Meta Platforms META släppte sin resultatrapport för fjärde kvartalet den 29 januari. Här är Morningstars syn på Metas resultat och aktie.
Morningstars nyckeltal för Meta
- Grundläggande uppskattning av verkligt värde: 770.00 USD
- Morningstar Rating: ★★★
- Morningstar Economic Moat: Bred
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Hög
Vad vi tyckte om Meta Platforms rapport
Meta rapporterade starka finansiella resultat för fjärde kvartalet, där företagets försäljning ökade med 21% jämfört med föregående år till 46,8 miljarder USD och rörelsemarginalerna ökade med 700 punkter jämfört med föregående år till 48%.
Varför det är viktigt: Metas reklamjätte överträffade våra förväntningar på både topp- och bottenlinjerna. Vi var imponerade av Metas annonsintryck och pris per annonstillväxt, där båda mätvärdena expanderade under fjärde kvartalet.
- Vi ser Meta som noggrant utnyttjar sina investeringar i artificiell intelligens för att förbättra både dess innehållsrekommendation och annonsmonetiseringsmodeller, med företagets starka annonsförsäljning som stöder argumentet att dessa investeringar redan bär frukt.
- Som ett bevis på den bestående överklagandet av sin plattform tickade Metas globala användarantal upp ytterligare 5% jämfört med året innan till 3,35 miljarder. Förutom att lägga till användare förbättrades också Metas intäktsgenerering, med företagets genomsnittliga intäkt per användare som ökade med imponerande 16% jämfört med året innan.
Slutsatsen: Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde för breda Meta till 770 $ från 590 $, med aktier som nu screenas som marginellt undervärderade. Huvuddelen av vår ökning av verkligt värde härrör från en reviderad tillväxtutsikter för företaget och en mer optimistisk syn på dess generativa AI-investeringar.
- Vi ser redan Metas generativa AI-verktyg få adoption på annonseringssidan, med mer än 4 miljoner annonsörer som använder företagets AI-verktyg för att skapa annonskampanjer, upp från 1 miljon för sex månader sedan.
- På annonsinriktningssidan avslöjade Meta ökad annonskvalitet genom att utnyttja ett AI-drivet annonsrankningssystem som bättre kunde anpassa annonser som visas för användare.
Nyckelstatistik: Medan Metas rekordrörelsemarginal på 48% för fjärde kvartalet är imponerande på egen hand, var företagets operativa lönsamhet för sitt kärnfamilj av Apps segment ännu bättre, med FoA-rörelsemarginaler som uppgick till 60%, en ökning med 600 punkter jämfört med året innan.
Uppskattning av verkligt värde för Meta
Med sitt 3-stjärniga betyg anser vi att Metas aktie är rättvist värderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 770 USD per aktie, vilket innebär en 2025 justerad pris / vinstmultipel på 30 gånger och en företagsvärde / justerad EBITDA-multipel på 16 gånger.
Vi förutspår att Metas försäljning kommer att växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 12% under de kommande fem åren, främst genom en ökning av den genomsnittliga intäkten per användare, där även användartillväxten bidrar.
Om vi borrar djupare tror vi att Meta har en stark intäktsmöjlighet framför sig i Asien och resten av världen. Medan vi förväntar oss att reklamförsäljningen från Nordamerika och Europa kommer att växa stadigt, tror vi att alltmer välbärgade och växande medelklasser i Asien, Afrika och Mellanöstern kommer att göra det möjligt för Meta att förbättra sin annonsintäktsgenerering i dessa regioner och lyfta sin totala topplinje.
Medan vi förväntar oss att Reality Labs försäljning kommer att växa med en tvåsiffrig takt under de kommande fem åren, tror vi att Metas reklamjuggernaut kommer att förbli den främsta drivkraften för dess verksamhet och inneboende värde under vår uttryckliga prognos.
Läs mer om Meta Platforms uppskattning av verkligt värde.
Bedömning av ekonomiskt skyddsnät
Vi tror att Meta förtjänar en bred ekonomisk moat-värdering på grund av sina immateriella tillgångar och den potenta nätverkseffekten runt sin familj av appar. Medan företagets Reality Labs-segment fortsätter att blöda kontanter, tror vi att FoA:s starka konkurrensfördelar sannolikt kommer att göra det möjligt för företaget att generera avkastning över sina kapitalkostnader under de kommande två decennierna.
Metas FoA-segment omfattar intäkter från bolagets applikationer för sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger. Företagets dominans inom sociala medier framgår av dess fyra primära applikationer som utgör fyra av de sex mest populära sociala medieapplikationerna globalt. Dessutom är Metas skala i den sociala mediebranschen häpnadsväckande. Nästan 4 miljarder människor använder minst en av sina applikationer varje månad. Enligt olika uppskattningar har lite mer än 5 miljarder människor över hela världen tillgång till internet, vilket innebär att cirka 75% av dem använder Metas applikationer.
Den stora majoriteten av denna massiva bas använder dessa applikationer gratis. Istället för att betala Meta en prenumerationsavgift utgör de en publik som den kan annonsera till. Meta kan samla användardata, till exempel demografisk information, gillar / ogillar och intressanta ämnen, för att mata in i sin annonseringsmotor, som låter annonsörer rikta annonser på Metas fastigheter.
Läs mer om Meta Platforms ekonomiska vallgrav.
Finansiell styrka
Vi ser Metas finansiella ställning som bergfast. Företaget stängde räkenskapsåret 2024 med likvida medel på 78 miljarder USD, vilket mer än uppväger dess skuldbalans på 29 miljarder USD.
Medan företagets investeringar i AI kommer att öka kapitalutgifterna avsevärt under de närmaste åren, förblir företagets reklamverksamhet en kassagenererande maskin som ger tiotals miljarder dollar i fritt kassaflöde på årsbasis.
Läs mer om Meta Platforms finansiella styrka.
Risk och osäkerhet
Vi tilldelar Meta ett osäkerhetsbetyg på högt. Vi tror att Metas investeringar i olönsamma satsningar som generativ AI och Reality Labs lägger till ett lager av osäkerhet kring sin verksamhet, även om dess stora och stabila reklamverksamhet fortsätter att generera betydande kassaflöden i vår prognos.
När vi ser framåt tror vi att Metas betydande skala och immateriella tillgångar, till exempel dess algoritmer för annonsinriktning, sannolikt kommer att göra det möjligt för företaget att behålla sin dominans i applikationsutrymmet för sociala medier. Även om det finns antitrustproblem kring Metas verksamhet, med amerikanska antitrustmyndigheter som driver ett monopolärende mot företaget, anser vi att en ofta hypotetisk uppdelning av Metas applikationer i separata företag är osannolik.
Läs mer om Metaplattformarnas risk och osäkerhet.
META optimister säger
- Metas kärnverksamhet inom annonsering har dragit stor nytta av förbättrade algoritmer för annonsinriktning och innehållsrekommendationer samt en sekulär ökning av digitala annonsutgifter.
- Metas skala, med majoriteten av världens internetanslutna användare som använder dess applikationer, ger tillgång till högkvalitativ användardata, som företaget kan paketera och sälja till annonsörer.
- Företaget har möjlighet att driva mer tillväxt av annonslager genom att utnyttja nya produkter som Threads samtidigt som man förbättrar intäktsgenereringen av annonser på mer framväxande funktioner som Stories och Reels.
META pessimister säger
- Metas investeringar i Reality Labs och generativ AI kommer att förlora företaget miljarder dollar årligen, vilket tar bort en del av glansen från dess övergripande verksamhet.
- Företaget har ett monopolmål mot sig i USA, vilket potentiellt skulle kunna tvinga det att bryta upp och därmed skära bort några av de skalfördelar som det har byggt upp över tiden.
- Meta har oproportionerligt dragit nytta av ökade annonsutgifter från kinesiska återförsäljare som Temu och Shein. En avmattning i utgifterna för dessa företag kan drabba Metas tillväxt.
Den här artikeln sammanställdes av Aman Dagra.
.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.