Aston Martins återhämtning får punka när aktien rasar med 20%

Bolaget hade tidigare räknat med att leverera ”hög ensiffrig volymtillväxt"

Ollie Smith 2024-09-30 | 13:19
Facebook Twitter LinkedIn

UK Aston Martin James Bond main

Aktierna i Aston Martin Lagonda (AML) har sjunkit kraftigt på grund av reviderad årlig vägledning och nya problem med leveranskedjan som påverkar ”flera” av sina leverantörer.

Idag sjönk lyxbilstillverkarens aktie med nästan 20% till 1.28 GBP efter att Warwickshire-företaget sänkte sin försäljningsvägledning med 1,000 enheter ”för att hantera störningar i sin leveranskedja och fortsatt makroekonomisk svaghet i Kina.”

Företaget hade tidigare sagt att det skulle leverera ”hög ensiffrig volymtillväxt.”

”Externa faktorer inom den globala fordonsindustrin, inklusive störningar i leveranskedjan och svag efterfrågan i Kina, påverkar nu Aston Martins volymutsikter för återstoden av 2024”, sade bolaget i ett uttalande till marknaderna.

”Parallellt med den betydande produktionsökningen under andra halvåret, efter introduktionen av nya modeller, upplever bolaget ett växande antal sena komponentankomster på grund av störningar hos flera av sina leverantörer.

”Som ett resultat av detta tar det längre tid att färdigställa ett ökande antal fordon, och dessa problem påverkar effektiviteten i verksamheten och försenar leveransen av fordon.”

Aston Martin ses som ett ikoniskt brittiskt varumärke, en status som underlättas av att dess fordon upprepade gånger förekommer i Ian Flemings James Bond-böcker - och senare i den eponyma filmserien.

Varumärkets koppling till Bond-filmerna går så långt tillbaka som till 1964 års Goldfinger, som var den första Bond-filmen som visade en Aston Martin-bil - DB5 - på bioduken.

Företagets bilar har förekommit i Bond-filmer ända sedan dess.

Aston Martins kommersiella resa har dock varit betydligt svårare. I februari hjälpte en omställningsplan företaget att halvera sina förluster före skatt till 240 miljoner GBP bland tunga företagsskulder och en pågående kamp för att skaffa investeringar.

Adrian Hallmark, som tillträdde som VD för företaget i början av september, sa att hans team hade gjort ”ett exceptionellt jobb” med att återlansera varumärket och produkterna. Hallmark tog över efter den tidigare Ferrari-chefen Amedeo Felisa 2022, efter att Felisa bara hållit ut i två år på posten.

”Ett nästan perfekt utförande krävdes för att uppfylla företagets ambitiösa plan för 2024”, sade Hallmark.

”Det har dock blivit tydligt att vi måste vidta avgörande åtgärder för att justera våra produktionsvolymer för 2024 med tanke på en kombination av leverantörsstörningar, den svaga makroekonomiska miljön i Kina och ett proaktivt beslut att strategiskt omfördela våra produktionsplaner för att optimera effektiviteten och uppnå en mer balanserad leveranskadans i framtiden.

”[Men] efter att ha varit med företaget i en månad är jag ännu mer övertygad än tidigare om dess tillväxtpotential. Teamet på Aston Martin har gjort ett exceptionellt jobb med att lansera ett helt förnyat kärnutbud av produkter under de senaste 18 månaderna.”

Med ytterligare rapportering av Christopher Johnson, datajournalist, Morningstar

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC Ordinary Shares104,80 GBX-0,38

About Author

Ollie Smith  is editor of Morningstar UK

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar