Morningstar återlanserar bevakningen av fyra av de största globala bryggerierna: AB InBev ABI, Ambev ABEV3, Heineken HEIA, och Carlsberg CARL B. Vi behåller betyget bred ekonomisk vallgrav för AB InBev och Ambev, uppgraderar Heineken till bred från smal och uppgraderar Carlsberg till smal från ingen. Ambev är vårt favoritval, eftersom vi anser att marknaden inte fullt ut återspeglar dess regionledande tillväxtpotential, vilket ger 33% uppsida från nuvarande nivåer.
Vi anser att AB InBev och Carlsbergs nuvarande aktier är rättvist värderade efter vår överföring av bevakning, med uppskattningar av verkligt värde på 61 euro respektive 890 danska kronor. För Ambev är vårt estimat för verkligt värde 17,70 brasilianska real.
Vi ser en attraktiv tillväxtbana för både volym och premiumisering, men vi tror att det finns en oro på marknaden för volatilitet. Vi anser att Heinekens aktie är undervärderad i förhållande till vårt estimat för verkligt värde på 92 euro, vilket ger en uppsida på 18%. Vi tror att Heinekens portfölj är väl positionerad för att kapitalisera på premiumiseringstrender.
Varför bryggeriaktier har vallgravar
Bryggeribranschen har konsoliderats under de senaste två decennierna, under ledning av AB InBev. Idag kontrollerar de fyra största bryggerierna 51% av den globala ölmarknaden och har flera monopolliknande positioner på attraktiva marknader. Med tanke på ölkonsumtionens lokala karaktär byggs kostnadsfördelar inom bryggeri oftast upp regionalt. AB InBev, Ambev, Heineken och Carlsberg har byggt upp effektiva regionala skalfördelar, vilket leder till effektiviseringar inom inköp, tillverkning och distribution. Vi ser immateriella tillgångar hos bryggerierna, som härrör från relationer i hela leveranskedjan och skicklighet när det gäller att nå ut på marknaden.
Alla företag genomför en premiumiseringsstrategi, vilket vi tror kommer att vara en långsiktig medvind för avkastningen. Vi förväntar oss att värdetillväxten kommer att kompensera för minskningen av ölvolymerna på de utvecklade marknaderna, där konsumenterna byter från inhemska till utländska ölmärken. Bryggerierna har utökat sin närvaro på tillväxtmarknaderna, där ölkonsumtionen per person är relativt sett lägre. Här ser vi en flerårig möjlighet till volymtillväxt och premiumisering.
AB InBev
Vi förutspår att AB InBevs intäkter kommer att växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 4,4% under de kommande fem åren. Under räkenskapsåret 2025 förväntar vi oss en organisk intäktstillväxt på 3,5%, med stöd av stabilisering i Latinamerika och tillväxt i Afrika. Utöver detta förväntar vi oss att AB InBev når en strukturell tillväxttakt på 4,2%, vilket är i linje med den tillväxt på 4-5% som vi antar för de flesta andra multinationella konsumentproduktföretag. På samtliga marknader förväntar vi oss att volymen växer i linje med våra branschestimat och att positiv pris/mix bidrar till omsättningstillväxt driven av premiumisering.
Heineken
För Heineken är vår CAGR-prognos på 4,9% för fem år något högre än AB InBevs, eftersom vi tror att företagets premiuminriktade portfölj kommer att bidra till en stark pris/mix-tillväxt.
Carlsberg
Vi räknar med en femårig genomsnittlig årlig tillväxttakt på 8,3% för Carlsberg, till stor del drivet av oorganisk tillväxt från förvärvet av Britvic.
AmBev
Vi förutspår att Ambevs intäkter kommer att växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 5,9% under de kommande fem åren, tack vare en gynnsam volymtillväxt i Latinamerika.
Vad är utsikterna för brygglager?
Brutto- och rörelsemarginalerna för AB InBev, Heineken och Ambev har trendat nedåt under det senaste decenniet, främst på grund av pandemi- och kostnadsinflation. Framöver förväntar vi oss att InBevs och Ambevs rörelsemarginaler kommer att förbli relativt stabila under vår explicita prognos, med premiumisering och effektiviseringar i verksamheten som delvis uppvägs av ökade investeringar i reklam och marknadsföring.
För Heineken beräknar vi att rörelsemarginalen ökar till 14,2% 2029 från 11,5% 2024, drivet av skalfördelar i Sydamerika, en positiv mixeffekt från Distell-förvärvet och premiumisering på olika marknader. För Carlsberg förväntar vi oss att rörelsemarginalen ökar med 30 punkter, där Britvic-affären blir marginalhöjande 2027.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.