Vad man ska titta på i Meta Platforms Q2-resultat
Med hänsyn till Facebooks och Instagrams mognad, kan företaget fortsätta sin rad av imponerande användningsvinster? Dagliga aktiva användare över appar har ökat med cirka 7% jämfört med året innan under vart och ett av de senaste fyra kvartalen, inklusive 7.3% under första kvartalet. Vid någon tidpunkt kommer den takten att sakta ner.
Likt Alphabet (GOOGL), hur utvecklas efterfrågan på annonser? Den genomsnittliga prissättningen för annonser ökade med 6% under första kvartalet, efter minskningar med 9% 2023 och 16% 2022. Förutom frågor kring efterfrågan från asiatiska återförsäljare, gör Meta framsteg när det gäller att förbättra annonsörernas förmåga att rikta in sig på användare och mäta annonsens effektivitet?
Har företaget och Mark Zuckerberg ytterligare tankar om hur företaget kommer att tjäna pengar på investeringar i artificiell intelligens? De områden som diskuterades förra kvartalet - som att hjälpa företag med kundservice eller ta betalt för tillgång till LLM - är överväldigande, med tanke på det stora antalet företag som jagar dessa möjligheter. Det är inte att säga att Meta inte kan generera tillväxt här, men avkastningen på sina massiva investeringar kanske inte är stor.
Vi skulle peka på samma tanke på utgiftsplaner som med Alphabet: Investerare är inte bara intresserade av hur eventuella förändringar i Metas planer kan påverka det direkt, utan också hur dessa förändringar kan påverka andra, som Nvidia (NVDA).
Key Morningstar Metrics for Meta Platforms
• Fair Value Estimate: $400.00
• Morningstar Rating: ★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Bred
• Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Uppskattning av verkligt värde för Meta
Med sin 2-stjärniga rating anser vi att Metas aktie är övervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde. I en bransch där det krävs kontinuerliga investeringar för att konkurrera och behålla marknadsledarskapet anser vi att företaget är väl positionerat när det gäller tillgång till kapital. Det har en stark balansräkning med en nettokassa på 47 miljarder dollar. Företaget genererade 71 miljarder USD i kassaflöde från verksamheten 2023 (41% högre än föregående år), främst på grund av återkomsten av topplinjetillväxt och genomförandet av kostnadskontrollpolicyer. Även om kapitalinvesteringarna fortfarande är förhöjda jämfört med tidigare år, minskade investeringarna till 27 miljarder USD 2023 från 31 miljarder USD föregående år. Som ett resultat av detta mer än fördubblades det fria kassaflödet till 44 miljarder dollar.
Läs mer om Meta Platforms' fair value estimate.
Ekonomisk Moat rating
Vi tilldelar Meta en bred moat baserat på nätverkseffekter kring dess massiva användarbas och immateriella tillgångar som består av en stor samling data som användare har delat på sina olika webbplatser och appar. Med tanke på dess förmåga att lönsamt tjäna pengar på sitt nätverk via reklam tror vi att Meta mer sannolikt än inte kommer att generera överavkastning på kapital under de kommande 20 åren.
Eftersom Meta är den tydliga ledaren inom sociala medier tror vi att företagets erbjudanden har skapat starka nätverkseffekter, vilket innebär att alla dessa plattformar blir mer värdefulla när fler människor använder dem. Detta skapar hinder för framgång för uppstickare inom sociala nätverk och hinder för utträde för användare, som kan lämna vänner, kontakter, bilder, minnen med mera bakom sig genom att gå över till alternativa plattformar.
Läs mer om Meta Platforms' economiska moat
Finansiell styrka
Meta deklarerade en kvartalsutdelning på 0.50 USD per aktie under första kvartalet 2024. Företaget kommer sannolikt också att använda en del av sina kontanter för att återköpa aktier och förbli aktivt med förvärv, även om det begränsas av fortsatt FTC-antitrustövervakning.
Läs mer om Meta Platforms' finansiella styrka
Risk och osäkerhet
Vårt osäkerhetsbetyg för Meta är högt. Medan hinder för utträde kan öka för användare av Facebook och dess familj av appar, kan en störande eller innovativ teknik (nyligen TikTok) minska den tid de spenderar på Metas appar. Ökad användning och engagemang på ett socialt nätverk kan komma att kosta andra sociala nätverk, vilket minskar engagemanget och den potentiella avkastningen på investeringar för annonsörer. Även med Metas dominerande ställning på marknaden för sociala nätverk utsätter dess beroende av onlineannonsering företaget för en långvarig nedgång i onlineannonsering, vilket kan inträffa under en utdragen ekonomisk nedgång.
Läs mer om Meta Platforms' risk och osäkerhet
META Bulls säger
Med fler användare och användningstid än något annat socialt nätverk ger Meta den största publiken och de mest värdefulla uppgifterna för onlineannonsering på sociala nätverk.
Metas annonsintäkter per användare växer, vilket visar det värde som annonsörer ser i att arbeta med företaget.
Tillämpningen av AI-teknik på Metas olika erbjudanden, tillsammans med lanseringen av VR-produkter, kommer att öka användarengagemanget och driva ytterligare tillväxt i annonsintäkterna.
META Bears säger
Meta är för närvarande en one-trick ponny, och det kommer att påverkas allvarligt om onlineannonsering inte längre växer eller om fler reklamdollar flyttas till andra plattformar som Google eller Snapchat.
Trots snabb användartillväxt kan många av Metas kunder också tillhöra andra sociala nätverk, till exempel Snapchat eller TikTok. Företaget måste ständigt kämpa för att fånga en användares tid.
Regler kan uppstå som begränsar tillämpningen och insamlingen av användar- och användningsdata eller begränsar förvärv, vilket påverkar dataanvändning och tillväxt.
Denna artikel har sammanställts av Leona Murray