Inbromsning i lyxsektorn? LVMH-aktierna rättvist värderade efter fallet

Den franska lyxjättens svagare försäljning från Kina kan vara ett dåligt tecken för de kommande kvartalsrapporterna i sektorn

Jelena Sokolova 2024-10-17 | 13:35
Facebook Twitter LinkedIn

Louis Vuitton

Vi behåller vårt estimat för verkligt värde för det breda vallgravade LVMH MC när vi införlivar försvagade intäkter och sänker våra prognoser för försäljning och vinst för 2024. Aktierna är rättvist värderade på nuvarande nivåer efter att ha fallit en tredjedel sedan topparna 2023 och förlorat 7% den 16 oktober efter resultatet för tredje kvartalet.

Morningstarbteyg för LVMH

• Fair Value Estimate: EUR 650
• Morningstar Rating: 3 stars
• Economic Moat: Wide

Under tredje kvartalet förändrades efterfrågebakgrunden till det sämre sekventiellt, särskilt inom LVMH:s största och mest lönsamma division för mode- och lädervaror, som noterade en intäktsminskning på 5% organiskt jämfört med 1% tillväxt under första halvåret.

Den svagare efterfrågan från de kinesiska konsumenterna var den främsta orsaken till detta, då försäljningen till kinesiska konsumenter globalt minskade med en medelhög ensiffrig procentandel under tredje kvartalet jämfört med en hög ensiffrig procentandel under första halvåret. Försäljningen till européer och amerikaner förbättrades marginellt under kvartalet, men inte tillräckligt för att kompensera för den minskade försäljningen till kinesiska konsumenter. Louis Vuitton utvecklades marginellt bättre och Dior marginellt sämre än divisionens siffror. Vi tror att LVMH:s svagare försäljning är en negativ återkoppling för andra lyxbolag som rapporterar senare.

LVMH:s varumärken och konsumenternas konsumtion

Nedgången drevs främst av volymer med en stabil mix och marginellt högre priser. Bolaget försvarade sin strategi med mix- och prishöjningar sedan 2019 och förutser inte någon betydande expansion av lågpriserbjudanden för att åter engagera ambitiösa konsumenter. Produktinnovation och fortsatta marknadsföringsinvesteringar, men i lägre takt jämfört med de senaste åren, lyftes fram som områden som kommer att användas för att förbättra resultatet. Vi tror att LVMH har en viss flexibilitet och diskretion kring marknadsföringsinvesteringar jämfört med konkurrenterna, med tanke på att LVMH är det bolag som spenderar mest pengar och att dess varumärken oftast ligger högst upp i konsumenternas medvetande.

Försäljningstillväxten för övriga divisioner var fortsatt ljummen, med små förändringar från tidigare kvartal (svagare efterfrågan från kinesiska konsumenter inom smycken och klockor började tidigare i år). Sammantaget minskade den organiska försäljningen för koncernen med 3% under kvartalet.

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Lvmh Moet Hennessy Louis Vuitton SE630,80 EUR0,25Rating

About Author

Jelena Sokolova  är aktieanalytiker för Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar