De bästa global bolagen att äga 2025

Dessa bolag sticker ut från konkurrenterna och kan vara bra val för långsiktiga investeringar.

Margaret Giles 2024-12-16 | 15:44
Facebook Twitter LinkedIn

Illustration med sektor och grafiska ikoner.

När du köper en aktie äger du en del av den underliggande verksamheten. Det är viktigt att förstå kvaliteten på den verksamhet du äger, av samma anledning som du skulle provköra en ny bil innan du köper den.

De bästa företagen tenderar att överträffa dina förväntningar. De hittar investeringsmöjligheter som du kanske inte hade tänkt på eller som du inte skulle kunna utnyttja som privatperson, vilket ökar det inneboende värdet i deras verksamhet. Med tiden brukar dessa företag vara värda mycket mer än vad de är idag.

På lång sikt tror våra analytiker att ha en andel i ett högkvalitativt företag kommer att sätta dig i en mycket bättre position än att jaga marknadsrörelser eller den korta boomen i ett företag av låg kvalitet. Med detta i åtanke är här en grupp av bergfasta företag som verkligen är positionerade för att klara tidens test.

Vad kännetecknar de “Bästa Företagen”?

En av nycklarna till att hitta de bästa långsiktiga investeringarna är att köpa företag som kan hålla sig ett steg före konkurrenterna. Den legendariske investeraren Warren Buffett myntade ursprungligen begreppet "ekonomisk vallgrav" för att hänvisa till ett företags förmåga att hålla konkurrenterna borta över tid. Morningstar bygger vidare på denna idé för att betygsätta företag baserat på deras “vallgrav”, eller styrkan och hållbarheten i deras konkurrensfördel.

Vi har sammanställt en lista över de bästa företagen som våra analytiker bevakar och som är tillgängliga för amerikanska investerare. Dessa företag har lyckats skapa breda vallgravar mellan sig och sina branschkonkurrenter, och vi är övertygade om att de kommer att ge avkastning som uppväger sina kostnader under de kommande 20 åren eller mer. Med andra ord kommer dessa företag på ett tillförlitligt sätt att kunna ge avkastning till investerare under en lång period även när de investerar i sin tillväxt.

Ett företags livslängd och konkurrensfördelar är i sig knutna till hållbarhet, så vår analys tar hänsyn till miljö, sociala frågor och bolagsstyrning. De bästa företagen har affärsmodeller som gör det möjligt för dem att effektivt navigera i framväxande ESG-frågor som kan ha en väsentlig inverkan på deras verksamhet. Att ta genvägar eller ta på sig för stora risker kan fungera på kort sikt, men dessa taktiker kommer inte att ge ett företag varaktig framgång.

De företag som finns med på vår lista har också förutsägbara kassaflöden (eller förutsägbara mängder pengar som går in i och ut ur ett företag), så våra analytiker kan mer exakt uppskatta hur mycket företagen är värda. Dessa företag fattar också smarta beslut om hur de förvaltar och investerar sina pengar.

Vi förespråkar inte att du köper aktier i alla företag på den här listan idag. Även det största företaget kan vara en dålig investering om du betalar för mycket. Aktiekurserna för många företag på den här listan överskattar deras verkliga värde, så det kanske inte är rätt tid att köpa. Ändå tror vi att dessa företag är viktiga för alla aktieinvesterares bevakningslista.

Vi har grupperat företagen på denna lista efter de övergripande sektorer i ekonomin där de konkurrerar.

Konsumentcykliska företag

Den cykliska konsumentsektorn omfattar företag som är starkt beroende av ekonomiska förhållanden. Dessa företag tenderar att engagera sig i områden som anses vara diskretionära - till exempel underhållning, restauranger och resor - så de påverkas i högre grad av konsumtionens upp- och nedgångar.

Många av bolagen i denna bransch drar nytta av varumärkeskapital. Det innebär att när kunderna spenderar pengar på dessa diskretionära varor väljer de ofta att köpa från företag vars varumärken de känner igen och värdesätter.

Defensiva konsumentbolag

Den defensiva konsumentsektorn är inte vad den låter som. Tänk på varumärken som du hittar i ditt hem - företag som tillverkar hushålls- och personliga produkter, mat och dryck. Här ingår också lågprisbutiker.

Dessa företag tillhandahåller tjänster som konsumenterna alltid behöver, så förändringar i ekonomin, som nedgångar, påverkar i allmänhet inte sektorn särskilt mycket. Det är här det “defensiva” i konsumentdefensiva kommer in: Sektorn påverkas inte av upp- och nedgångar i ekonomin. Många av bolagen nedan har stärkt sina positioner genom att utveckla en stark relation med kunderna och erbjuda antingen lägre priser än konkurrenterna eller en stark varumärkesidentitet som motiverar högre priser.

Företag inom finansiella tjänster

I sektorn för finansiella tjänster ingår banker, kapitalförvaltare, företag som sysslar med finansiell forskning och data, kreditföretag, värdepappersmäklare, börser och försäkringsbolag. Precis som de tjänster de tillhandahåller skiljer sig åt, så möter företagen nedan konkurrens på olika sätt. Den vanligaste egenskapen är att kunderna möter relativt höga hinder när de vill byta tjänsteleverantör.

Många bolag inom sektorn är ekonomiskt känsliga för räntenivåer, aktiemarknadens utveckling och den finansiella hälsan hos konsumenter och företag som påverkar resultatet.

Företag inom hälso- och sjukvård

Hälso- och sjukvård är en annan sektor som generellt sett håller sig stabil oavsett vad som händer i ekonomin. Hälso- och sjukvårdssektorn omfattar företag inom bioteknik, diagnostik och forskning, läkemedelstillverkning och hälsoinformationstjänster.

Många av de högkvalitativa hälsovårdsföretag som finns med på vår lista är läkemedelstillverkare vars patentskydd håller konkurrenterna borta.

Industriföretag

Flygplan, tåg och tunga maskiner: Företag inom industrisektorn stödjer och transporterar allt som har med industrin att göra. Sektorn omfattar företag som tillverkar maskiner, handhållna verktyg och industriprodukter. Den omfattar även företag inom flyg- och försvarsindustrin samt transporttjänster. Fler företag från industrisektorn kom med på vår lista än från någon annan grupp.

Många av dessa företag drar nytta av sin dominerande ställning inom sina respektive branscher. Det gör det möjligt för dessa företag att utveckla varumärken och patent som ger dem en fördel. Många har dessutom en kostnadsfördel genom att verka i branscher där begränsningar i infrastruktur eller regleringar gör det dyrt för nya konkurrenter att ta sig in på marknaden.

Teknikföretag

Teknik är ett område som är ökänt moget för omstörtare, men vissa företag har lyckats skapa fickor av stabilitet. Företag inom tekniksektorn ägnar sig åt design, utveckling och support av operativsystem och applikationer för datorer. Denna sektor omfattar även företag som tillverkar datorutrustning, datalagringsprodukter, nätverksprodukter, halvledare och komponenter.

Många av företagen på vår lista är programvaruutvecklare som behåller sin position genom att tillhandahålla tjänster med höga omställningskostnader. Kunderna har svårt att sluta använda deras tjänster eftersom det är svårt att göra, dyrt eller riskfyllt att byta.

Övriga sektorer

Bolagen nedan representerar olika sektorer: basmaterial, kommunikationstjänster, energi och fastigheter. De flesta av dessa sektorer fluktuerar med den övergripande ekonomin, så det är svårare att förutse bolagens kassaflöden.

Många av dessa bolag verkar också i branscher som är starkt konkurrensutsatta eller under utveckling, där det kan vara svårt att skapa en hållbar konkurrensfördel.

Bästa företagen att äga 2025: Metodik

Bolagen på denna lista bevakas av Morningstar Research Services aktieanalytiker och har aktier som är tillgängliga för amerikanska investerare. Detta innebär att Morningstars aktieanalytiker har beräknat uppskattningar av verkligt värde för aktierna i de företag som handlas på amerikanska börser. Som ett resultat är de flesta av företagen på denna lista baserade i USA.

Inom denna täckningslista uppfyller de bästa bolagen följande kriterier:

  • Wide Economic Moat. Morningstar Economic Moat Rating sammanfattar längden på ett företags konkurrensfördelar. En ekonomisk vallgrav är verkligen en strukturell funktion som gör det möjligt för ett företag att generera övervinster under en lång tidsperiod. Om Morningstar Research Services tror att överavkastningen kommer att kvarstå i 20 år eller mer, tjänar det företaget en bred ekonomisk vallgrav.
  • Standard eller exemplarisk kapitalallokering. Aktiens Morningstar Capital Allocation Rating är en bedömning av kvaliteten på ledningens kapitalallokering, med särskild tonvikt på företagets balansräkning, investeringar och aktieutdelningar. Kapitalallokering bedöms ur en aktieägares perspektiv, med hänsyn till företagens investeringsstrategi och värdering, balansräkningshantering och utdelnings- och aktieåterköpspolicy på en framåtblickande basis. Ett bolag kan få betyget Exemplary, Standard eller Poor för kapitalallokering.
  • Låg eller medelhög osäkerhet om verkligt värde. Det verkliga värdet Morningstar Uncertainty Rating representerar förutsägbarheten i ett företags framtida kassaflöden och därmed säkerhetsnivån i uppskattningen av verkligt värde för det företaget. Osäkerhetsbetyget för ett företag kan vara lågt, medelhögt, högt, mycket högt eller extremt. Det fångar upp ett intervall av sannolika potentiella inneboende värden för ett företag baserat på egenskaperna hos den verksamhet som ligger till grund för aktien, inklusive sådana saker som operativ och finansiell hävstång, försäljningskänslighet för ekonomin, produktkoncentration och andra faktorer. Ju mer förutsägbara kassaflöden, desto mindre är intervallet för potentiella inneboende värden och desto lägre är osäkerheten.

Vad ger ett företag en ekonomisk vallgrav?

Företag med vallgravar har en eller flera av följande egenskaper:

  • Nätverkseffekt. Många människor använder tjänsten, vilket gör tjänsten mer värdefull för de människor som använder den.
  • Immateriella tillgångar. Patent, varumärken, regulatoriska licenser och andra immateriella tillgångar kan hindra konkurrenter från att kopiera ett företags produkter eller göra det möjligt för företaget att ta ut en betydande prispremie.
  • Kostnadsfördel. Företag med en strukturell kostnadsfördel kan antingen underbjuda konkurrenterna i pris med liknande marginaler eller ta ut priser på marknadsnivå med relativt höga marginaler.
  • Utbyteskostnader. När det skulle vara för dyrt eller besvärligt att sluta använda ett företags produkter har företaget ofta prissättningsmakt.
  • Effektiv skala. När en nischmarknad betjänas effektivt av ett eller en liten handfull företag finns det inget utrymme eller incitament för potentiella konkurrenter att komma in på marknaden.

För att upprätthålla analytikernas oberoende betygsätter Morningstar Research Services inte offentligt sitt moderbolag Morningstar, Inc. Morningstar, Inc. finns därför inte med på listan över de bästa företagen som är tillgängliga för amerikanska investerare.

Medverkande

  • Designredaktörer: Courey Gruszauskas, Nura Husseini, Zhan Su
  • Redaktörer: Susan Dziubinski, Emelia Fredlick, Marissa Monson


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Margaret Giles  Margaret Giles is a journalist for Morningstar.com, based in Chicago

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar