Redan PPM-pengar till alla fondföretag

Efter bara 2500 valblanketter har alla fondföretag fått minst en kund. Populärast är Roburs Contura, med en marknadsandel på 6 procent.

Jonas Lindmark | 04-10-00 | E-mail Article


Redan när bara 2500 valblanketter hade passerat handelssystemet hos PPM hade alla fondföretag fått minst en kund. Då hade 330 fonder av totalt 465 fått minst en PPM-sparare.

Av de 2500 första väljarna är det intressant nog bara två personer som lagt alla sina pengar i en fond. Att välja tre eller fem fonder är vanligast.

Den mest populära fonden bland de 330 är Roburs Contura, som fanns på valsedeln hos 472 människor av 2500. I genomsnitt har de placerat en tredjedel av sina pengar i Contura.

Det betyder att Contura inledningsvis tagit en marknadsandel på 6 procent. Contura var även den bästa säljande fonden i Sverige under våren 2000, med ett inflöde på över tre miljarder kronor (se artikeln ”Contura säljer bäst i Sverige”).

Vilseledande

Att dra några mer långtgående slutsatser från detta är dock vilseledande. 2500 väljare motsvarar bara 0,9 procent av de som har fått valblankett och bara 0,06 procent av de totalt 4,4 miljoner svenskar som har rätt att välja fondförvaltare för sin premiepension.

Dessutom är det enbart norrlänningar som har valt. Rimligen är det vissa fondbolag som har en starkare ställning uppe i norr än i resten av landet, till exempel de fackligt anknutna AMF och Folksam. Och det är som sagt bara 0,9 procent av norrlänningarna som valt ännu, och de som skickat in snabbast är troligen inte representativa för genomsnittssvensken.

Jonas Lindmark är sedan augusti 2000 analyschef och redaktör på Morningstar i Sverige. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. You can contact the author via this feedback form.
Recent Articles
Related Links
© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar