Netflix NFLX mycket starka försäljningstillväxt under tredje kvartalet var i stort sett säkerställd, med tanke på den enorma ökningen av abonnenter under de senaste kvartalen. Ändå blev vi imponerade av hur mycket mer marginalerna expanderade utöver den enorma ökningen redan i år.
Morningstarbetyg för Netflix
• Fair Value Estimate: $550.00
• Morningstar Rating: 2 stjärnor
• Morningstar Economic Moat Rating: Smal
• Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Netflix erbjöd också en första försäljnings- och marginalprognos för 2025 som visar på en mindre inbromsning än vi förväntade oss efter ett storslaget 2024. Det tredje kvartalet visade den inbromsning i abonnenttillväxten som vi har förväntat oss, men Netflix har andra områden med möjligheter att fortsätta öka sitt finansiella resultat.
Efter att ha justerat våra prognoser höjer vi vår uppskattning av verkligt värde till 550 USD från 500 USD. Fortfarande, medan företagets ihållande kortsiktiga styrka överträffar våra förväntningar, och vi förväntar oss att Netflix kommer att ligga långt före konkurrenterna, tror vi att marknaden extrapolerar de senaste fantastiska resultaten för långt in i framtiden. Vi tror att vissa marknader närmar sig mättnad, och även om vi ser möjligheter för Netflix att förbättra intäkterna per abonnent, tror vi inte att de är så stora att de kan kompensera för de långsammare abonnenttillskotten. Vi förväntar oss också en mycket mer måttlig marginalexpansion än vad som har skett 2024 eftersom vi förväntar oss att Netflix kommer att öka utgifterna för innehåll i samma takt som försäljningen för att behålla sitt breda försprång gentemot konkurrenterna och stärka sin vallgrav, som vi bedömer som smal idag.
Försäljningen under tredje kvartalet ökade med 15% jämfört med föregående år, och företaget lade till ytterligare 5 miljoner abonnenter globalt, inklusive cirka 700 000 i USA och Kanada. Även om de var solida var båda siffrorna de minsta sedan första kvartalet 2023, och vi tror att de nu sätter Netflix på mer av en normaliserad takt efter att företaget lagt till cirka 40 miljoner globala abonnenter och 9 miljoner UCAN-abonnenter under de föregående fyra kvartalen. Vi förväntar oss att större reklamintäkter och prishöjningar kommer att bidra mer till tillväxt över tiden, men under tredje kvartalet var den genomsnittliga intäkten per abonnent platt globalt.
Netflix kommande prishöjningar?
Ledningens initiala utsikter för 2025 kräver en försäljningstillväxt på 10% -12% efter de 15% som den förväntar sig att uppnå 2024. Abonnenttillväxten under 2024 bör stödja en stor del av den tillväxten, men vi tror att prishöjningar också kommer att bidra till att driva den genomsnittliga intäkten per abonnent högre efter att den mätningen planade ut i år. Företaget höjde nyligen priserna i några länder i Europa och Latinamerika och i Japan och meddelade att höjningar i Spanien och Italien kommer att äga rum den här veckan. När företaget närmar sig treårsdagen för sin senaste prishöjning på standardplanen i USA misstänker vi att vissa amerikanska prishöjningar också kan vara i horisonten.
Företaget tjänar fortfarande inte pengar på sin annonsstödda nivå i den utsträckning som det är en stor bidragsgivare till omsättningstillväxten, men det fortsätter att utvecklas för att utöka den användarbasen. Den annonsstödda abonnentbasen växte med 35% under kvartalet, och vi uppskattar att den annonsstödda nivån nu utgör cirka 25% av de globala abonnenterna. Netflix är på god väg att uppnå den nödvändiga skalan och det annonslager som krävs för att attrahera annonsörer, men ledningen har fortfarande en flerårig tidslinje för när annonsering ska bli en väsentlig del av de totala intäkterna.
Rörelsemarginalen för tredje kvartalet nådde nästan 30%. Företaget är i takt med att utöka rörelsemarginalen med mer än sex procentenheter 2024 till cirka 27%. Ledningen förväntar sig ytterligare expansion 2025 och sa att den har en betydande landningsbana för mer expansion utöver det. Vi förväntar oss att ytterligare marginalexpansion kommer att utvecklas långsamt.
Marginalerna har hållits uppe bättre än vi förväntade oss under 2024 i kölvattnet av Hollywood-strejkerna 2023 som bromsade lanseringen av nya program, men vi förväntar oss fortfarande att innehållskostnaderna snart kommer att stiga. Nya kontanta innehållsutgifter har ökat igen, 30% högre hittills i år jämfört med de tre första kvartalen förra året, och företaget kommer snart att ha kostnaderna i samband med sina utflykter till live sportprogram. Avskrivningskostnaden för innehåll, som träffar resultaträkningen, var dock bara 3.7 miljarder dollar, ett kvartalsbelopp som har varit relativt platt under de senaste två åren. Vi förväntar oss att en ökning av innehållsavskrivningarna till stor del kommer att motverka de vinster vi förväntar oss från prishöjningar och större operativ hävstång, så vi förväntar oss en långsammare fortsatt expansion av marginalerna under de närmaste åren.