Europas aktier ligger kvar på nivåer som nåddes under vårens breda rally, men sommarens vinstsäsong visar på nya trender inom lyx-, shipping-, teknik- och industrisektorerna.
1. Svårigheterna inom lyxsektorn framträder
Lyxjättar som LVMH [MC], Burberry [BRBY] och Kering [KER] har släppt halvårssiffror, och nyheterna har inte varit vackra. Burberry såg detaljhandelsintäkterna minska med 20% under årets första kvartal. LVMH klarade sig bättre med en positiv, om än minskande tillväxt med marginaler under press, medan Kering tvingades skrota sina helårsutsikter.
Vad är det som orsakar den svaga utvecklingen inom lyx? Från och med 2022 lyfte vi fram sektorn som en säker tillflyktsort från de svårigheter som drabbade konsumentsektorn i allmänhet. Lyxsektorn, med mindre priskänsliga (läs: rikare) kunder, kunde genomdriva prishöjningar efter behag, vilket gjorde det möjligt för lyxföretag att öka intäkterna och bibehålla marginalerna. Under de senaste 9 månaderna eller så har sprickor börjat visa sig.
Efterfrågan på lyxvaror har minskat, framför allt i Kina, men även i Nordamerika och Europa. I slutändan tror vi att den kraftiga ökningen av försäljningen av lyxvaror sedan pandemin nu har visat sig vara ohållbar. Konsumenternas besparingar, som byggdes upp under nedstängningsperioden, har försvunnit, stimulanscheckarna har spenderats och nu spricker bubblan.
Med detta sagt tror vi att dessa upp- och nedgångar är en naturlig del av sektorns sammansättning. Lyxvaruföretag har visat sig motståndskraftiga genom cykliska nedgångar och branschavmattningar. Historiskt sett har nedgångarna inte varat längre än ett eller två år. Under tiden har vi 6 högkvalitativa lyxnamn under vår täckning som sitter i 4 eller 5-stjärnigt territorium.
2. Attacker i Röda havet ger skjuts åt rederier
Som med alla cykler kom först högkonjunkturen och sedan lågkonjunkturen för sjöfartsindustrin. Och det var verkligen en boom under pandemins första år - ett av de största globala rederierna, Maersk [MAERSKB], gjorde mer vinst under ett enda år än under det föregående decenniet, bara för att återigen slå sitt rekord året därpå.
Under det sista kvartalet 2022 började saker och ting att vända och fraktpriserna kollapsade när en kombination av en avmattning i den globala efterfrågan på varor sammanföll med att mer fraktkapacitet kom ut på marknaden. Avlastarna varnade för att det skulle bli tufft under ett antal år eftersom marknaden långsamt anpassar sig till denna överkapacitet.
Branschen fick dock en respit då attacker från Houthirebellerna i Jemen tvingade fartyg att undvika Suezkanalen och istället ta en omväg runt Godahoppsudden. Så sent som förra månaden minskade trafiken på kanalen med nästan 90%. Denna extra transporttid har ätit upp överskottskapaciteten, vilket har fått fraktpriserna att stiga.
Globala logistikföretag som DSV [DSV] och Kuehne + Nagel [KNIN] har redan rapporterat om ökade volymer till följd av störningarna. Den ökade komplexiteten i resandet är en fördel för dessa globala företag. Naturligtvis kan denna störning inte vara för evigt, men den tar verkligen udden av problemet med överkapacitet och ger branschen tid att anpassa sig. Intäkterna och bruttovinsten minskar fortfarande för dessa företag, men trenden har förbättrats på senare tid.
3. Teknikaktierna visar sig motståndskraftiga
Rubriker i stil med ”Big Tech-wipeout leder aktiemarknaderna nedåt” har förekommit överallt. Det är möjligt att teknikaktierna uppvisar volatilitet i sina aktiekurser, men vinsterna har hittills varit starka och det finns inget som tyder på att festen kommer att ta slut inom en snar framtid.
Europas närmaste motsvarighet till USA:s Magnificent Seven, SAP [SAP], såg intäkterna från cloud computing öka med 25% under andra kvartalet i takt med att företagen investerar i molnmigrering och AI. Som ett ytterligare tecken på förtroende uppgraderade ledningen sin vägledning för 2025 och förutspådde effektivitetsvinster från en intern omstrukturering.
ASML [ASML], den europeiska satsningen på AI, har sett sin aktiekurs ta stryk på senare tid, men dess operativa resultat har varit starkt under Q2. Försäljningen ökade med nästan 20% och resultatet med cirka en tredjedel. Ännu mer uppmuntrande var nettobokningarna, som steg med mer än hälften under perioden, vilket bör fortsätta att driva försäljningstillväxten under de kommande kvartalen.
Rädslan kvarstår dock för branschen. Googles moderbolag Alphabet [GOOG] antydde att det kan finnas överinvesteringar i artificiell intelligens, vilket orsakade en stor tillbakagång i halvledaraktier. Dessutom kan en återkomst av Donald Trump till Vita huset innebära en upptrappning av handelsrestriktionerna med Kina, vilket skulle störa chipindustrin. Störningar innebär dock inte ett slut på lönsamheten, och vi tror att industrin i slutändan kommer att hitta en lösning.
Även om vi anser att en stor del av tekniksektorn är övervärderad har den senaste tidens nedgångar öppnat upp för nya möjligheter.
4. Industriföretagen visar sig vara sårbara
En viktig insikt denna rapportsäsong har varit att när det gäller utvecklingen för industriföretag beror deras öde nästan helt på deras slutmarknader.
Svensklistade Sandvik [SAND] uppvisade en hyfsad utveckling under kvartalet, där efterfrågan på gruvutrustning fick stöd av en livlig kinesisk marknad och en växande efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller. Höga råvarupriser hjälper naturligtvis till, men exponering mot sekulära tillväxtteman som detta är en av de viktigaste drivkrafterna för industriföretag i en annars tuff makroekonomisk miljö.
På samma sätt levererade ABB [ABBN], ett av de ledande företagen inom industriell elektrifiering och automation, rekordhöga rörelsemarginaler under andra kvartalet. Det var inte bara goda nyheter, eftersom en oförändrad orderingång gjorde marknaden besviken, men förväntningarna är alltid höga när värderingarna stiger.
Slutligen kan även exponeringar i slutledet visa sig vara otursamma. Det fick hisstillverkaren och installatören Schindler [SCHN] erfara under det andra kvartalet. Under ett antal år hade bolaget dragit nytta av en ökad orderingång från Kinas blomstrande fastighetsmarknad, men nu kommer baksmällan. Här föll fastighetsinvesteringarna med 10% mellan januari och maj, vilket påverkade vinsten för verksamheten för nya installationer.