Kan Donald Trumps tullplaner förverkligas? Kanske - men det är långt ifrån säkert.
Vi ser en 10-procentig sannolikhet för en enhetlig tullhöjning på 10% och en 36-procentig sannolikhet för att Kinas tullar höjs till 60 procent.
Även om dessa tullhöjningar är långt ifrån säkra bedömer vi den sannolikhetsvägda effekten på den reala bruttonationalprodukten till 0,32%. På grund av den ökade sannolikheten för tullhöjningar förutspår vi en BNP-tillväxt på 2,7% under de kommande fem åren.
I vår senaste Economic Outlook, beskriver vi den potentiella framtiden för tullar, invandring och inflation under Trump-administrationen.
Vad är Trumps förslag till tullar?
Under sin första presidentperiod införde Trump flera tullar, bland annat 25% tull på stål och 10% tull på aluminium från de flesta länder.
Sedan dess har Trump uttryckt stöd för att införa ytterligare tullar. Under sin kampanj 2024 föreslog han en skattehöjning på 10% på all import från USA och en tull på 60% på import från Kina.
Vi har relativt lågt förtroende för att Trumps föreslagna enhetliga tullhöjningar kommer att genomföras
Vi ser 10% sannolikhet för enhetliga tullhöjningar, eller tullhöjningar över hela linjen. Det är 20% sannolikhet att Trump på allvar genomför dessa tullar, och om han gör det är det 50% sannolikhet att de genomförs framgångsrikt.
Det är mycket troligt att talet om 10-procentiga tullar bara är bluff. Han talade om liknande tullar under sin första mandatperiod, men de genomfördes aldrig på allvar.
Det finns flera skäl till varför han kanske inte väljer att fullfölja dem:
- Förslagen kan vara kampanjretorik eller en hårdför förhandlingslinje som syftar till att utverka eftergifter från handelspartner.
- Trump skulle kunna avskräckas av motstånd från republikaner i kongressen, affärsgrupper och medlemmar av hans inre krets (nämligen den tidigare chefen för National Economic Council, Larry Kudlow).
- Andra rådgivare kan hänvisa till att tullarna står i konflikt med utrikespolitiska mål som att stödja Israel eller motverka Iran eller Kina.
Men om han på allvar går vidare med dessa tullar ser vi en 50-procentig sannolikhet för att de kommer att genomföras.
Lagstiftningsgodkännande ser ut att vara praktiskt taget omöjligt, så ett framgångsrikt genomförande beror på om den verkställande åtgärden godkänns juridiskt.
De motiveringar som anfördes för de senaste tullarna - dvs. nationell säkerhet, Kinas orättvisa handelsmetoder och stöld av immateriella rättigheter - verkar inte vara tillämpliga på de 10-procentiga generella tullarna. Men presidenten har en mängd lagstadgade befogenheter för att justera tullsatserna.
Med tanke på den stora osäkerheten är detta något av en slantsingling.
Det finns en större chans att Trump kommer att driva Kina-tullhöjningar
Vi tror att det finns en 36-procentig sannolikhet för att Kina-tullarna genomförs. Vi bedömer att det är 45% sannolikhet att de kommer att tas upp på allvar, och om så sker är det 80% sannolikhet att de genomförs.
Det är mer än tre gånger så stor chans som en enhetlig skattehöjning.
Vi tror att Trump är mycket mer benägen att på allvar genomföra Kina-tullarna på grund av det ökande tvåpartisamarbetet mot Kina. Och med tanke på det stora hopp i Kina-tullar som redan genomförts under hans första mandatperiod finns det större anledning att tro att Trump kommer att fullfölja sitt senaste hot mot Kina.
Trots detta kommer en mängd röster att försöka avråda Trump från att införa 60-procentiga tullar. Vi förväntar oss framför allt ett massivt motstånd från företagsgrupper på grund av Kinas troliga vedergällning, inte bara mot amerikanska exportörer utan även mot amerikanska företag som är verksamma i Kina. Och det är förvisso sant att Kina kan komma fram till att de har lite att förlora på kraftiga motåtgärder.
Samtidigt har Kina också mycket starka incitament att erbjuda meningsfulla eftergifter som skulle avskräcka Trump från tullarna. Till skillnad från 2018-19, under den första handelskonflikten, trappar andra länder nu upp protektionistiska åtgärder mot Kina. Men Kina behöver utrikeshandeln för att kompensera för den inhemska fastighetsbubblan som håller på att spricka.
Om Trump skulle fullfölja planen med 60% tullar mot Kina ser vi en överväldigande (80%) sannolikhet för framgång.
Till skillnad från de övergripande tullarna kan det finnas ett fall för verkställande åtgärder här via avsnitt 301, som auktoriserar presidenten att “undersöka och vidta åtgärder för att genomdriva USA:s rättigheter enligt handelsavtal och reagera på vissa utländska handelsmetoder”.
Section 301-behörigheten användes för Trumps tullhöjningar 2018-19 och utökades till och med under Joe Bidens administration, så det finns anledning att tro att den kan användas igen.
Trumps tullhöjningar kan orsaka ett BNP-fall på 1,9%
Vi räknar med en minskning av USA:s reala BNP med 1,4% vid en enhetlig skattehöjning och med en minskning med 0,5% vid tullar mot Kina.
Vi förväntar oss en lägre påverkan från de kinesiska tullarna eftersom sannolikheten är stor att många företag kommer att undvika dessa tullar genom att omdirigera sina produkter via tredje land.
Den sannolikhetsvägda effekten av Trump-tullarna uppgår till 0,32%. Detta återspeglar en högre sannolikhet för protektionistiska åtgärder oavsett vilket parti som sitter vid makten (vilket visas av Biden-administrationens tullar på elfordon och andra varor).
Högre tullar leder otvetydigt till en minskning av den reala BNP:n och anses ofta öka inflationen.
Vi tror dock att storleken på den eventuella inflation som blir följden beror på många faktorer, bland annat Federal Reserves agerande. Vi har tagit hänsyn till en liten påverkan i vår inflationsprognos, men den är inte väsentlig.
Scenario | Inverkan (% BNP) | Sannolikhet | Sannolikhetsvägd effekt (% BNP) |
---|---|---|---|
10% Uniform Hike | 1.4% | 10% | 0.14% |
60% på Kina | 0.5% | 36% | 0.18% |
Totalt | 1,9 procent | 0,32%. |
Den här artikeln sammanställdes av Emelia Fredlick.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.