De europeiska börserna steg för andra dagen på tisdagen då marknaderna reagerade positivt på förslaget om ett handelsavtal mellan USA och Storbritannien och möjligheten till tullättnader för fordonssektorn.
Stoxx Europe 600-indexet och Morningstar Europe Index hade stigit med cirka 1% när Wall Street öppnade 16.30 CET. Efter kommentarer från president Donald Trump om att hans administration ”tittar på något för att hjälpa några av bilföretagen” steg aktierna i Volkswagen VOW med cirka 3% och Stellantis STLAM med nästan 7%.
I Stockholm stängde OMXS30-indexet 2,2% högre, under ledning av Ericsson ERIC B, Nibe NIBE B och SBB Norden SBB B. Samtliga OMXS30-bolag handlades på plus.
I USA öppnade S&P 500 och Nasdaqs kompositindex blygsamt högre.
Avkastningen på den 10-åriga amerikanska statsobligationen var 4,37%, från 4,42% på måndagen. Den 10-åriga tyska bund, benchmarkobligationen i euroområdet, gav 2,53%, en ökning med två punkter från måndagen.
Kommer det positiva börsmomentumet att hålla i sig?
President Donald Trump sa till reportrar på måndagskvällen att hans administration “tittar på något för att hjälpa några av bilföretagen, där de byter till delar som tillverkades i Kanada, Mexiko och andra platser.
“Och de behöver lite tid, för de kommer att göra dem här.”
Kommentarerna är det senaste sektorfokuserade uttalandet från Trump, vars kommentarer om den utbredda användningen av tullar för att skydda den amerikanska ekonomin från utländsk import har skickat aktiemarknaderna i korrektionsläge under de senaste två veckorna.
“Det kommer säkert att bli fler vändningar i tullhistorien”, säger Michael Field, chefsstrateg för den europeiska marknaden på Morningstar.
“LVMH:s resultat är den enda dåliga nyheten idag, men annars är Trumps kommentarer om att göra saker lite enklare för biltillverkare och att generellt vara flexibel bränsle på elden för det positiva momentumet.
“Med detta sagt är frågorna mellan USA och Kina ännu inte lösta, så Europa är helt enkelt avvaktande för tillfället. Det är möjligt att vi kommer att se en ytterligare eskalering i handelskonflikten vid någon tidpunkt.”
Varför sätter Trump tullar på biltillverkare?
Den 2 april bekräftade Donald Trump att hans administration skulle införa en global importtull på 25% på alla bilar och bildelar som importeras till USA. De enda undantagen skulle komma till följd av avtalet mellan USA, Mexiko och Kanada, eller USMCA.
Enligt Rella Suskin, aktieanalytiker på Morningstar, kommer detta att påverka de europeiska biltillverkarna negativt, men hur mycket är ännu inte fastställt.
“Trots nedjusteringarna enligt detta scenario fortsätter vi att tro att det finns en tillräcklig säkerhetsmarginal till nuvarande priser, eftersom aktierna handlas med en betydande rabatt jämfört med våra värderingar”, säger hon.
"BMW och Mercedes MBG exporterar cirka 50% av sin produktion till USA, vilket kan påverkas av motåtgärder i form av tullar, vilket kan öka den negativa effekten på våra verkliga värden.
“Samtidigt är Ferrari RACE och Porsche PAH3 de mest exponerade. Deras överlägsna prissättningskraft och den positiva effekt som prishöjningar har på restvärdena på kundernas befintliga bilar minskar dock den totala effekten av tullar på deras finanser. Detta gäller i högre grad för Ferrari, som har en bred vallgrav, än för Porsche med en smal vallgrav."
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.