Vi gör förändringar i våra medlemserbjudanden, verktyg och funktioner. Läs mer här

Inför rapporten är Amazons aktie köpvärd?

Titta på tullpåverkan, capex-trender och marginalförbättringar, här är vad vi tycker om Amazons aktie inför rapporten.

Dan Romanoff, CPA 2025-04-22 | 14:03
Facebook Twitter LinkedIn

The Amazon logo is seen on the exterior wall of the Amazon OXR1 fulfillment center in Oxnard, California.

Amazon AMZN kommer att släppa sin resultatrapport för första kvartalet den 1 maj. Här är Morningstars syn på vad man ska leta efter i AMZN: s rapport och aktiekurs.

Morningstarbetyg för Amazon


Datum för offentliggörande av rapport

  • torsdagen den 1 maj 2025 efter den amerikanska börsens stängning

Vad man ska titta på i Amazons resultat för Q1

  • Tarifferna har en mer direkt inverkan, särskilt på förstapartsförsäljning. Vi uppskattar att cirka 60% av kostnaden för sålda varor kommer från import, och en tredjedel av detta är från Kina, och därmed kan tullar vara betydelsefulla. Amazon är dock en av de största detaljhandlarna i världen och bör kunna förhandla fram de bästa villkoren från leverantörerna, och vi förväntar oss därför att Amazon faktiskt kommer att vinna andelar under dessa handelskrig.
  • Tredjepartsförsäljning kommer att handla om högre priser, vilket bör leda till lägre volymer, men det är inte klart vilken kraft som kommer att vara störst. Tullar under Trumps första mandatperiod var i stort sett en icke-fråga för Amazon ur finansiell synvinkel, även om ledningen kämpade för att genomföra under utmanande omständigheter.
  • Guidningen kommer att vara viktigare än vanligt, eftersom det finns så många rörliga delar. Amazon guidar bara ett kvartal i taget, så det blir mindre att plocka isär.
  • Vi letar efter information om artificiell intelligens och relaterade datapunkter.
  • Rapporter har dykt upp ett par gånger under de senaste månaderna om att Amazon saktar ner sina capex-planer.
  • Vi vill gärna ha insikter om ytterligare förbättringar inom verksamheten. Marginalförbättringar baserade på effektivitetsvinster har varit ett viktigt tema för Amazon under det senaste året, och vi förväntar oss mer.

Amazon.com Aktiekurs

undefined

Uppskattat verkligt värde för Amazon

Med sitt 4-stjärniga betyg anser vi att Amazons aktie är ganska undervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 240 USD per aktie, vilket innebär ett 2025-företagsvärde till försäljningsmultipel på 4 gånger och en avkastning på 2% på fritt kassaflöde.

På lång sikt räknar vi med att e-handeln kommer att fortsätta att ta andelar från fysiska butiker. Vi förväntar oss vidare att Amazon kommer att vinna andelar online. Vi tror att covid på medellång sikt har ökat efterfrågan genom att förändra konsumenternas beteende och bättre penetrera vissa detaljhandelskategorier, såsom livsmedel, apotek och lyxvaror, som tidigare inte hade fått lika stort genomslag på nätet. Vi tror att Prime-abonnemang och de medföljande fördelarna, i kombination med urval, pris och bekvämlighet, fortsätter att driva detaljhandeln. Vi ser också International som en möjlighet på längre sikt inom detaljhandeln. Vi räknar med att de totala detaljhandelsrelaterade intäkterna kommer att växa med 8% i genomsnittlig årlig tillväxttakt under de kommande fem åren.

Läs mer om Amazons uppskattning av verkligt värde.

Economic Moat Rating

Vi tilldelar Amazon ett brett vallgravsbetyg baserat på nätverkseffekter, kostnadsfördelar, immateriella tillgångar och omställningskostnader. Amazon har stört den traditionella detaljhandeln i mer än två decennier samtidigt som de har blivit den ledande leverantören av infrastruktur-som-en-tjänst via Amazon Web Services. Denna omvälvning har anammats av konsumenterna och har drivit på förändringar i hela branschen, eftersom traditionella detaljhandlare har investerat kraftigt i teknik för att hålla jämna steg. Covid-19 har påskyndat förändringarna, och med tanke på bolagets tekniska skicklighet, enorma skala och relation till konsumenterna tror vi att Amazon har ökat sin ledning, vilket vi tror kommer att resultera i en ekonomisk avkastning som ligger långt över kapitalkostnaden under många år framöver.

