Europeiska aktier reagerar på Trumps justeringar av biltullarna

Rapportbesvikelser tynger sektorn.

Antje Schiffler 2025-04-30 | 13:20
Facebook Twitter LinkedIn

En BMW-logotyp för elbilen BMW i7.

Vissa europeiska fordonsaktier reagerade positivt på onsdagen på USA:s president Donald Trumps planer att lätta på trycket på den globala bilindustrin, som har varit i frontlinjen i handelskriget. Men denna potentiella uppgång för sektorns aktiekurser dämpades av mer nedslående resultat från regionens viktigaste biltillverkare som Mercedes-Benz och Volkswagen, efter Porsche och Volvo på tisdagen.

Enligt ett nytt dekret som undertecknades på tisdagen kommer utländska biltillverkare inte längre att omfattas av både den 25-procentiga importskatten på kompletta instrument och den 25-procentiga tullen på stål eller aluminium som används i produktionen - endast den högsta av de två kommer att tillämpas. Biltillverkare som monterar bilar i USA kommer att vara berättigade till delvis rabatt på importtullar – upp till 3,75 % av fordonets värde under det första året, vilket sjunker till 2,5 % året därpå – innan de fasas ut helt 2027.

Trump gav också industrin två års respit för att anpassa leveranskedjorna och ta tillbaka mer produktion till USA, med hänvisning till behovet av att minska beroendet av utländska delar. När han talade i Michigan på sin 100:e dag i ämbetet beskrev han förändringarna som en tillfällig respit: “Vi ville bara hjälpa dem under den här lilla övergången.”

Vilka aktier vann och vilka förlorade?

Vid lunchtid var italienska Stellantis STLAM upp 1,5% och Volvo Car VOLCAR B var upp med lika mycket. Volkswagen VOW3-aktien låg precis på minus, medan Porsche P911 och BMW BMW var ned med omkring 1%. Mercedes-Benz MBG, som släppte sitt resultat på onsdagen, var en av de största förlorarna inom STOXX Europe 600 och tappade nästan 2%.

Michael Field, chefsstrateg för den europeiska marknaden på Morningstar, säger: ”Liksom vissa nyligen citerade företagsledare inom bilbranschen tycker jag att systemet med tullrabatter är alltför komplicerat och inte alls enkelt att förstå.”

“I slutändan har lobbyarbetet fungerat och bilföretagen kommer att få se en viss lättnad från den fortfarande nyligen införda tullavgiften på 25% på instrument.”

Men detta kommer sannolikt att vara ett tillfälligt uppskov, tillägger han.

“Förmånen försvinner under det tredje året, så incitamentet för biltillverkarna att köpa eller bygga delar i USA vid den tidpunkten är tydligt. Vad som däremot är mindre klart är om det är kostnadseffektivt eller ens möjligt att göra det. Det mest sannolika scenariot är att biltillverkarna kommer att göra de rätta uttalandena om att investera i amerikansk produktion och under tiden hoppas och vänta på att administrationen ändrar inställning/prioriteringar, eller till och med byter administration vid den tidpunkten.”

Thomas Altmann, chef för portföljförvaltningen på QC Partners, säger: “De planerade tullbefrielserna för biltillverkare tas emot väl på marknaderna. Det är ytterligare ett steg bakåt för Donald Trump. Det faktum att industrin lyckas tygla honom - åtminstone i viss utsträckning - är en positiv signal.”

Trumps tullundantag träder i kraft

Tillkännagivandet kommer bara några dagar innan nya tullar på importerade bildelar skulle träda i kraft, och mitt i en ökande oro i branschen över stigande kostnader och krympande marginaler. Medan vissa chefer välkomnade lättnaden, pekade andra på den kvarvarande komplexiteten i tullramverket. Biltillverkare som GM, Ford och Stellantis lovordade dock åtgärden som ett steg mot mer investeringsvänliga villkor.

Vad man ska titta efter i europeiska bilföretags resultat

  • Mercedes-Benz nettovinst för första kvartalet sjönk med 43% till 1,73 miljarder EUR, främst på grund av svagare efterfrågan i Europa och Kina, rapporterade företaget på onsdagen. Rörelsemarginalen i kärnbilsdivisionen sjönk till 7,3%, en minskning från 9% för ett år sedan. Företaget drog också tillbaka sin vinstprognos för 2025, med hänvisning till tullrisker och osäkerhet på marknaden.
  • Stellantis intäkter för det första kvartalet sjönk med 14% till 35,8 miljarder EUR, då de globala leveranserna sjönk med 9%, främst på grund av lägre produktion i Nordamerika, enligt bolagets rapport som publicerades på onsdagen. Företaget upphävde sina utsikter för 2025 på grund av osäkerhet kring tullar. Tillväxt i Sydamerika och lanseringar av nya modeller hjälpte till att kompensera för en del av nedgången.
  • Volkswagens Q1 2025 chockade investerarna på onsdagen med ett kraftigt bakslag under det första kvartalet: Vinsten före skatt föll med 40% till 3,1 miljarder EUR, ned från 5,1 miljarder EUR under samma period förra året, drivet av en svag efterfrågan i Kina.
  • Volvo Cars rörelseresultat för första kvartalet sjönk med 59% till 1,9 miljarder kronor, medan intäkterna minskade med 11,7% till 82,9 miljarder kronor. EBIT-marginalen föll från 5% till 2,3%, vilket fick Volvo att dra tillbaka sina prognoser för 2025 och 2026 och tillkännage en kostnadsbesparingsplan på 18 miljarder kronor. Aktien föll med så mycket som 10% på tisdagen.
  • Porsches vinst för första kvartalet sjönk med 41% till 760 miljoner EUR, med en marginal som sjönk till 8,6% på grund av svag försäljning i Kina och effekterna av amerikanska tullar, rapporterade företaget på tisdagen. Intäkterna sjönk marginellt till 8,86 miljarder EUR. Porsche sänkte också sina utsikter för 2025 och redovisade 1,3 miljarder EUR i engångskostnader relaterade till omstrukturering och förändringar i sin batteristrategi.
  • Renaults intäkter för Q1 2025 var stabila på 11,68 miljarder EUR, meddelade bolaget den 24 april, med en försäljning av instrument som ökade med 2,9% till 565.000 enheter. Företaget bekräftade sina marginal- och kassaflödesmål.
  • BMW kommer att offentliggöra sin rapport den 7 maj.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Antje Schiffler  är redaktör för Morningstar i Frankfurt.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar