Netflix rapport: Ytterligare ett rekordkvartal & höjt verkligt värde

Vi anser att aktien är övervärderad till 40 gånger vinsten, aktien stiger kraftigt i förhandeln.

Matthew Dolgin 2025-01-22 | 15:52
Facebook Twitter LinkedIn

Logotyp Netflix

Viktiga Morningstar-mått för Netflix


Vad vi tyckte om Netflix resultat

Netflix NFLX redovisade ett rekordstort antal nya medlemmar både på kvartals- och årsbasis, med 19 miljoner under fjärde kvartalet och 41 miljoner för helåret. Tillväxten i försäljning (15% jämfört med föregående år) och rörelseresultat (52%) fortsatte i samma snabba takt som tidigare. Företaget tillkännagav också prishöjningar.

Netflix aktiekurs jämfört med Morningstars uppskattning av verkligt värde

Varför det är viktigt: Det fjärde kvartalets medlemsökning, i kombination med prishöjningar i USA, Kanada, Portugal och Argentina, förlänger Netflix möjligheter att bibehålla en försäljningstillväxt på mellan 10 och 15% fram till 2025.

Vi anser fortfarande att möjligheterna till penetration i USA och Kanada samt i Europa, Mellanöstern och Afrika - de två högst prissatta regionerna - är blygsamma. Prisökningar och annonsintäkter bör vara de största drivkrafterna för tillväxt, som bör vara måttlig.

Slutsatsen: Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde till 700 USD från 550 USD, baserat på högre försäljningsprognoser under de kommande fem åren och en något bredare marginalexpansion.

Vi tilldelar företaget en smal vallgrav och tycker att det ligger långt före konkurrenterna, men med aktien som handlas till 40 gånger vår vinstprognos för 2025 och tillväxten avtar, tycker vi att aktierna är övervärderade. Vår uppskattning av verkligt värde innebär en vinstmultipel för 2025 på 30.

Nyckeltal: Lönsamheten är fortsatt imponerande, men utvecklingen går långsammare. Rörelsemarginalen var 22% under fjärde kvartalet och 27% för helåret, båda upp cirka sex procentenheter. Det fria kassaflödet 2024 var 7 miljarder dollar, samma som 2023.

Vi förväntar oss att Netflix kommer att få en operativ hävstångseffekt på många av sina kostnader, men behovet av ständigt ökade utgifter för innehåll samt marknadsföring och produktion för större evenemang kommer att begränsa omfattningen.

Prognosen för 2025 är en marginal på 29%, ett fritt kassaflöde på 8 miljarder USD och cirka 18 miljarder USD i innehållsutgifter 2025, upp från 16 miljarder USD. På den nivån tror vi att det fria kassaflödet kan nå 10 miljarder dollar.

Medlemsökningen under fjärde kvartalet var bred, med fantastiska 4,8 miljoner i USA och Kanada, 5 miljoner i EMEA, 4,1 miljoner i Latinamerika och 4,9 miljoner i Asien och Stillahavsområdet. Företaget har nu 90 miljoner medlemmar i USA och Kanada och över 100 miljoner i EMEA. Även om ledningen tonade ned den roll som live-evenemang hade för att driva medlemmarna, ifrågasätter vi den bedömningen. De senaste live-evenemangen har inkluderat matchen mellan Mike Tyson och Jake Paul, NFL:s julmatcher och de första WWE Raw-sändningarna, och de har alla till synes varit mycket framgångsrika när det gäller tittarsiffror.

Ledningen låter mycket entusiastisk över att nå längre inom live-evenemang, men vidhåller att ett regelbundet programutbud av större sportprogram under ordinarie säsong inte är tilltalande till rådande rättighetskostnader. Vi tycker att detta är klokt. Vi tror generellt att det är svårt att skapa värde med regelbundna säsonger av stora sporter, och vi tror inte att Netflix behöver ett regelbundet utbud av sport för att locka abonnenter. De stora evenemang som Netflix har bör bidra till att öka deras förmåga att driva reklamintäkter och kan göra deras abonnentbas mer stabil, men en tyngre satsning på sport kan kosta miljarder årligen för rättigheterna.

Netflix behöver generera mer reklamintäkter

Netflix genererar fortfarande inte meningsfulla reklamintäkter, men gör framsteg. Ledningen sa att den har uppnått tillräcklig skala med sin annonsstödda medlemsbas för att vädja till annonsörer, och den rullar ut sin egen annonsförsäljningsplattform på alla sina reklammarknader 2025. Även om företaget ännu inte avslöjar specifika belopp, sa det att reklamintäkterna fördubblades 2024 och bör fördubblas igen 2025. Återigen utgjorde annonsstödda abonnemang mer än hälften av medlemstillskotten under fjärde kvartalet i de 12 länder som har annonsstödda planer, och den annonsstödda medlemsbasen växte med 30% kvartal över kvartal. Med tanke på den växande andelen abonnemang med annonsstöd i den totala medlemsbasen och deras mycket lägre abonnemangspriser, anser vi att det är nödvändigt att generera meningsfulla annonsintäkter för att hålla försäljningstillväxten uppe och öka den genomsnittliga intäkten per medlem. Efter dagens prishöjningar kommer annonsstödda planer att vara $ 7.99 i USA, upp $ 1, medan standardplanen stiger från $ 15.49 till $ 17.99 och premiumplanen stiger $ 2 till $ 24.99.Medan tillväxten sannolikt kommer att avta 2025, hade vi förväntat oss en större avmattning, eftersom vi trodde att företaget hade passerat sin största nya medlemsmöjlighet som orsakades av nedskärningen av lösenordsdelning.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Matthew Dolgin  är aktieanalytiker hos Morningstar.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar