Generationsfonder tappar hos PPM

Räntefonderna är den kategori som ökar mest när de unga nu väljer hos PPM. Samtidigt har generationsfonderna tappat väljare från 20 till 11 procent.

Jonas Lindmark | 22-05-01 | E-mail Article


I höstas, när fondföretagen gjorde mycket reklam för sina nystartade generationsfonder, så var det 20 procent av de aktiva väljarnas PPM-pengar som placerades i dessa fonder (som minskar andelen aktier när pensionsåldern närmar sig). Men i vårens nya PPM-val som just nu pågår, där främst ungdomar men även förtidspensionärer har fått chans att välja, har generationsfonderna hittills bara fått 11,6 procent av pensionspengarna (se ”Fondtyper PPM 16 maj”, länk till höger).

Räntefonder ökar mest

Den fondtyp som ökar klart mest är räntefonder. I höstas var det bara 2,1 procent av PPM-pengarna som placerades i någon av de 75 räntefonderna hos PPM. Under inledningen av valet nu i maj har den andelen ökat till hela 9,5 procent, vilket troligen beror på att det senaste halvårets börsnedgång har gjort många mer försiktiga. Klart mest populära bland räntefonderna är de som gör långa placeringar i Sverige, alltså de som köper svenska obligationer. Onekligen är det lite paradoxalt att ungdomarna, som har längst spartid och därför borde kunna ta mer risker, placerar nästan fem gånger mer i de trygga räntefonderna.

Blandfonderna behåller en oförändrad andel, 8 procent. Och det är fortfarande främst den bredaste typen av blandfonder (de som placerar ungefär en tredjedel i vardera svenska aktier, utländska aktier och räntebärande) som lockar sparare. Det är bra eftersom detta är en utmärkt fondtyp med bra riskspridning.

Mer än hälften till läkemedel

Branschfonderna tappar en aning, men den stora förändringen där är att läkemedelsfonder nu får mer än hälften av de pengar som går till branschfonder. Det senaste årets stora förlorare, IT-fonderna, har däremot tappat i popularitet. Egentligen vore det nog klokare att göra tvärtom, att välja de fonder som har rasat den senaste tiden (då får man kanske dessa aktier till reapris), fast samtidigt är spartiden hos PPM så lång att effekten på sparkapitalet av kortsiktiga svängningar inte blir särskilt stor.

Sverigefonderna stärker sin ställning som den klart mest populära kategorin bland aktiefonderna. Sammanlagt har andelen av PPM-pengarna som investerats i indexfonder, småbolagsfonder och normala (aktiva) fonder inriktade på Stockholmsbörsen ökat från 16,5 till 17,5 procent. Mest populära bland Sverigefonderna är fortfarande AMF Sverige och Didner & Gerge.

Globalfonder populärast utomlands

Övriga aktiefonder fortsätter att få drygt en tredjedel av de aktiva PPM-väljarnas pengar. I höstas var det 35 procent av pengarna som hamnade i någon av de 13 kategorier aktiefonder som placerar utomlands och hittills nu i maj är det 36 procent. Populärast är globalfonder (som dock har tappat från 10 till 8 procent), följt av aktiefonder som blandar svenska och utländska aktier (som även de tappat, från 12 till 7 procent).

Jonas Lindmark är sedan augusti 2000 analyschef och redaktör på Morningstar i Sverige. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. You can contact the author via this feedback form.
Recent Articles
Related Links
© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar