BMW, VW, Porsche, Mercedes: köpa eller sälja aktier?

Vår analytiker tittar på resultaten för de stora tyska biltillverkarna.

Rella Suskin 2024-08-13 | 15:41
Facebook Twitter LinkedIn

Autofabrik

Aktierna i de tyska biltillverkarna har fallit betydligt under rapportsäsongen. Vår analytiker för sektorn, Rella Suskin, tar upp aktien. 

BMW: Väntar på att bilmarginalerna ska nå botten

BMW Group BMW

BMW presenterade sin årsredovisning den 1 augusti 2024. 

BMW redovisade oförändrade intäkter för andra kvartalet på 36,9 miljarder euro, vilket var något lägre än FactSets konsensus på 37,9 miljarder euro. Vinsten per aktie sjönk med 5,5% till 4,15 euro, i linje med konsensus. Ledningen har inte ändrat sina utsikter för helåret. Vi behåller vår Moat rating och vårt fair value estimat på €166 per aktie. Koncernens försäljning minskade med 0,7%, eller 0,1% justerat för valutaeffekter. Intäkterna inom segmenten Automobile, Motorcycles och Financial Services ökade med 1,4%, 0,1% respektive 10,8%. Den kraftiga ökningen av nya affärer inom leasing och kreditfinansiering ledde till en ökning av intäktselimineringarna med 39,6% och därmed till en minskning av koncernens intäkter.

Försäljningen inom segmentet Automotive ökade med 1,4% under andra kvartalet jämfört med en minskning på 1,1% under första kvartalet. Försäljningen per enhet minskade med 1,3% under andra kvartalet, jämfört med en tillväxt på 1,1% under första kvartalet, då volymtillväxten i Europa blev negativ. Till skillnad från många av sina konkurrenter fortsatte BMW att öka sin andel av batterielektriska fordon under kvartalet. Leveranserna av BEV ökade med 22,2%, vilket ökade deras andel av försäljningen till 17,4%. Den genomsnittliga intäkten per kund ökade för första gången på fyra kvartal, vilket kompenserade för volymnedgången. Rörelsemarginalerna har sjunkit fem kvartal i rad och uppgick till 8,4% under andra kvartalet, där högre kostnader för forskning och utveckling bidrog starkt. År 2024 är dock toppåret för investeringar och FoU-utgifter.

 

Mercedes-Benz: Uppskattning av verkligt värde något sänkt

Mercedes-Benz Group MBG

Det Stuttgart-baserade bolaget publicerade sin senaste kvartalsrapport den 26 juli 2024. 

Mercedes-Benz presenterade ett anmärkningsvärt rörelseresultat i en svår miljö. Koncernens försäljning minskade med 4% jämfört med föregående år på grund av volymminskningar för personbilar och transportbilar och en ogynnsam produktmix för personbilar på bekostnad av mer avancerade fordon. Nedväxlingen mildrades dock av en utmärkt hantering av rörelsekostnaderna - där kärnkostnadsposterna hölls i relation till försäljningen - och en stark prissättning för transportbilar. Som ett resultat av detta minskade vinsten per aktie med 11,7% till 2,95 euro per aktie, vilket överträffade FactSet-konsensus på 2,83 euro per aktie.

Vi sänker våra volymprognoser för 2024, även om vi förväntar oss en återhämtning under årets andra hälft. Vi har också sänkt våra volymprognoser för 2025 och förväntar oss nu en gradvis volymtillväxt på en mer konkurrensutsatt marknad snarare än en snabb vändning. Även med hänsyn tagen till bolagets strikta kontroll av rörelsekostnaderna överväger sänkningarna av volymprognoserna denna påverkan. Vi sänker därför vårt estimat för verkligt värde något från 117 euro per aktie till 112 euro per aktie. Vår smala Moat Rating förblir oförändrad.

 

Volkswagen: Konkurrens, implementeringsproblem och omvandlingskostnader är en börda

Volkswagen Group VOW3

Det Wolfsburg-baserade bolaget öppnade sina böcker för Q2 den 1 augusti 2024 

Volkswagen-koncernens försäljningstillväxt på 4% under det andra kvartalet var i linje med FactSets konsensus, främst tack vare tillväxten inom divisionen Financial Services. Vinsten per aktie på 6,21 euro för det andra kvartalet var dock långt ifrån FactSet-konsensus på 7,17 euro per aktie. Eftersom vår prognos för helåret ligger i linje med koncernens vägledning behåller vi vårt estimat för verkligt värde på 352 euro/38 dollar per aktie och vår no-Moat rating.

Volkswagens kärnvarumärken gick emot trenden för de andra fordonsdivisionerna, som redan har rapporterat. Medan Audi Group, Porsche och Traton rapporterade minskad försäljning men förbättrad lönsamhet under det andra kvartalet - drivet av lägre volymer som till viss del uppvägdes av kraftiga prisökningar - verkar kärnmärkessegmentet överträffa volymen. Volymen i det senare segmentet ökade med 3,6% under andra kvartalet, medan den genomsnittliga försäljningen per enhet minskade med 1,6%. Detta var tydligast för varumärket Seat, som noterade en volymtillväxt på 10,4% men en prisnedgång på 7,1%. Rörelsemarginalen för kärnvarumärkena sjönk till 3,7% under andra kvartalet, jämfört med 6,5% under första kvartalet.

 

Porsche: Lovande utveckling överskuggas av flaskhalsar i leveranserna

Porsche P911

Porsches siffror för Q2 publicerades den 24 juli 2024

Narrow Moat Porsches resultat för andra kvartalet visar att bolaget har gjort goda framsteg när det gäller att uppnå sina långsiktiga strategiska lönsamhetsmål. Tyvärr kommer den force majeure som tillkännagavs den 23 juli hos en viktig aluminiumleverantör i Europa att påverka lönsamheten under andra halvåret 2024. Vi förväntar oss dock att den kortsiktiga effekten av leveransbegränsningar under 2024 kommer att kompenseras av en snabb återhämtning i lönsamhetsguidningen under 2025, så förändringarna i vår värdering är oväsentliga. Vi behåller vårt estimat för verkligt värde på 94 euro per aktie.

 

 

 

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Bayerische Motoren Werke AG78,00 EUR-0,46Rating
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG Bearer Shares59,04 EUR-0,74Rating
Mercedes-Benz Group AG53,94 EUR-0,20Rating
Volkswagen AG Vorz-Inhaber-Akt ohne Stimmrecht87,64 EUR1,13Rating

About Author

Rella Suskin  är aktieanalytiker på Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar