Alkoholaktier på dåligt humör när tullarna hotar

Fondförvaltare med innehav i bolag som Diageo och Pernod Ricard argumenterar för långsiktiga investeringar i sektorn.

Christopher Johnson 2025-02-11 | 13:09
Facebook Twitter LinkedIn

fotografía de una flecha roja decreciente, un candado abierto, tres estrellas y un gráfico decreciente sobre un fondo cuadriculado blanco

Alkohol är en viktig europeisk exportsektor som är direkt exponerad för USA:s tullar. Även om Trump hittills har fokuserat på Kina, Kanada och Mexiko, väntas avgifter på europeiska varor snart. Detta har redan påverkat aktiekurserna inom alkoholdrycksindustrin.

Nuvarande och framtida tullar kommer att öka kostnaderna för alkoholproducenter, vilket ökar trycket på en bransch som redan står inför en minskad efterfrågan på grund av trender inom hälsosam livsstil. Inflationen har också höjt priserna på alkohol för konsumenterna. Det senaste slaget kommer från USA:s generalläkare Vivek Murthy, som efterlyser cancervarningar på alkohol i likhet med dem som finns på cigaretter.

Trots utmaningarna fortsätter vissa fondförvaltare att satsa på de största aktierna i sektorn. Efter en del kursfall är många av dessa namn undervärderade enligt Morningstars mätningar.

Will Bradwell, portföljförvaltare för FTF Martin Currie UK Rising Dividend Fund, som har en Morningstar Medalist Rating på Bronze, har Diageo DGE som en överviktsposition i fonden på 4,24%.

Tullar: Diageo har mött dem förut

Diageo, som äger ett antal varumärken inklusive Guinness och Don Julio, släppte nyligen ett resultat för första halvåret som visade en minskning av försäljningsvolymerna och förutspådde lägre vinstmarginaler för andra halvåret.

Bradwell beskriver hotet om tullar mot Diageo som “flytande, men hanterbart”. Bolaget har erfarenhet av att hantera tullar tidigare och då valt att höja priserna. Den här gången planerar Diageo att hantera tullarna genom att hantera lagren, säger Bradwell.

Men Diageos konsumenter kan ändå klara av en prisökning, tillägger han.

“Deras produkter är ganska dyra, men de har en ganska flexibel kundkrets som kan bära lite dyrare produkter.”

Morningstar-analytikern Verushka Shetty förväntar sig också att Diageo kommer att drabbas på kort sikt av Trumps tullar eftersom 45% av försäljningen i USA är import från Kanada och Mexiko.

Hon har dock behållit aktiens fair value-estimat, som ligger över nuvarande kurs.

“Diageo har en historik av att framgångsrikt mildra tullhöjningar, och vi förväntar oss inte någon väsentlig långsiktig påverkan. På kort sikt förväntar vi oss ett större fokus på att förbättra kassaflödet och den operativa hävstången för att bekämpa motvinden”, säger hon.

Terry Smith säljer sin andel i Diageo

En avvikande fondförvaltare är Terry Smith på Fundsmith Equity, som i januari meddelade att han säljer sin andel i alkoholbolaget efter 15 år.

Smith pekade på oro för Diageos nya ledningsgrupp och hotet från den kraftiga ökningen av konsumtionen av viktminskningspreparat som Ozempic. Marknadsledaren Novo Nordisk NOVO B har redan börjat titta på om viktminskningspreparat också kan minska alkoholkonsumtionen.

Bradwell säger att denna trend är en motvind för Diageo, men att bolaget har goda förutsättningar att anpassa sig till förändringar i konsumenternas efterfrågan, när människor dricker mindre men köper produkter av bättre kvalitet.

“När man tittar på några av de avancerade tequilasorterna som Diageo säljer kommer det fortfarande att finnas en marknad för dem. Vi har också sett [alkoholfria] Guinness 0.0 komma ut på marknaden, vilket har varit en stor produktinnovation för dem. Sådana saker kan bidra till att människor dricker mindre men bättre”, säger Bradwell.

Morningstars nyckeltal för Diageo DGE

Analytiker:Verushka Shetty


Spritvarumärken under press av tullpåverkan

James Harries, portföljförvaltare för Trojan Global Income Fund, som har en Morningstar Medalist Rating på Silver, har både Diageo och Pernod Ricard RI i fonden. Den franska spritproducenten är dock ett nyare tillskott till fonden på 573 miljoner pund med 2,42%.

Morningstars nyckeltal för Pernod Ricard RI

Analytiker:Verushka Shetty


De två innehaven har olika geografiska inriktningar: Diageo vänder sig till den amerikanska marknaden medan Pernod är mer inriktat på tillväxtmarknader, till exempel med whisky i Indien och cognac i Kina.

Han säger att spritföretagen kommer att få det svårare att mildra effekterna av tullarna. Pernod Ricard, som tillverkar varumärken som Absolut Vodka och Havana Club-rom, räknar med att drabbas av en förlust på 166 miljoner pund 2025 på grund av amerikanska avgifter på kinesiska varor samt Kinas skatter på import av konjak från EU, vilket allmänt ses som en vedergällning mot EU för att ha infört högre tullar på kinesiska elbilar.

“Dessa företag är exponerade för tullar, men nästan på ett unikt sätt, eftersom man med sprit inte kan flytta tillverkning till USA eller vart det nu är som tullar används.”

Harries fokuserar dock på lång sikt.

“Vi vet inte riktigt vad president Trump tänker eller planerar. Men vi tror att vår investering i dessa företag kommer att hålla längre än införandet av tullar eller president Trumps presidentskap. Vi erkänner gärna att detta är en risk, men den är förmodligen till stor del inbakad i värderingarna.”

Är öl en bättre satsning än sprit?

För Michael Field, chef för aktiemarknadsstrateg EMEA på Morningstar, är 5-stjärniga aktier Heineken HEIA och Anheuser-Busch ABI framstående aktörer i branschen.

Morningstars nyckeltal för Anheuser-Busch InBev ABI

Analytiker:Verushka Shetty


“De har köpt upp hantverksbryggerier till höger och vänster, så att när folk köper hantverksöl tror de att de köper det från [lokala bryggerier], men i stället ger de faktiskt bränsle till de stora företagen”, säger Field.

Ölmärken kan också undgå de värsta effekterna av USA:s tullar, eftersom de till skillnad från spritdrycker kan produceras i olika länder, vilket gör att företagen snabbare kan anpassa sina leveranskedjor för att möta konsumenternas efterfrågan.

“Vad [tullarna] kommer att göra under en tid är att skapa en prisskillnad mellan internationella och nationella varumärken. Vilket kan leda till att folk återgår till att köpa mer nationella varumärken igen”, säger Field.

“Men i slutändan är det fortfarande de största bryggerierna och de stora spritbolagen som äger de stora nationella varumärkena. Så det är helt enkelt ett skifte från ett varumärke till ett annat och om något kan det kanske ta bort en del av den internationella konkurrens som de står inför.”

Morningstars nyckeltal för Heineken HEIA

Analytiker:Verushka Shetty


Will James, portföljförvaltare för Guinness European Equity Income, som har ett Morningstar Medalist Rating på Bronze, har valt bort att investera i de största öl- och spritnamnen och valt ett mer defensivt namn i den nya tariff-eran.

Istället satsar han på Royal Unibrew RBREWc, det danska bryggeriföretaget som tillverkar en rad olika produkter, från öl till läskedrycker. Aktien utgör 3,31% av fonden.

Morningstars nyckeltal för Royal Unibrew RBREWc


“Ur Royal Unibrews perspektiv påverkas inte bolaget av tullar eftersom det inte säljer öl i USA eller några andra drycker. Det är mer av ett [inhemskt spel]. Även om det är osannolikt att det kommer att undkomma en bredare nedgång i sektorn.”

“Men vi är inte intresserade av Pernod Ricard. Vi är inte intresserade av Diageo. Och den sektorn verkar bara befinna sig i stormens öga”, säger han.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Christopher Johnson  är datajournalist hos Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar