Den danska läkemedelsjättens resultat och försäljning kom in strax över förväntningarna, och företaget förväntar sig att försäljningen av sitt fetma läkemedel Wegovy fortsätter att öka. Aktien stärktes också av Trump-segern i USA, där Novo Nordisk har merparten av sin försäljning.
Morningstarbetyg för Novo Nordisk
- Fair Value Estimate: DKK 600.00
- Morningstar Rating: 2 stjärnor
- Economic Moat: Bred
- Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Morningstars uppskattning av verkligt värde kan vara föremål för förändring
Novo Nordisk aktiekurs stiger efter kvartalsrapporten
Novo Nordisks nettovinst under det tredje kvartalet uppgick till 27,3 miljarder DKK, vilket var högre än LSEG:s sammanvägda estimat på 26,95 miljarder DKK. Försäljningen av Wegovy var 79% högre jämfört med samma period föregående år under tredje kvartalet och uppgick till 17,3 miljarder DKK, vilket var högre än de 15,9 miljarder DKK som analytikerna hade förväntat sig enligt ett konsensus sammanställt av bolaget.
”Försäljningstillväxten drivs av en ökande efterfrågan på våra GLP-1-baserade diabetes- och fetmabehandlingar, och vi behandlar fler patienter än någonsin tidigare”, säger Lars Fruergaard Jørgensen, VD och koncernchef, i pressmeddelandet.
”Q3 ser till synes stabilt ut: det finns en liten miss på poster som inte spelar någon roll, enligt vår uppfattning (Victoza GTN), medan Wegovy överträffade, liksom koncernens EBIT”, sade Deutsche Banks analytiker i en kommentar.
Försäljningstillväxt i Nordamerika
Samtidigt minskade företaget sina utsikter för försäljningstillväxt för helåret 2024 till 23% till 27% från 22% till 28% vid konstanta valutakurser och skärpte sin tillväxtprognos för rörelseresultatet till 21% till 27%, jämfört med tidigare förväntade 20% till 28%, båda vid konstanta valutakurser.
”Med tanke på det ovanligt svaga sentimentet för Novo inför Q3-resultatet kan det faktum att utsikterna för 2024 bara är snävare och inte sänkta i mittpunkten leda till en liten lättnad i aktien”, skrev Kepler Cheuvreux i en nyhetskommentar efter rapporten.
Prognosen återspeglade bolagets förväntningar på försäljningstillväxt i Nordamerika och internationellt, främst drivet av volymtillväxt för GLP-1-baserade behandlingar för fetma och diabetes.
Enligt Analyshuset Carnegie kommer Novo Nordisk, som har en majoritet av sin försäljning i USA, vara en av vinnarna av Trump-segern, då republikanerna har för avsikt att sänka bolagsskatten från dagens 21 till 15%.
”Efter en högre volymtillväxt än väntat under de senaste åren, inklusive GLP-1-baserade produkter som Ozempic och Wegovy, i kombination med förväntan om fortsatt volymtillväxt och kapacitetsbegränsningar vid vissa tillverkningsanläggningar, återspeglar utsikterna också förväntade fortsatta periodiska leveransbegränsningar och relaterade meddelanden om läkemedelsbrist för ett antal produkter och geografiska områden”, säger Novo Nordisk i rapporten.
Försäljningen av GLP-1-baserade produkter för typ 2-diabetes (Rybelsus, Ozempic och Victoza) ökade med 25% mätt i DKK. Den uppskattade globala GLP-1-andelen av de totala diabetesförskrivningarna har ökat till 6,4% jämfört med 5,8% för 12 månader sedan. Försäljningen av Ozempic ökade mest, med 32%, drivet av både North America Operations och International Operations. Försäljningen av Rybelsus ökade med 28%, drivet av EMEA och övriga världen samt North America Operations, medan försäljningen av Victoza minskade med 41%.
”Detta drivs av att GLP-1-diabetesmarknaden rör sig mot behandlingar en gång i veckan, både i North America Operations och International Operations, samt negativa brutto-till-nettojusteringar under tredje kvartalet i USA”, säger Novo Nordisk om den minskade försäljningen av Victoza.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.