Editor's Note: Denna analys publicerades ursprungligen som en aktie av Morningstar Equity Research.
Morningstarbetyg för Stellantis
- Uppskattat verkligt värde: EUR 14,00
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Morningstar Economic Moat Rating: Ingen
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Mycket hög
Trots den fortsatta osäkerheten kring de amerikanska importtullarna för europeiska biltillverkare uppdaterar vi våra uppskattningar av verkligt värde för att återspegla genomsnittet av flera tullutfall. Vi reviderar också några av våra långsiktiga antaganden för Stellantis STLA när vi rullar ut vår modell från dess lägre bas 2024.
Varför det är viktigt: Vi har sänkt Stellantis uppskattade verkliga värde med 26% till 14 EUR och höjt vårt osäkerhetsbetyg till Mycket högt från Högt. Effekten av amerikanska importtullar förklarar minskningen av vårt estimat av verkligt värde.
- Vi väger fyra tullscenarier lika: tullsatsen på 25% kvarstår till slutet av 2025, slutet av 2026, från 2026 till slutet av president Donald Trumps nuvarande mandatperiod, eller på obestämd tid. Det första och sista scenariot resulterar i en minskning av vårt uppskattade verkliga värde med ensiffriga respektive höga procenttal.
- Genom att rulla ut vår modell skapas en lägre volymbas i de flesta regioner. Vi tror inte att förlusterna av marknadsandelar i nyckelregioner är helt återhämtningsbara, trots ett nästan komplett produktsortiment från andra halvåret 2025.
Slutsatsen: Trots nedjusteringarna fortsätter Stellantis att handlas med en kraftig rabatt. Med tanke på den ökade osäkerheten kring bolagets ledarskap, dess plan för att återhämta aktieförluster och hur det kommer att anpassa verksamheten som svar på tullar, tror vi att rabatten kommer att kvarstå på kort sikt.
- Vi förväntar oss en betydande nedgång i försäljningen av instrument i USA under 2025. Det potentiella stoppet i exporten från Europa och Mexiko till USA kan minska det globala kapacitetsutnyttjandet eller leda till ett överutbud. Båda kommer att påverka rörelsemarginalerna.
- Vi höjer investeringsutgifterna när Stellantis försöker kämpa för att vinna marknadsandelar. Vi lyfter till exempel fram hur franskbaserade Citroën och Peugeot och tyskbaserade Opel har förlorat mycket större marknadsandelar i Frankrike respektive Tyskland jämfört med andra fransk- och tyskbaserade varumärken.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.