Vi håller på med uppdateringar av Portföljhanteraren. Den blir tillgänglig igen så snart som möjligt. Tack för ditt tålamod.

Kina får LVMH att tappa mark på börsen

Lyxkoncernen publicerade en kvartalsförsäljning under marknadens förväntningar.

Jocelyn Jovène 2024-10-16 | 13:14
Facebook Twitter LinkedIn

LVMH

LVMH har publicerat en försäljning för det tredje kvartalet 2024 som inte nådde upp till förväntningarna och som lider av en svag konsumtion på det kinesiska fastlandet, samtidigt som situationen i Europa och USA knappt stabiliseras.

Aktierna i världens ledande lyxkoncern sjönk med nästan 7% på Parisbörsen, vilket tyngde CAC 40-indexet, som sjönk med 1%.

I ett pressmeddelande som publicerades på tisdagskvällen uppgav LVMH att försäljningen under det tredje kvartalet uppgick till 19,08 miljarder euro, jämfört med 19,96 miljarder euro ett år tidigare.

Factset analytikerkonsensus låg på en försäljning på 20,07 miljarder euro under kvartalet.

Den största besvikelsen kom från divisionen Fashion & Leather Goods, den viktigaste när det gäller bidrag till LVMH:s försäljning och resultat, som lider av en minskning av det kinesiska konsumentförtroendet, sade LVMH-chefer under ett konferenssamtal med analytiker.

”Förtroendet på det kinesiska fastlandet är i linje med de lägsta nivåerna under COVID, så vi kan inte förvänta oss att se konsumtionen öka i denna miljö, men styrkan i efterfrågan under första halvåret visar att det fortfarande finns en aptit bland kinesiska konsumenter för lyxvaror, vilket gör oss övertygade om att efterfrågan kommer att öka när förtroendet har bottnat”, säger Jean-Jacques Guiony, LVMH: s finansdirektör.

Dior under press

Försäljningen inom divisionen Fashion & Leather Goods, som inkluderar varumärken som Christian Dior, Louis Vuitton, Celine, Fendi och Loewes, minskade med 5% under kvartalet på jämförbar basis till 9,15 miljarder euro, jämfört med 9,75 miljarder euro ett år tidigare.

Marknaden förväntade sig en organisk tillväxt på 2% för divisionen.

Denna svaghet skulle främst ha berott på varumärket Dior, som skulle ha noterat en nedgång på ”strax under” 5%, sade Guiony.

”Sammantaget var LVMH-försäljningen 4% under förväntningarna”, sade Morgan Stanley-analytiker i en anteckning som publicerades tisdagen den 15 oktober.

”För den främsta drivkraften för sentimentet på aktien, Fashion & Leather Goods, var den organiska nedgången -5%, långt under investerarnas förväntningar baserat på våra samtal”, tillade banken.

De övriga divisionerna noterade en minskad försäljning, med undantag för Perfumes & Cosmetics som ökade med 0,9% på årsbasis (+3% organiskt). Den ”drar nytta av en stark innovationspolicy och en mycket selektiv distribution”, förklarade LVMH i ett pressmeddelande.

Flexibilitet i varumärkeshanteringen

”Vi behåller vår fair value-estimat för LVMH när vi införlivar den försvagade försäljningen och sänker våra försäljnings- och vinstprognoser för 2024”, säger Jelena Sokolova, aktieanalytiker på Morningstar.

”Aktierna är rättvist värderade på nuvarande nivåer och har tappat en tredjedel av sitt värde sedan toppnoteringen 2023”, säger analytikern.

”Nedgången beror främst på volymerna, med en stabil mix och något högre priser. Bolaget har försvarat sin strategi att öka mixen och priserna sedan 2019 och förväntar sig inte någon betydande expansion av instegserbjudanden för att åter engagera ambitiösa konsumenter. Produktinnovation och fortsatta marknadsföringsinvesteringar (om än i lägre takt än under de senaste åren) presenterades som områden som skulle användas för att förbättra resultatet”, tillägger Sokolova.

”Vi tror att LVMH har en viss flexibilitet och diskretion i marknadsföringsinvesteringar jämfört med sina konkurrenter, med tanke på att LVMH är det bolag som spenderar mest pengar och att dess varumärken oftast ligger högst upp i konsumenternas medvetande”, tillägger hon.

Med detta sagt verkar aktiens fall återspegla investerarnas ökade försiktighet under de kommande kvartalen, eftersom osäkerheten är fortsatt hög när det gäller situationen i Kina och Pekingregeringens politiska beslut för att stödja ekonomin.

”Utsikterna [för lyxvarusektorn] är mer försiktiga under de kommande kvartalen, med begränsad synlighet på lågpunkten i Kina och / eller återacceleration i USA och Europa”, sade RBC-analytiker i en anteckning daterad den 16 oktober.

”Vi tror att nedgången i LVMH:s försäljning är en negativ faktor för de andra lyxvarumärkena som publicerar sina resultat senare”, tror Sokolova.

I början av sessionen tyngde LVMH:s publicering alla aktier i sektorn i Europa, med Kering, Hermès, Moncler och Burberry som förlorade 3,9%, 2,3%, 6% respektive 4% klockan 9.38.

Denna artikel uppdaterades kl. 11.33 för att inkludera kommentarer från Morningstars analytiker.

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Lvmh Moet Hennessy Louis Vuitton SE586,30 EUR0,33Rating

About Author

Jocelyn Jovène

Jocelyn Jovène  is Senior Financial Analyst and Senior Editor for Morningstar France.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar