Vi tror att den tillträdande presidenten Donald Trump medför en blandning av potentiella mot- och medvindar för biopharmaindustrin, och vi gör inga justeringar av våra uppskattningar av verkligt värde för de aktier vi täcker för närvarande. Vi hade tidigare antagit att det mest sannolika var att demokrater och republikaner skulle dela på kontrollen över presidentposten och kongressen. Men med republikanernas kontroll över senaten och en ledning i valet till representanthuset anser vi att det ser alltmer sannolikt ut att Trump och hans parti kan få kontroll över båda grenarna av regeringen, vilket gör det mer sannolikt att eventuella politiska prioriteringar genomförs.
När det gäller medvind för branschen kan Trump minska trycket från Federal Trade Commission på fusioner och förvärv, vilket gör det lättare för stora företag med tillräckligt med kontanter att utöka sina pipelines. Han skulle också kunna försöka upphäva Medicare-förhandlingsdelen av Inflation Reduction Act, vilket skulle minska prispressen på branschen.
Trumps samröre med och möjlighet att placera RFK Jr. i en framträdande roll inom Department of Health and Human Services eller Food and Drug Administration kan dock leda till mindre förutsägbara resultat, alltifrån Vita husets inflytande över beslut om godkännande (eventuellt färre godkännanden av vissa nya typer av läkemedel, särskilt vacciner) till hög personalomsättning inom FDA (vilket leder till betydande eftersläpningar i ansökningarna).
En av de första prioriteringarna skulle kunna vara ett försök att upphäva IRA. Vi tror att det skulle vara svårt att upphäva IRA i sin helhet, eftersom många delar av dess fleråriga genomförande redan pågår, och lagstiftare kan vara ovilliga att stoppa finansieringen av projekt i sina stater och distrikt. Ett mer fragmentariskt tillvägagångssätt för att avveckla vissa kommande bestämmelser kan dock fungera.
När det gäller biopharma är en av de mest sannolika delarna av IRA som kommer att upphävas det kommande förhandlingsprogrammet för Medicare. I Heritage Foundations Project 2025, ett dokument som delvis skrivits av medlemmar i Trumps tidigare administration, pekas specifikt Medicare-förhandlingarna ut som ett mål för upphävande, vilket republikanerna i kongressen också skulle stödja. Förhandlingsbestämmelsen kommer dock sannolikt att bidra med de största besparingarna bland läkemedelspolicyerna i IRA; även om Congressional Budget Office nyligen har minskat sina besparingsuppskattningar, uppskattades detta ursprungligen till cirka 100 miljarder USD under en tioårsperiod.
Därför kan ett upphävande vara något svårt (men fortfarande möjligt) att kombinera med en kostsam förnyelse av Trumps Tax Cuts and Jobs Act från 2017. Med detta sagt skulle ett avskaffande av förhandlingsbestämmelsen vara en lättnad för flera företag som var positionerade för att se Medicare-förhandlingar långt innan patentutgången, inklusive Gilead GILD (HIV-läkemedlet Biktarvy), Novo Nordisk NOVO B (diabetes- och fetmaläkemedlet semaglutide), och AstraZeneca AZN (onkologiläkemedlen Calquence och Tagrisso). Andra läkemedelspolitiska förändringar i IRA, som Medicare Part D out-of-pocket cap som införs 2025, är sannolikt för populära för att kunna övervägas för upphävande.
.
.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.