Amazon har samlat på sig betydande teknik- och processkunskap, vilket vi anser är en immateriell tillgång för företaget som helhet och även för AWS. Dessa tillgångar kan också tillämpas på logistikaspekten av detaljhandelsverksamheten. Företaget utökade sitt distributionsnät med cirka 50% under 2020 samtidigt som man hanterade en global pandemi. Med tanke på företagets storlek är detta en monumental prestation som visar på företagets förmåga att snabbt planera, bygga och expandera anläggningar utifrån specifika behov.

Läs mer om Amazons ekonomiska vallgrav.

Finansiell styrka

Vi anser att Amazon är finansiellt sunt. Intäkterna växer snabbt, marginalerna ökar, företaget har en oöverträffad skala och balansräkningen är i gott skick. Enligt vår uppfattning kommer marknadsplatsen att förbli attraktiv för tredjepartsförsäljare, eftersom Prime fortsätter att knyta konsumenterna till Amazon. Vi ser också att AWS och reklam driver den övergripande företagstillväxten och den fortsatta marginalexpansionen.

Per den 31 december 2024 hade Amazon 101,2 miljarder USD i kontanter och omsättningsbara värdepapper, vilket motverkades av 52,6 miljarder USD i skuld. Vi förväntar oss också att genereringen av fritt kassaflöde, som drabbades under pandemin eftersom företaget investerade kraftigt i anläggningsexpansion, innehållsskapande och dess transportnätverk, kommer att pressas på kort sikt av tunga investeringar i investeringar för AWS. När den nuvarande investeringscykeln lättar ser vi en återgång till mer normala nivåer för kassaflödesgenerering.

Läs mer om Amazons finansiella styrka.

Risk och osäkerhet

Vi tilldelar Amazon en Morningstar Uncertainty Rating på Medium. Amazon måste skydda sin ledande position inom online-handel, vilket kan vara en utmaning när konsumenternas preferenser förändras, särskilt efter covid-19 (eftersom konsumenterna kan återgå till tidigare beteenden), och traditionella återförsäljare stärker sin närvaro online. För att upprätthålla en fördel inom e-handeln har bolaget tvingats göra investeringar inom icke-traditionella områden, såsom att producera innehåll för Prime Video och bygga ut sitt eget transportnätverk. På samma sätt måste bolaget också upprätthålla ett attraktivt värdeerbjudande för sina tredjepartssäljare. Vissa av dessa investeringsområden har tidigare väckt frågor hos investerare, och vi förväntar oss att ledningen fortsätter att investera i enlighet med sin strategi, trots periodisk marginalpress från ökade utgifter.

Företaget måste också fortsätta att investera i nya erbjudanden. AWS, transport och fysiska butiker (både Amazon-varumärken och Whole Foods) är tre anmärkningsvärda investeringsområden. Dessa beslut kräver kapitalallokering och ledningsfokus och kan komma att ske under en period av år snarare än kvartal.

Läs mer om Amazons risk och osäkerhet.

AMZN optimister säger

  • Amazon är den tydliga ledaren inom e-handel och har en oöverträffad skala för att fortsätta investera i tillväxtmöjligheter och driva den allra bästa kundupplevelsen.
  • Reklam och AWS med höga marginaler växer snabbare än genomsnittet för koncernen, vilket bör fortsätta att öka lönsamheten under de närmaste åren.
  • Medlemskap i Amazon Prime hjälper till att attrahera och behålla kunder, som sedan spenderar mer hos Amazon. Detta förstärker en kraftfull nätverkseffekt samtidigt som det ger återkommande intäkter med höga marginaler.

AMZN pessimister säger

  • Regleringsfrågorna ökar för stora teknikföretag, inklusive Amazon. Dessutom kan företaget ställas inför ökande problem med reglering och efterlevnad när det expanderar internationellt.
  • Nya investeringar, framför allt inom fullgörande, leverans och AWS, bör dämpa tillväxten i det fria kassaflödet. Amazons inträde i vissa länder kan också bli svårare än i USA på grund av sämre logistiska nätverk.
  • Amazon kanske inte lyckas lika bra med att penetrera nya detaljhandelskategorier, såsom lyxvaror, på grund av konsumentpreferenser och en förbättrad e-handelsupplevelse från större detaljhandlare.

Denna artikel har sammanställts av Gautami Thombare.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Dan Romanoff, CPA  är en aktieanalytiker på teknik-, media- och telekommunikationsteamet för Morningstar i Chicago.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar