Meta (META) fortsätter att leverera solida resultat i en stark efterfrågan på digital reklam samtidigt som man investerar aggressivt i AI-relaterad infrastruktur, teknik och produkter. Företaget skärpte sin investeringsprognos till den övre delen av sina tidigare förväntningar och sa att investeringstillväxten kommer att vara "betydande" 2025.
Key Morningstar Metrics for Meta Platforms
• Fair Value Estimate: $450
• Morningstar Rating: 3 sjärnor
• Morningstar Economic Moat Rating: Bred
• Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Meta upprepade att man tror att den datorkapacitet som den bygger kan användas för olika uppgifter, med flexibiliteten att skifta vart de bästa möjligheterna dyker upp, en liknande syn som Alphabet har delat.
Vi är inte övertygade om att Meta kommer att tjäna stark avkastning på sin infrastrukturinvestering, men vi förväntar oss att företaget kommer att fortsätta att generera starkt kassaflöde oavsett vilken riktning AI tar. Vi var också nöjda med att företaget behöll sin kostnadsprognos för året. Vi ökar vår uppskattning av verkligt värde till $ 450 från $ 400.
Intäkterna ökade med 22% till 39.1 miljarder dollar under andra kvartalet och slog den höga änden av ledningens prognos. Användartillväxten avtog något, med dagliga användare av appfamiljer som expanderade mindre än 1% sekventiellt för första gången på två år och nådde 3,27 miljarder. Tillväxten i antalet annonsvisningar minskade kraftigt till 10% jämfört med föregående år från 20% förra kvartalet, men denna inbromsning återspeglar främst en kraftig ökning av antalet visningar förra året - volymtillväxten på två- och treårsbasis har varit ganska stabil under de senaste kvartalen. Prissättningen av annonser var imponerande och ökade med 10% jämfört med föregående år. Meta indikerade att efterfrågan på annonser var brett baserad över geografier och branscher, men pekade återigen på en stark efterfrågan bland återförsäljare, särskilt de som är baserade i Asien, som den största tillväxtdrivaren.
Metas kapitalinvesteringar fortsätter att öka
Rörelsemarginalen var oförändrad jämfört med föregående kvartal och uppgick till 38%, jämfört med 29% för ett år sedan, tack vare lägre omstruktureringskostnader och en operativ hävstångseffekt mot FoU, marknadsföring och allmänna kostnader. Medan kapitalinvesteringarna ökade till 8,2 miljarder dollar från 6,1 miljarder dollar för ett år sedan, ökade det fria kassaflödet nästan 20% till 13,2 miljarder dollar under kvartalet.
VD Mark Zuckerberg fortsätter att tro att Meta har enorma möjligheter kring AI som kommer att ta år att utveckla. Meta AI och förmågan att utveckla kundtjänstagenter för företag är fortfarande de kortsiktiga möjligheter som företaget är mest upphetsat över. Meta tror att Meta AI är på väg att bli den mest använda AI-assistenten globalt och noterade att tjänsten har fått stark adoption i Indien tillsammans med WhatsApp. Integrationen av AI i Ray-Ban-glasögon har också överträffat företagets förväntningar, och det har inte kunnat möta efterfrågan. Dessa möjligheter förblir mycket små i förhållande till Metas massiva reklamverksamhet. Vi fortsätter att förvänta oss att AI: s största inverkan på företaget kommer från förbättringar som tekniken ger till användarupplevelsen och annonsörernas förmåga att nå riktade målgrupper.