Bravo Handelsbanken!

Tidningarnas kritik mot Handelsbanken Fonder är orättvis. Passa på att sätta in pengar nu, innan insättningsavgiften införs.

Jonas Lindmark | 08-02-01 | E-mail Article



Om du brukar läsa min krönika varje vecka, så håller du nog med om att jag ganska ofta klagar på fondbolag och fondsäljare. Ibland är jag till och med lite elak.

Men nu känner jag faktiskt att jag vill försvara ett fondbolag som blivit orättvist kritiserat i andra media. Det är Handelsbanken Fonder, som är på väg att ta över SPP Fonder.

Åtta månader av osäkerhet

I februari för ett år sedan (en vecka innan sista datum för inlämning av uppgifter till PPM-katalogen) chockade SPP konkurrenterna genom att mer än halvera förvaltningsavgifterna i sina fonder, i aktiva aktiefonder till 0,7 procent per år och i indexfonder till 0,2 procent per år.

Strax efteråt meddelade SPP:s ledning att den konkurrensutsatta delen av koncernen, inklusive fondbolaget och varumärket SPP, skulle säljas (resten har nu bytt namn till Alecta). Och efter ytterligare några veckor kom beskedet att Anders Ek, VD för SPP Kapitalförvaltning och ansvarig för beslutet att sänka förvaltningsavgifterna, hade sagt upp sig och skulle bli VD för Robur.

Så följde åtta månader av osäkerhet. Vilken av konkurrenterna skulle köpa SPP? Skulle köparen höja fondernas förvaltningsavgifter igen?

Handelsbanken lovar

Veckan före jul kom beskedet: Handelsbanken har skrivit avtal om att köpa SPP. Dock återstår fortfarande konkurrensmyndighetens godkännande (besked väntas komma nästa vecka). Handelsbanken lovar samma dag att de nuvarande kunderna i SPP Fonder inte kommer att påverkas negativt. Bravo Handelsbanken!

Men det var från början uppenbart att Handelsbanken måste ändra avgifter på något sätt. Till exempel vore det ohållbart att fortsätta ta 0,9 procent i Handelsbanken Aktiefond Index och 0,2 procent i en annan fond med samma inriktning, SPP Aktieindexfond Sverige. Det skulle blir mycket svårt att förklara för kunderna.

Motsvarande situation uppkom när SEB köpte Trygg-Hansa i slutet av år 1997. I juni 1998 kom beskedet att fondernas avgifter skulle ”samordnas”, vilket innebar att Tryggs fondsparare fick höjda årsavgifter (17 miljoner kronor mer per år, se länk ovan till höger) och SEB:s fondsparare sänkta.

Rejäl insättningsavgift

För två veckor sedan frågade jag Handelsbanken Fonder om de hade bestämt hur de skulle göra. Jag fick svaret att de tänker behålla de låga årsavgifterna, men funderar på att införa en rejäl insättningsavgift i SPP:s fonder.

Därmed får alla de nuvarande andelsägarna behålla de låga avgifterna på sitt nuvarande sparande och PPM-spararna (som enligt PPM:s regler alltid slipper insättningsavgifter) kan fortsätta att hitta de allra lägsta avgifterna hos SPP Fonder. Bravo Handelsbanken!

Men jag tyckte inte att det var så stor idé att skriva om detta förrän affären är godkänd av myndigheterna (troligen nästa vecka, som sagt). Då kommer de ansvariga på Handelsbanken att kunna tala fritt om sina framtidsplaner för SPP.

Tidningarna överdriver

Men andra har mer bråttom. I fredags berättade Dagens Industri lite syrligt om Handelsbankens fundering att införa insättningsavgifter om köpet blir godkänt, i artikeln ”SHB bryter fondtabu”. Och i lördags hade Dagens Nyheter som ”vänsterkryss” (första nyhet på framsidan) ”Handelsbanken dyrast på fonder”.

Jag tycker att båda tidningarna överdriver. Höga insättningsavgifter finns redan i många av de lågprisfonder som lanserades inför PPM (så att vanliga småsparare inte ska välja dessa) och de flesta utländska fondföretag är dyrare än Handelsbanken (att DN tog i lite väl mycket bevisas av att rubrikerna på artiklarna i den tryckta tidningen har ersatts av snällare rubriker på dn.se).

Både A och B

Det viktiga när det gäller avgifter tycker jag är att (A) fondbolaget informerar ordentligt om vilka avgifter som gäller, och (B) att fondbolaget inte höjer avgifterna på pengar som redan är insatta. Sedan får kunderna välja. Handelsbanken har hållit sig till både A och B medan SEB struntade i B. Bravo Handelsbanken!

Handelsbanken är ett börsnoterat företag där ledningen strävar efter så hög lönsamhet som möjligt. Inget fel med det, tycker jag. Och för att bankens kontorsnät ska ägna sig åt att sälja fondsparande så måste det löna sig, alltså har banken avgifter i sina aktiefonder på mellan 0,9 och 2,0 procent per år.

Fondbolag en reklamgrej

SPP har haft en helt annorlunda situation, en jättestor förvaltning (större än Handelsbankens) åt fackliga organisationer, som har haft behov att bli mer känd och locka kunder. Och SPP och Trygg-Hansa är inte ensamma om att i det läget välja låga avgifter.

Även AMF, Folksam och KPA (vars fondbolag förra året såldes till Folksam) har insett att ett fondbolag med bra resultat och/eller låga avgifter är ett bra sätt att få positiv uppmärksamhet. Alla dessa försäkringsbolag har därför startat ett litet fondbolag (hos SPP cirka 3 procent av det stora livbolaget) som en reklamgrej, som inte behöver tjäna några pengar.

Men en bank som Handelsbanken kan inte resonera så, de har merparten av det sparande de förvaltar i fonder och därmed vill de förstås tjäna pengar på sin fondförvaltning.

Passa på

För övrigt gissar jag att nästa försäkringsbolag som säljer sin konkurrensutsatta del blir AMF. De har ungefär samma ägare som SPP, så slutsatsen borde bli densamma: Det blir en mängd svårlösta intressekonflikter när ett tjänstemannastyrt försäkringsbolag börjar med konkurrensutsatt verksamhet.

Tipset till alla fondsparare är förstås: Passa på och sätt in pengar i SPP:s rekordbilliga indexfonder innan Handelsbanken hinner införa de nya insättningsavgifterna (det tar nog några månader innan ändringarna är godkända av finansinspektionen).
Jonas Lindmark är sedan augusti 2000 analyschef och redaktör på Morningstar i Sverige. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. You can contact the author via this feedback form.
Recent Articles
Related Articles
Passa på, byt till SPP
Related Links
© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar