Volkswagen: Sänker vår värdering efter tullar, permanent lägre kinesisk efterfrågan

Volkswagen fortsätter att handlas med en kraftig rabatt, vilket sannolikt kommer att fortsätta.

Rella Suskin, CFA 2025-04-25 | 13:02
Facebook Twitter LinkedIn

Volkswagens logotyp på en byggnad

Morningstarbetyg för Volkswagen


Trots fortsatt osäkerhet kring amerikanska importtullar som påverkar europeiska biltillverkare uppdaterar vi vårt uppskattade verkliga värde för att återspegla tullimplikationerna. Vi reviderar också våra långsiktiga tillväxtantaganden för de europeiska biltillverkarna i Kina.

Varför det är viktigt: Vi har sänkt vårt estimat för verkligt värde för Volkswagen VOW3 till 172 EUR per aktie från 264 EUR och höjt vårt osäkerhetsbetyg till Mycket högt från Högt. VW:s andel av lokal produktion i USA är endast 24%, och det finns ingen lokal produktion av de mer värdefulla varumärkena Audi och Porsche.

  • Vi viktar fyra tullscenarier lika: tullen på 25% kvarstår till slutet av 2025, till slutet av 2026, från 2026 till slutet av Donald Trumps nuvarande mandatperiod och på obestämd tid. Det första och sista scenariot minskar uppskattningen av verkligt värde med ett ensiffrigt tal respektive nära 30%.
  • Vi finner höga lojalitetsnivåer för inhemska bilmärken bland stora biltillverkande länder, framför allt i asiatiska länder där 68% av Kinas försäljning av instrument är inhemska märken. Vi tror att detta kan öka till 80%, med de utländska tillverkarna som ser större förluster av marknadsandelar under de tidigare åren i vår prognos.

Slutsatsen: Trots nedrevideringarna fortsätter Volkswagen att handlas med en djup rabatt. Med tanke på den ökade osäkerheten kring hur bolaget kommer att anpassa verksamheten som svar på tullar och andrahandseffekter på verksamheten globalt, tror vi att rabatten kommer att kvarstå på kort sikt.

  • Vi förväntar oss en betydande nedgång i försäljningen av instrument i USA under 2025. Det potentiella stoppet för export från Europa och Mexiko till USA kan minska det globala kapacitetsutnyttjandet eller leda till överutbud. Båda kommer att påverka rörelsemarginalerna.
  • Vi inkluderar de flesta kostnadsbesparingarna från det tyska arbetsavtalet och europeiska kapacitetsminskningar från 2028. Porsche förväntar sig en svagare marginalutveckling och högre kapitalintensitet på kort sikt. Även om våra prognoser för kapitalinvesteringar översteg guidningen, ökar vi och tidigarelägger investeringarna ytterligare.

Tullar kommer att stoppa VW:s fria kassaflöde

Effekten av de amerikanska importtullarna förklarar en fjärdedel av minskningen av vårt uppskattade verkliga värde. Den negativa effekten avspeglas i lägre bruttomarginaler, där bolaget absorberar en del av kostnadsökningen för försäljning. Lägre försäljningsvolymer i USA minskar också absorptionen av fasta kostnader. Vår uppskattning av fritt kassaflöde för fordonsindustrin för 2025 före effekterna av tullarna ligger i den nedre delen av Volkswagens prognos på 2 miljarder EUR-EUR 5 miljarder EUR. Efter tullarna uppskattar vi ett fritt kassaflöde från fordonsindustrin på praktiskt taget noll 2025.

Två faktorer leder till den återstående huvuddelen av vår minskning av uppskattat verkligt värde. Vår justering av Kinas utsikter för utländska biltillverkare resulterar i att Volkswagens kinesiska JV-segment kommer att sälja cirka 2,2 miljoner instrument i Kina i slutet av vår prognosperiod, vilket är 370 000 färre instrument jämfört med tidigare uppskattningar. Vi har också sänkt vår prisprognos för VW:s kärnmärkessegment. Detta kompenseras något av att Porsche lägger större vikt vid en värde-över-volym-strategi.

Volkswagen behöll sin helårsprognos för 2025 efter offentliggörandet av det preliminära resultatet för första kvartalet. Denna guidning exkluderar dock effekterna av tullimplikationer, eftersom effekterna ännu inte kan bedömas slutgiltigt. Vi tror att nedrevideringar eller en indragning av vägledningen är sannolik. Således ligger vår rörelsemarginal för 2025 under guidningen på mellan 5,5% och 6,5%.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Rella Suskin, CFA  är aktieanalytiker på Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar