Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde för Alphabet (GOOGL), som har en bred ekonomisk vallgrav, till 209 USD från 182 USD efter att ha tagit en ny titt på företagets övergripande verksamhet och höjt våra tillväxtförväntningar för dess cloud computing-verksamhet.
Morningstarbetyg för Alphabet
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Fair Value Estimate: $209
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
Vi ser Alphabet som ett konglomerat av fantastiska företag. Med lösningar som sträcker sig från reklam till cloud computing och självkörande bilar har Alphabet blivit en riktig teknikbjässe som genererar tiotals miljarder dollar i fritt kassaflöde årligen. Även om antitrustproblem kring Alphabets kärnverksamhet sök har skapat rubriker, behåller vi vårt förtroende för Alphabets övergripande styrka och förutser att företaget kommer att fortsätta att ligga i framkant inom en rad olika vertikaler, inklusive sök, artificiell intelligens, video och cloud computing.
Alphabets kärnstrategi är att bevara sin starka reklamverksamhet, där de flesta av reklamintäkterna kommer från Google Search. I detta syfte har företaget investerat avsevärt genom åren för att förbättra sina sökfunktioner och säkerställa att sökmotorn förblir djupt inbäddad i hur hundratals miljoner användare får tillgång till information på webben.
Vi ser företagets investeringar i AI som en fortsättning på denna strävan att skydda sin kärnprodukt, Google Search. Genom att utnyttja generativ AI kan Google inte bara förbättra sin egen sökkvalitet via funktioner som AI-översikter, utan också förbättra sin annonsverksamhet genom att öka sin förmåga att rikta kunder med relevanta annonser.
På antitrustfronten förutser vi inte någon väsentlig försämring av Googles sökverksamhet till följd av statliga eller rättsliga ingripanden. Även om det finns en rad möjliga utfall beroende på vilka korrigerande åtgärder som åläggs Google, anser vi att det är troligt att Google kommer att behålla sin ledande ställning inom sök och textbaserad annonsering på lång sikt.