Netflix rapport: Imponerande vinster och stark försäljning, men blandat under huven

Vi har höjt vår uppskattning av verkligt värde för Netflix aktie.

Matthew Dolgin 2025-04-22 | 9:24
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix-logotypen kan ses på en byggnad som tillhör leverantören av videostreaming.

Editor's Note: Denna text publicerades ursprungligen som en aktieanalys av Morningstar Equity Research.

Morningstarbetyg för Netflix


Vad vi tyckte om Netflix rapport

Netflix NFLX uppvisade en otrolig rörelsemarginal på 32% - 350 baspunkter över vägledning - och 25% EPS-tillväxt under första kvartalet. Företaget överträffade också sin försäljningsvägledning. Det behöll dock bara sina helårsutsikter, inklusive för rörelsemarginaler, och den amerikanska försäljningen var mjuk.

Varför det är viktigt: Den fantastiska vinsten verkar vara mer relaterad till tidpunkten för kostnader än till en betydande ytterligare förbättring av rörelseresultatet.

  • Netflix förväntar sig ännu bättre marginaler för andra kvartalet. Kostnaderna kommer dock att stiga avsevärt under andra halvåret 2025, främst på grund av lanseringen av filmer och andra program och tillhörande marknadsföringskostnader.
  • Innehållsutgifterna ökade endast 1% jämfört med året innan, men vi förväntar oss fortfarande en ökning med ensiffriga siffror för helåret. Företaget behöll sin vägledning för 2025 för 8 miljarder dollar i fritt kassaflöde efter att ha genererat 2.6 miljarder dollar under kvartalet.

Slutsatsen: Våra utsikter är i allmänhet oförändrade efter dessa resultat. Vi behåller vår smala vallgrav och höjer vår uppskattning av verkligt värde till 720 USD per aktie från 700 USD på grund av pengarnas tidsvärde.

  • Vårt helårsestimat för vinst per aktie stiger, men det beror till stor del på återköp av aktier, som vi inte anser tillför något värde till nuvarande aktiekurs.
  • Vi tror att ledningen nu kan vara konservativ med marginalerna för 2025, men vi justerar inte våra långsiktiga prognoser.

Mellan raderna: Försäljningstillväxten i USA var en besvikelse med endast 9% jämfört med föregående år. Ledningen tonade ner svagheten och sa att försäljningen skulle ta fart igen under andra kvartalet efter att prishöjningar trädde i kraft halvvägs genom det första, men vi är inte lugnade.

  • Netflix rapporterar inte längre medlemsantal, men en tillväxt på 9% innebär antingen att företaget förlorade amerikanska medlemmar eller att den genomsnittliga intäkten per medlem minskade. Vi tror att det är troligt både och. Övergångar till den annonsstödda planen kan väga på ARM, och stora sändningar understödde en kraftig ökning av medlemstillskott förra kvartalet.
  • Företaget kunde ha förlorat över en miljon amerikanska medlemmar och ändå sett ARM-nedgången.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Matthew Dolgin  är aktieanalytiker hos Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar