När jag började arbeta på Morningstar för mer än 23 år sedan minns jag att det som förvånade investerarna mest var Morningstars berömda Style Box. Med denna kan man snabbt identifiera en fonds investeringsstil utifrån om den investerar i värde- eller tillväxtbolag och i stora eller små bolag. Företagens storlek var ganska lätt att förstå, men värde och tillväxt tog mycket längre tid.
Visserligen fanns det vid den här tiden ett fåtal oberoende förvaltare som ägnade sig åt värdeinvesteringar, men allmänheten var inte medveten om skillnaderna mellan de två investeringsstilarna.
Att tala om tillväxt eller värde skrämmer inte längre någon. Men bara för att vanliga investerare, eller åtminstone de som är intresserade av finansmarknader och fonder i synnerhet, är vana vid dessa termer betyder det inte att det fortfarande finns missuppfattningar om dem.
Jag har sammanställt några av de mest slående av dessa nedan.
1) Tillväxt är amerikanskt, värde är europeiskt
Den första missuppfattningen som investerare har om värde och tillväxt är att de är övertygade om att den amerikanska marknaden är en tillväxtmarknad och den europeiska marknaden är en värdemarknad. Det kan inte vara längre från sanningen. Faktum är att om man bryter ner procentandelen tillväxt och värde i index som Morningstar US Market Index och Morningstar Europe Index, inser man att Europa är mer tillväxt än USA. Om vi lägger ihop de tre tillväxtinriktningarna (large, mid och small) får vi en procentandel på 34% för det europeiska indexet jämfört med 22% för det amerikanska indexet.
Denna felaktiga övertygelse präglas av det faktum att den amerikanska marknaden domineras av de så kallade Magnificent 7 (Apple, Microsoft, Nvidia, Amazon, Meta, Alphabet och Tesla), aktier som allmänheten förknippar med tillväxtföretag. Det märkliga är att av dessa 7 bolag är det idag endast två bolag som Morningstar klassificerar som tillväxtbolag, Nvidia och Tesla.
När det gäller Europa, å andra sidan, finns det en övertygelse om att dess aktiemarknader är mer benägna till den “gamla ekonomin” där värdebolag är viktigare. Men om vi tittar på de 10 största europeiska bolagen sett till börsvärde är det bara ett som klassas som värdebolag, oljebolaget Shell, och de fem största är alla tillväxtbolag.
2) Värde är billigt och tillväxt är dyrt
I själva definitionen av vad som är ett värdebolag eller ett tillväxtbolag (se mer i slutet av artikeln för hur Morningstar klassificerar bolag som värde- eller tillväxtbolag) finns tanken att ett typiskt värdebolag är billigt i förhållande till ett tillväxtbolag. Värdebolag handlas faktiskt med lägre fundamentala nyckeltal (pris/vinst, pris/försäljning, pris/kassaflöde etc) än tillväxtbolag. Men huruvida ett företag är “dyrt” eller “billigt” handlar om mer än dessa fundamentala mått.
Våra aktieanalytiker avgör om ett bolag är över- eller undervärderat genom att uppskatta ett verkligt värde för bolaget. Det verkliga värdet kan ligga över eller under aktiekursen och det är det som avgör om vi anser att en aktie är dyr eller billig, inte om det är ett värdebolag eller ett tillväxtbolag.
Därför kommer det att finnas tillväxtaktier som kan vara billiga och värdebolag som kan vara dyra. I Europa kan till exempel ett tillväxtbolag som ASML Holding (ASML) handlas på 12 februari-kurser med ett rimligt pris/värde på 0,85 och anses därför vara billigt. Däremot handlas den amerikanska banken JPMorgan (JPM), som klassificeras som värde, till ett pris / verkligt värde på 1,41, vilket indikerar att det är övervärderat med mer än 40%.
Med detta sagt är det sant att värde under de senaste åren har varit billigare än tillväxt, men om vi tittar på den amerikanska marknaden för närvarande är till och med Large value-stilen något övervärderad med knappt 1%.
3) Det finns ett område mellan värde och tillväxt också
Populariseringen av begreppen värde och tillväxt inom finansvärlden har fått småspararna att tänka i binära termer: antingen är fonden en värdefond eller så är fonden en tillväxtfond. Men verkligheten är mycket mer komplex än så. Om vi till exempel tar alla amerikanska aktiefonder som finns tillgängliga i Europa hittar vi 1 074 klasser av tillväxtfonder, 680 klasser av värdefonder och 2 554 klasser av fonder som vi kallar “blend”, varken värde- eller tillväxtfonder. Det finns med andra ord fler blandfonder än värde- eller tillväxtfonder.
Detsamma gäller för enskilda företag. Om vi går tillbaka till det första diagrammet som visar stilfördelningen i de europeiska och amerikanska aktieindexen, ser vi att den totala vikten för “core”- eller “blend”-segmentet är 37% i det europeiska fallet och 52% i det amerikanska fallet.
4) Du är värde eller tillväxt för livet
Det sista begreppet om värde och tillväxt är kanske det som är svårast att motbevisa. Jag ska inte förneka att fonder tenderar att vara trogna sin investeringsstil. Det är högst osannolikt att en förvaltare som har investerat i tillväxtsegmentet plötsligt skulle skifta sin portfölj till värdeområdet. Ett sådant skifte skulle för övrigt ha varit ganska lönsamt under marknadsnedgången 2022. Under det året drabbades faktiskt amerikanska aktiefonder av typen Large Growth i genomsnitt av en nedgång på 32% (i dollar) mot en begränsad nedgång på 8% tillväxt.
Men fondportföljer är dynamiska och kan förändras över tiden. Jag säger inte att en fond plötsligt byter från värde till tillväxt, men inom värde och tillväxt finns det olika grader av exponering som delvis kommer att förklara den avkastning som uppnås.
Konsekvenser för portföljer
Dessa missuppfattningar om värde och tillväxt har också fått konsekvenser för investerarnas portföljkonstruktion under de senaste åren, där tillväxtstilen har överträffat värdestilen när det gäller avkastning. Många av dem har förmodligen en övervikt i teknologisektorn och skulle göra klokt i att överväga att diversifiera sina portföljer mot värdesidan, eftersom det är just deras sämre relativa utveckling i det förflutna som innebär en bättre relativ värdering framöver.
Tio nyckeltal för att se om en fond eller ett bolag är tillväxt eller värde
För att avgöra om en fond eller ett företag är värde- eller tillväxtinriktat rankar Morningstar företagen utifrån tio fundamentala nyckeltal, fem som mäter värdeegenskaperna hos varje värdepapper (pris i förhållande till beräknad vinst, pris i förhållande till bokfört värde, pris i förhållande till försäljning, pris i förhållande till kassaflöde och direktavkastning) och fem som mäter tillväxtegenskaperna hos varje företag (framtida vinsttillväxt, historisk vinsttillväxt, försäljningstillväxt, kassaflödestillväxt och tillväxt i bokfört värde).
Det mest omedelbara sättet att veta om din fond är en tillväxtfond eller en värdefond är att använda ett av våra verktyg som heter Style Box. Detta är den instrumentpanel som visas på fondens fil och är uppdelad i nio rutor, var och en representerar en förvaltningsstil. Om vi tittar på tavlan vertikalt är alla fonder i de tre rutorna till höger sådana som huvudsakligen investerar i tillväxtaktier, de i rutorna till vänster är fonder som huvudsakligen investerar i värdeaktier och slutligen är de i de mittersta rutorna av blandad stil (även kallad “blend”).
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.