Efter rapporten: Är Teslas aktie köpvärd?

Med tanke på AI-driven tillväxt, robotaxi-lanseringen och en ökad uppskattning av verkligt värde, här är vad vi tycker om Teslas rapport

Seth Goldstein, CFA 2025-02-05 | 10:56
Facebook Twitter LinkedIn

JANUARY 25th 2024: Tesla, Inc. stock shares plummet after fourth quarter earnings report miss and warnings of lower production growth rate. - File Photo by: zz/STRF/STAR MAX/IPx 2021 5/15/21 The Tesla Automobile dealership on May 15, 2021 in Downtown Manhattan, New York City. (NYC)

Tesla TSLA rapporterade sitt resultat för fjärde kvartalet den 29 januari. Här är Morningstars syn på Teslas resultat och utsikterna för aktien.

Viktiga Morningstarbetyg för Tesla


Vad vi tyckte om Teslas kvartalsrapport

Tesla-aktierna ökade med 4% i eftermiddagshandeln när ledningen rapporterade framsteg i sin autonoma körprogramvara och behöll tidslinjen för att lansera mer prisvärda fordon senare i år.

Varför är det viktigt: Teslas mål är att omvandla företaget från att främst producera bilar till att bli en leverantör av artificiell intelligens i den verkliga världen. Tesla har också som mål att utveckla programvara för helt autonom körning som kommer att möjliggöra en robotaxitjänst.

  • Tesla är en aktie med hög tillväxt, efter att ha blivit den första lönsamma elbilstillverkaren globalt. Med ledningens mål om en robotaxitjänst tenderar aktien att vara volatil och röra sig baserat på ledningens framsteg mot en framgångsrik utveckling av programvara för autonom körning.
  • Med den första lanseringen av robotaxi planerad till juni 2025 gör Tesla betydande framsteg mot sina långsiktiga mål för autonom körning.

Slutsatsen: Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde till 250 USD per aktie från 210 USD. Ökningen beror på våra antaganden om högre mjukvaruanvändning för autonom körning och snabbare tillväxt inom energiproduktion och lagringsverksamhet.

  • Vid nuvarande priser anser vi att Tesla-aktierna är övervärderade med aktien som handlas cirka 60% över vår uppdaterade uppskattning av verkligt värde. Vi rekommenderar att investerare väntar på en tillbakagång i aktierna innan de överväger en inträdespunkt.

Översikt: Vi uppskattar de framsteg som ledningen har gjort för att förbättra sin programvara för autonom körning. Bilar är dock fortfarande företagets kärnverksamhet. Bruttovinstmarginalerna för bilar exklusive krediter föll sekventiellt till mitten av tonåren, från 20% under tredje kvartalet.

  • Vi tror att Tesla kommer att behöva fortsätta att sänka priserna på viktiga marknader som Kina där de kommer att möta ökad konkurrens. Detta kommer att hålla marginalerna under ledningens 20% -mål under de närmaste åren.
  • Även om vi ser en återgång till leveranstillväxt 2025 förväntar vi oss att den till stor del kommer att komma från den nya mer prisvärda fordonsversionen som använder Model Y-plattformen. I takt med att produktionen av detta fordon ökar förväntar vi oss att det kommer att tynga vinsten under 2025.

Teslas aktiekurs

Uppskattning av verkligt värde för Tesla

Med sitt 2-stjärniga betyg anser vi att Teslas aktie är övervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 250 USD per aktie. Vi använder en vägd genomsnittlig kapitalkostnad på strax under 9%. Vår värdering av eget kapital lägger tillbaka nonrecourse och icke-utspädande konvertibel skuld. År 2024 uppgick Teslas leveranser till 1,79 miljoner, något under de 1,81 miljoner som uppnåddes 2023. Under 2025 förutspår vi att leveranserna kommer att återgå till tillväxt när det prisvärda fordonet lanseras i mitten av året. Vi förutspår dock att leveranserna kommer att ligga under ledningens långsiktiga mål på 20%.

Läs mer om Teslas uppskattning av verkligt värde.

Teslas aktiekurs jämfört med Morningstars uppskattning av verkligt värde

Bedömning av ekonomisk vallgrav

Vi tilldelar Tesla en smal vallgrav baserat på dess immateriella tillgångar och kostnadsfördel. Företagets starka varumärke som en lyxbilstillverkare kräver premiumprissättning, medan dess EV-tillverkningsexpertis gör det möjligt att tillverka sina fordon billigare än konkurrenterna.

Vi ser potentialen för Tesla att övertjäna sin kapitalkostnad under minst de närmaste 20 åren, vilket är det mått vi använder för en bred moat-värdering. Den andra 10-årsperioden medför dock betydande osäkerhet för både Tesla och den bredare fordonsindustrin, med tanke på den snabba utvecklingen av autonoma fordonsteknologier, vilket kan förändra hur konsumenter använder fordon. Som sådan ser vi en smal moat-värdering, som antar en 10-årig överavkastningsduration, som mer lämplig.

Läs mer om Teslas ekonomiska vallgrav.

Finansiell styrka

Tesla har en utmärkt finansiell hälsa. Kassa, likvida medel och investeringar var över 33.6 miljarder USD och översteg långt den totala skulden per den 30 september 2024. Den totala skulden var cirka 7,4 miljarder USD, medan den totala skulden exklusive finansiering av fordon och energiprodukter (nonrecourse-skuld) var drygt 10 miljoner USD.

För att finansiera sina tillväxtplaner har Tesla historiskt använt kreditlinjer, konvertibel skuldfinansiering och aktieemissioner för att skaffa kapital. År 2020 samlade företaget in 12,3 miljarder USD i tre aktieemissioner. Vi tycker att detta är vettigt, eftersom finansiering av massiv tillväxt enbart genom skuld tillför ytterligare risk i en cyklisk bransch.

Läs mer om Teslas finansiella styrka.

Risk och osäkerhet

Vi ger Tesla ett mycket högt osäkerhetsbetyg, eftersom vi ser ett brett spektrum av potentiella utfall för bolaget. Fordonsmarknaden är mycket cyklisk och utsatt för kraftiga nedgångar i efterfrågan baserat på ekonomiska förhållanden. Som marknadsledare för elbilar är Tesla sårbart för växande konkurrens från traditionella biltillverkare och nya aktörer. När nya billigare elbilar kommer in på marknaden kan företaget tvingas fortsätta att sänka priserna, vilket minskar dess branschledande vinster. Med fler EV-val kan konsumenterna se Tesla mindre gynnsamt.

Företaget investerar kraftigt i kapacitetsutökningar som medför risk för förseningar och kostnadsöverskridanden. Företaget investerar också i R&D för att behålla sin tekniska fördel och generera mjukvarubaserade intäkter, utan någon garanti för att dessa investeringar kommer att bära frukt. Teslas VD äger i praktiken lite mer än 20% av aktierna och använder dem som säkerhet för personliga lån, vilket ökar risken för en stor försäljning för att återbetala skulder.

Läs mer om Teslas risker och osäkerhetsfaktorer.

TSLA optimister säger

  • Tesla skulle kunna förändra fordons- och kraftproduktionsbranscherna med sin teknik för elbilar, AV-bilar, batterier och solenergisystem.
  • Tesla kommer att se högre vinstmarginaler när de minskar produktionskostnaderna per enhet under de närmaste åren.
  • Teslas fullständiga självkörande mjukvara bör generera växande vinster under de kommande åren när tekniken fortsätter att förbättras, vilket leder till ökad användning av Tesla-förare och licensiering från andra biltillverkare.

TSLA pessimister säger

  • Traditionella biltillverkare och nya aktörer investerar kraftigt i utvecklingen av elbilar, vilket bör leda till att Tesla ser en avmattning i försäljningstillväxten och tvingas sänka priserna på grund av ökad konkurrens, vilket urholkar vinstmarginalerna.
  • Teslas stora investering i mjukvara för autonom körning kan vara värdeförstörande eftersom robotaxiprodukten kommer att möta förseningar och konkurrens från Waymo, som redan erbjuder en robotaxitjänst.
  • Teslas verksamhet inom energiproduktion och lagring kommer att se ökad konkurrens från batteritillverkare som är villiga att ta lägre vinster för att vinna marknadsandelar.

Den här artikeln sammanställdes av Gautami Thombare.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Seth Goldstein, CFA  Seth Goldstein, CFA, är aktieanalytiker hos Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar