Största problemen för grön vätgas i Europa

Trots EUs hopp om grön vätgas som en lösning på övergången till ren energi finns det flera problem som leder till en ytterst låg efterfrågan från nyckelsektorer

Johanna Englundh 2024-12-18 | 14:59
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Johanna Englundh: Välkommen till Morningstar. Samtidigt som EU har höga förhoppningar och mål om att grön vätgas ska spela en avgörande roll i energiomställningen.

Efterfrågan inom nyckelsektorer som tung industri, raffinaderier och långväga transporter är till synes låg. Hur ser egentligen framtiden ut för grön vätgas, och varför ökar inte efterfrågan från europeiska företag?

Marta Mancheva och Amar Causevic, stewardship managers på Morningstar Sustainalytics, tack för att ni båda är med mig idag. Så vad är er uppfattning? Kommer grön vätgas att spela en så stor roll i energiomställningen här i Europa som vi kanske tror?

Grön vätgas för dyr att producera

Marta Mancheva: Det här är en av de stora frågor som vi har ställt oss, Johanna, och det var därför vi åkte ut på fältet och träffade europeiska företag i november.

Ni vet, vätgas utnämndes en gång i tiden till den nya oljan och sågs som en slags silverkula för Europas övergång till ren energi. Men verkligheten är att det för närvarande är mycket dyrt att producera grön vätgas från förnybar el och att det inte är ekonomiskt lönsamt utan massiva subventioner på både utbuds- och efterfrågesidan. På lång sikt tror jag att grön vätgas kommer att spela en roll när det gäller att minska koldioxidutsläppen i sektorer som är svåra att elektrifiera, som stål och cement, men även i industrier som redan använder vätgas, som gödselmedelsproduktion.

Men i vilken utsträckning och när detta kommer att ske i stor skala vet vi verkligen inte. Jag skulle säga att framtiden för den gröna vätgasekonomin i Europa ser osäker ut just nu, och vi är definitivt förbi hype-fasen. 2024 har faktiskt varit något av en reality check, inte bara för grön vätgas, utan för Europas energiomställning som helhet.

Ledare inom grön vätgas

JE: Okej. Finns det några exempel på några slags ledare på det här området? Några europeiska företag som faktiskt använder grön vätgas i en stor utsträckning just nu?

Amar Causevic: Så Johanna, ja, det finns tre. Det första är faktiskt Iberdrola IBE. Och vi besökte det under vår resa. Det är Puertollano-anläggningen där de använder solenergi.

Iberdrola är ett av de största företagen inom förnybar energi, och de använder solenergi för att driva grön vätgas och förse en lokal Fertiberia-anläggning med energi. Och de producerar gödselmedel med låga koldioxidutsläpp.

Men i somras öppnade Yara YAR från Norge öppnade de den största i Europa. Om Iberdrolas anläggning är på 20 megawatt är den här på 24 megawatt. Och de använder den igen, för sin egen produktion av gödselmedel med låga koldioxidutsläpp.

I vårt grannskap här, eftersom jag talar från Stockholm, finns det dock en Everfuel EFUEL HySynergy-anläggning i Frederica, Danmark, som är av liknande storlek som Iberdrolas 20 MW. Och de planerar att utöka den till 300 under nästa år eller två. Så det är en stor anläggning.

Så det är de tre som jag skulle säga är de mest anmärkningsvärda exemplen i Europa just nu.

Tre största utmaningarna för grön vätgas i Europa

JE: Okej. Och Marta, du nämnde kostnader. Skulle du säga att det är den största utmaningen eller finns det några andra stora utmaningar också när det gäller grön vätgas?

MM: Så låt oss först klargöra några saker. Det finns bättre och sämre användningsområden för grön vätgas som en teknik med låga koldioxidutsläpp, eftersom det i många fall faktiskt finns billigare, säkrare och bekvämare alternativ. Och detta bör alltid vara utgångspunkten när man talar om lönsamheten för grön vätgas.

För att återgå till din fråga är de största utmaningarna för det första att kostnaden för förnybar energi som används vid produktion av grön vätgas kan uppgå till 60 % av den totala produktionskostnaden. Det är en hel del. Så det är detta som gör att grön vätgas är mycket dyr att producera i Europa idag.

För det andra är det komplicerat och kostsamt att bygga upp infrastrukturen för att producera, lagra och transportera vätgas.

För det tredje, jag menar, jag nämnde redan subventioner. I dag är producenter av grön vätgas i Europa starkt beroende av statlig finansiering för att bygga produktionsanläggningar.

Samtidigt växer efterfrågan mycket långsamt eftersom de företag som är tänkta att köpa och använda grön vätgas helt enkelt saknar marknadsincitament för att betala en premie.

Så i praktiken är industrierna fortfarande tveksamma till att faktiskt anta grön vätgas som en teknik för minskade koldioxidutsläpp.

Grön vätgas en växande marknad trots motgångar

JE: Okej, så till sist, är det något du skulle vilja säga till investerare som kan vara intresserade av vätgasföretag?

AC: Definitivt att inte ge upp. Det var en hype för ett par år sedan. Nu befinner vi oss i lite grumliga vatten, men det är ändå en växande marknad.

Tekniken går framåt och vartannat eller vart tredje år sker vissa genombrott. Och kanske kommer det i framtiden nya genombrott som kommer att minska vissa kostnader eller risker.

EU satsar stort på detta. Vi, särskilt efter kriget i Ukraina och andra energikriser som vi står inför i Europa, investerar Europa mycket och det innebär att vi kommer att ha vätgas i olika tillämpningar över hela Europa, och det kommer att ske med stöd av subventioner.

Och jag skulle vilja tillägga, i allmänhet, vad vi fick veta när vi besökte Iberdrola, de berättade för oss att förutom subventionerna, förutom tillgången till förnybar energi, förutom nätanslutningen, tillgång till stabil nätanslutning, är en secured off taker viktig.

Så när investerare planerar att investera i dessa projekt tror jag att de måste formulera att det måste finnas en secured off taker som kommer att vara konsekvent och vara redo att ta emot dessa vätgas under en tid framöver, eftersom det förenklar allt annat som gör vätgas mer tillgängligt.

Men följ marknaden, följ vad som händer och låt oss hålla tummarna.

JE: Tack så mycket för att du var med mig här idag, och tills nästa gång heter jag Johanna Englundh och arbetar för Morningstar.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Johanna Englundh

Johanna Englundh  är redaktör för Morningstar Sverige. Kom i kontakt med Johanna via mejl eller följ på twitter. 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar