Tesla TSLA kommer att släppa sin resultatrapport för fjärde kvartalet den 29 januari. Här är Morningstars syn på vad man ska leta efter i Teslas rapport och aktiekurs.
Viktiga Morningstarbetyg för Tesla
- Grundläggande uppskattning av verkligt värde: $210,00
- Morningstar Rating: ★
- Ekonomisk vallgrav: Smal
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Mycket hög
Datum för offentliggörande av resultat
- onsdagen den 29 januari 2025, efter amerikanska börsens stängning
Vad man ska titta på i Teslas Q4-rapport
- Bruttovinstmarginaler för fordonsindustrin: Teslas 495 570 levererade fordon var ett kvartalsrekord för företaget. Som ett resultat bör företaget dra nytta av driftskostnadshävstångseffekten från högre volymer. Vi förväntar oss också att det kommer att dra nytta av deflation av råvaror, även om detta delvis kan motverkas av lägre genomsnittliga försäljningspriser.
- Framsteg för mjukvara för autonom körning: 2025 siktar Tesla på att lansera sin oövervakade mjukvara för Full Self-Driving (FSD) på nivå 3 i Kalifornien och Texas och rulla ut sin övervakade mjukvara för FSD på nivå 2 i Europa och Kina. Detta är viktiga milstolpar för ledningens vision om en Robotaxi-tjänst.
- Lansering av nytt fordon: Tesla planerar att lansera en mindre SUV, med smeknamnet Model Q, senare i år. Detta fordon kommer sannolikt att ha ett pris i mitten av 30 000 USD-serien och göra det möjligt för Tesla att konkurrera på den prisvärda SUV-marknaden. Vi ser detta som nyckeln till Teslas leveranstillväxt under 2025 och därefter, så vi kommer att leta efter uppdateringar om tidslinjen och alla detaljer som ledningen kommer att dela.
- Tillväxt inom energiproduktion och lagring: Verksamheten för energiproduktion och lagring hade rekordstora utrullningar av batterilagring under 2024. Verksamheten öppnade nyligen en ny fabrik i Kina som siktar på att fördubbla sin produktion när den har kommit igång. Vi inväntar ledningens tillväxtplan för denna verksamhet.
Teslas aktiekurs
Uppskattning av verkligt värde för Tesla
Med sitt 1-stjärniga betyg anser vi att Teslas aktie är betydligt övervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 210 USD per aktie. Vi använder en vägd genomsnittlig kapitalkostnad på strax under 9%. Vår värdering av eget kapital lägger tillbaka nonrecourse och icke-utspädande konvertibel skuld. År 2024 uppgick Teslas leveranser till 1,79 miljoner, något under de 1,81 miljoner som uppnåddes 2023. Under 2025 förutspår vi att leveranserna kommer att återgå till tillväxt när det prisvärda fordonet lanseras i mitten av året. Vi förutspår dock att leveranserna kommer att ligga under ledningens vägledning för en tillväxt på 20-30%.
Läs mer om Teslas uppskattning av verkligt värde.
Teslas aktiekurs jämfört med Morningstars uppskattning av verkligt värde
Bedömning av ekonomisk vallgrav
Vi tilldelar Tesla en smal vallgrav baserat på dess immateriella tillgångar och kostnadsfördel. Företagets starka varumärke som en lyxbilstillverkare kräver premiumprissättning, medan dess EV-tillverkningsexpertis gör det möjligt att tillverka sina fordon billigare än konkurrenterna.
Vi ser potentialen för Tesla att övertjäna sin kapitalkostnad under minst de närmaste 20 åren, vilket är det mått vi använder för en bred moat-värdering. Den andra 10-årsperioden medför dock betydande osäkerhet för både Tesla och den bredare fordonsindustrin, med tanke på den snabba utvecklingen av autonoma fordonsteknologier, vilket kan förändra hur konsumenter använder fordon. Som sådan ser vi en smal vallgravs-värdering, som antar en 10-årig överavkastningsduration, som mer lämplig.
Läs mer om Teslas ekonomiska vallgrav.
Finansiell styrka
Tesla har en utmärkt finansiell hälsa. Kassa, likvida medel och investeringar var över 33.6 miljarder USD och översteg långt den totala skulden per den 30 september 2024. Den totala skulden var cirka 7,4 miljarder USD, medan den totala skulden exklusive finansiering av fordon och energiprodukter (nonrecourse-skuld) var drygt 10 miljoner USD.
För att finansiera sina tillväxtplaner har Tesla historiskt använt kreditlinjer, konvertibel skuldfinansiering och aktieemissioner för att skaffa kapital. År 2020 samlade företaget in 12,3 miljarder USD i tre aktieemissioner. Vi tycker att detta är vettigt, eftersom finansiering av massiv tillväxt enbart genom skuld tillför ytterligare risk i en cyklisk bransch.
Läs mer om Teslas finansiella styrka.
Risk och osäkerhet
Vi ger Tesla ett mycket högt osäkerhetsbetyg, eftersom vi ser ett brett spektrum av potentiella utfall för bolaget. Fordonsmarknaden är mycket cyklisk och utsatt för kraftiga nedgångar i efterfrågan baserat på ekonomiska förhållanden. Som marknadsledare för elbilar är Tesla sårbart för växande konkurrens från traditionella biltillverkare och nya aktörer. När nya billigare elbilar kommer in på marknaden kan företaget tvingas fortsätta att sänka priserna, vilket minskar dess branschledande vinster. Med fler EV-val kan konsumenterna se Tesla mindre gynnsamt.
Företaget investerar kraftigt i kapacitetsutökningar som medför risk för förseningar och kostnadsöverskridanden. Företaget investerar också i R& D för att behålla sin tekniska fördel och generera mjukvarubaserade intäkter, utan någon garanti för att dessa investeringar kommer att bära frukt. Teslas VD äger i praktiken lite mer än 20% av aktierna och använder dem som säkerhet för personliga lån, vilket ökar risken för en stor försäljning för att återbetala skulder.
Läs mer om Teslas risker och osäkerhetsfaktorer.
TSLA optimister säger
- Tesla skulle kunna förändra fordons- och kraftproduktionsbranscherna med sin teknik för elbilar, AV-bilar, batterier och solenergisystem.
- Tesla kommer att se högre vinstmarginaler när de minskar produktionskostnaderna per enhet under de närmaste åren.
- Teslas fullständiga självkörande mjukvara bör generera växande vinster under de kommande åren när tekniken fortsätter att förbättras, vilket leder till ökad användning av Tesla-förare och licensiering från andra biltillverkare.
TSLA pessimister säger
- Traditionella biltillverkare och nya aktörer investerar kraftigt i utvecklingen av elbilar, vilket resulterar i att Tesla ser en inbromsning i försäljningstillväxten och sänker priserna på grund av ökad konkurrens, vilket urholkar vinstmarginalerna.
- Teslas beroende av batterier tillverkade i Kina för sina Model 3-fordon med lägre pris kommer att skada försäljningen eftersom dessa bilar inte kommer att kvalificera sig för amerikanska subventioner.
- Priserna på solpaneler och batterier kommer att sjunka snabbare än Tesla kan minska kostnaderna, vilket resulterar i små eller inga vinster för energiproduktions- och lagringsverksamheten.
Den här artikeln sammanställdes av Gautami Thombare.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.