Amazon AMZN beräknas släppa sin resultatrapport för fjärde kvartalet den 6 februari. Här är Morningstars syn på vad man ska leta efter i Amazons rapport och aktiekurs.
Morningstar-betyg för Amazon
- Fair Value Estimate: $200,00
- Morningstar Rating: ★★
- Ekonomisk vallgrav: Bred
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medium
Beräknat datum för offentliggörande av rapport
- Torsdag 6 februari 2025
Vad man ska titta på i Amazons Q4-resultat
- Capex-nivåer och nya capex-riktlinjer: Detta mot bakgrund av den kraftiga expansionen av kapaciteten för datacenter, som blev ännu mer intressant i och med Stargate-meddelandet tidigare i veckan.
- Amazon Web Services utveckling: Tillväxten bör accelerera, även om den är blygsam. Segmentsmarginalerna var höga förra kvartalet. Vi letar också efter alla AI-relaterade kommentarer om Alexa eller AWS.
- Reklamutveckling: Detta är en viktig tillväxtfaktor och marginalnivå för bolaget.
- Utveckling av e-handeln: Allt tyder på ett bra kvartal här.
- Diskussion om marginalförbättringar och operativa resultat: Det här har varit en pågående process där bolaget fortsätter att vrida på veven och hitta nya områden för att öka effektiviteten i hela nätverket och på andra områden.
Amazons aktiekurs
Uppskattning av verkligt värde för Amazon
Med sitt 3-stjärniga betyg anser vi att Amazons aktie är rättvist värderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 200 USD per aktie, vilket innebär ett 2024-företagsvärde/försäljningsmultipel på 3 gånger och en avkastning på 2% på fritt kassaflöde. På lång sikt förväntar vi oss att e-handeln fortsätter att ta andelar från fysiska detaljhandlare. Vi förväntar oss vidare att Amazon kommer att vinna andelar online. Vi tror att covid på medellång sikt har ökat efterfrågan genom att förändra konsumentbeteendet och bättre penetrera vissa detaljhandelskategorier, såsom livsmedel, apotek och lyxvaror, som tidigare inte har fått lika stort genomslag på nätet.
Vi tror att Prime-abonnemang och de medföljande fördelarna (tillsammans med urval, pris och bekvämlighet) fortsätter att driva detaljhandeln. Vi ser också International som en möjlighet på längre sikt inom detaljhandeln. Vi räknar med att de totala detaljhandelsrelaterade intäkterna växer med 8% i genomsnittlig årlig tillväxttakt under de kommande fem åren.
Läs mer om Amazons uppskattning av verkligt värde.
Amazons aktiekurs jämfört med Morningstars uppskattning av verkligt värde
Bedömning av ekonomisk vallgrav
Vi tilldelar Amazon en bred vallgravsvärdering baserat på nätverkseffekter, kostnadsfördelar, immateriella tillgångar och omställningskostnader. Amazon har stört den traditionella detaljhandeln i mer än två decennier, samtidigt som de också har blivit den ledande leverantören av infrastruktur som tjänst via Amazon Web Services. Denna omvälvning har anammats av konsumenterna och har drivit på förändringar i hela branschen, eftersom traditionella detaljhandlare har investerat kraftigt i teknik för att hålla jämna steg. Covid-19 har påskyndat förändringarna, och med tanke på bolagets tekniska skicklighet, enorma skala och relation till konsumenterna tror vi att Amazon har ökat sin ledning, vilket vi tror kommer att resultera i en ekonomisk avkastning som ligger långt över kapitalkostnaden under många år framöver.
Läs mer om Amazons ekonomiska vallgrav.
Finansiell styrka
Vi anser att Amazon är finansiellt sunt. Intäkterna växer snabbt, marginalerna ökar, företaget har en oöverträffad skala och balansräkningen är i gott skick. Enligt vår uppfattning kommer marknadsplatsen att förbli attraktiv för tredjepartsförsäljare, eftersom Prime fortsätter att knyta konsumenterna till Amazon. Vi ser också att AWS och reklam driver den övergripande företagstillväxten och den fortsatta marginalexpansionen.
Per den 31 december 2023 hade Amazon 86,8 miljarder dollar i kontanter och omsättningsbara värdepapper, motverkat av 58,3 miljarder dollar i skuld. Vi förväntar oss också att genereringen av fritt kassaflöde - som drabbades under pandemin eftersom företaget investerade kraftigt i expansion av anläggningar, skapande av innehåll och dess transportnätverk - återgår till normala nivåer under de närmaste åren.
Läs mer om Amazons finansiella styrka.
Risk och osäkerhet
Vi tilldelar Amazon ett osäkerhetsbetyg på Medium. Företaget måste skydda sin ledande position inom online-handel, vilket kan vara utmanande när konsumenternas preferenser förändras, särskilt sedan covid-19 (eftersom konsumenterna kan återgå till tidigare beteenden), och när traditionella återförsäljare stärker sin närvaro online. För att upprätthålla en fördel inom e-handeln har bolaget tvingats investera i icke-traditionella områden, som att producera innehåll för Prime Video och bygga sitt eget transportnätverk. På samma sätt måste bolaget också upprätthålla ett attraktivt värdeerbjudande för sina tredjepartssäljare. Vissa av dessa investeringsområden har tidigare väckt frågor hos investerare, och vi förväntar oss att ledningen fortsätter att investera i enlighet med sin strategi, trots periodisk marginalpress från ökade utgifter.
Läs mer om Amazons risker och osäkerhetsfaktorer.
AMZN optimister säger
- Amazon är den tydliga ledaren inom e-handel och har en oöverträffad skala för att fortsätta investera i tillväxtmöjligheter och driva den allra bästa kundupplevelsen.
- Reklam och AWS med höga marginaler växer snabbare än genomsnittet för koncernen, vilket bör fortsätta att öka lönsamheten under de närmaste åren.
- Medlemskap i Amazon Prime hjälper till att attrahera och behålla kunder som spenderar mer hos Amazon. Detta förstärker en kraftfull nätverkseffekt samtidigt som det ger återkommande intäkter med höga marginaler.
AMZN pessimister säger
- Regleringsfrågorna ökar för stora teknikföretag, inklusive Amazon. Dessutom kan företaget ställas inför ökande problem med reglering och efterlevnad när det expanderar internationellt.
- Nya investeringar - särskilt i fullgörande, leverans och AWS - bör dämpa tillväxten i fritt kassaflöde. Dessutom kan Amazons inträde i vissa länder vara svårare än i USA på grund av sämre logistiska nätverk.
- Amazon kanske inte lyckas lika bra med att penetrera nya detaljhandelskategorier, såsom lyxvaror, på grund av konsumenternas preferenser och en förbättrad e-handelsupplevelse från större detaljhandlare.
Den här artikeln sammanställdes av Gautami Thombare.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.