Vad kan SEC ha i beredskap under den nyligen bekräftade ordförandens ledning?
Den 9 april utnämnde senaten Paul Atkins till ordförande för SEC i en omröstning med 52 röster mot 44, enligt partilinjerna (en republikan, två demokrater och Bernie Sanders avstod från att rösta). Atkins är en veteran inom SEC och har tjänstgjort som kommissionär under tre olika ordförande mellan 2002 och 2008.
I sitt inledningsanförande vid utfrågningen betonade Atkins behovet av en tydlig, effektiv och opolitisk reglering, särskilt när det gäller digitala tillgångar, genom en “rationell, sammanhängande och principbaserad strategi”. Atkins kritiserade också betungande regler som har hindrat investeringar och lovade att fokusera på att främja innovation och marknadsförtroende.
Vi tror att SEC kommer att vara aktiv inom tre områden under Atkins ledning:
- återgå till tidigare reglering av kryptovalutor,
- demokratisera tillgången till privata marknader,
- vilket gör det lättare för företag att förbli privata.
Låt oss titta på vad vi kan förvänta oss inom vart och ett av dessa områden.
Att vrida tillbaka klockan för kryptovalutor
Sedan början av Donald Trumps andra mandatperiod har SEC lagt ner sin tillsyn i över sex fall mot stora namn inom kryptovalutor, som Coinbase COIN, Kraken KRKNF och Robinhood HOOD.
Det har kommit överens med andra, såsom Ripple (XRP). SEC utfärdade ett uttalande där man förklarade att stablecoins som är kopplade till en valuta såsom USD är ”Covered Stablecoins” och som sådana inte innebär erbjudande och försäljning av värdepapper. Covered Stablecoins faller därför utanför SEC:s jurisdiktion, eftersom de är utformade för att upprätthålla ett stabilt värde i förhållande till en valuta. SEC:s tidigare ordförande Gary Gensler ansåg att stablecoins utgjorde en risk för den finansiella stabiliteten, investerarskyddet och efterlevnaden av reglerna mot penningtvätt. Enligt hans uppfattning är de allra flesta kryptovalutor, inklusive algoritmstablecoins, värdepapper och faller under SEC:s jurisdiktion, medan ”icke-värdepappersbaserade” stablecoins faller under Commodity Futures Trading Commission.
Däremot verkar SEC göra en helomvändning när det gäller digitala tillgångar och distanserar sig ytterligare från sin jurisdiktion, utom när produkten faller inom en tydlig befintlig värdepappersstruktur, såsom en krypto-ETF.
Demokratisering av tillgången till privata tillgångar
SEC:s ledning har talat om ökad tillgång till privata investeringar för privatpersoner. I synnerhet skulle detta kunna öka tillgången genom ändringar av definitionen av ackrediterade investerare för att bredda basen av ackrediterade investerare.
Vid SEC:s 44th Annual Small Business Forum nyligen ifrågasatte kommissionär Mark Uyeda om en ”allt eller inget”-strategi för definitionen var rimlig, och föreslog att enskilda personer kanske borde tillåtas att investera ett mindre belopp varje år i privata företag. En sådan strategi skulle likna hur reglerna för närvarande fungerar inom området crowdfunding.
SEC skulle också kunna öka tillgången för privata investerare genom att godkänna produkter för privatpersoner som innehåller privata investeringar, till exempel BondBloxx Private Credit Trust som för närvarande är under godkännande för notering på Chicago Board Options Exchange, eller SPDR SSGA IG Public & Private Credit ETF PRIV, som handlas aktivt. Det är troligt att det kommer ske förändringar inom några eller alla dessa områden, och alla är värda att hålla ett öga på.
Gör det möjligt för företag att förbli privata
De offentliga marknaderna är starkt reglerade, och det finns många skäl till att ett företag vill hålla sig privat. År 2023 konstaterade kommissionär Hester Peirce att “ökad tillgång till privat kapital är en positiv utveckling, inte bara för företag utan även för investerare. Att ha en robust privat marknad bidrar till en sund ekonomi och vi bör inte försöka införa regleringar av typen offentlig marknad på privata marknader.”
I linje med detta skulle SEC kunna underlätta för privata företag när det gäller rapportering och kapitalanskaffning via alternativa finansieringsvägar - till exempel genom att förbli privata. Uyeda har talat om att minska avgifterna i samband med kapitalanskaffning via crowdfunding.
Peirce har uttryckt ett växande intresse för erbjudanden enligt Regulation A, särskilt när det gäller kryptovalutor, och hon är intresserad av att öka användningen av Reg A-finansiering. Reg A är en attraktiv metod för företag som vill noteras på en marknad men vill undvika IPO-processen och aktiemarknaderna. Denna registrering möjliggör begränsad kapitalanskaffning via OTC-marknader.
Shelf registration är ett annat alternativt finansieringssätt som gör det möjligt för företag att förbli privata. Shelf offerings är en SEC-bestämmelse som tillåter företag att registrera ett värdepapper för försäljning utan att notera det på en börs upp till tre år före försäljningen, vilket ger emittenten så lång tid på sig att sälja aktierna med relativt lite extra pappersarbete.
Uyeda uttryckte oro över att onoterade bolag med en börsintroduktion på mindre än 75 miljoner USD inte är berättigade att använda shelf registration statements, vilket begränsar tillgången till kapital.
Det finns alltså många sätt att hjälpa företag att skaffa kapital utan att ge dem incitament att gå ut på de offentliga marknaderna, och SEC skulle kunna vara aktiv inom något eller alla dessa områden.
Slutsats
Sammanfattningsvis är det tre saker som investerare bör hålla ett öga på när det gäller den nya SEC: ett steg tillbaka från världen av digitala tillgångar, ökad tillgång till privata investeringar för icke-professionella investerare och minskade hinder för kapitalanskaffning på de privata marknaderna.
Alla dessa potentiella förändringar kommer att få betydande konsekvenser för investerarskyddet, som vi kommer att bevaka under de kommande månaderna och åren.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.