Vi håller på med uppdateringar av Portföljhanteraren. Den blir tillgänglig igen så snart som möjligt. Tack för ditt tålamod.

Inför kvartalsrapporten, är Tesla-aktien ett köp, sälj eller behåll?

En översikt över företagets rörelsemarginaler, prisvärdhet och omfattande uppdateringar av mjukvaran för självkörande fordon

Seth Goldstein 2024-07-16 | 13:34
Facebook Twitter LinkedIn

Tesla UK Maiomn

Tesla (TSLA) kommer att släppa sin resultatrapport för andra kvartalet den 23 juli efter stängningen av den amerikanska handeln. Här är Morningstars syn på vad man bör leta efter i Teslas resultatrapport och utsikterna för dess aktie.

Vad man bör hålla utkik efter i Teslas Q2-resultat

Tesla är världens mest kända tillverkare av elbilar och dess varumärke är nästan omedelbart igenkännbart. Företaget står dock inför flera intressanta utmaningar. Teslas kvalitetskontroll, prissättning, batteriteknik och självkörande innovationer kommer alla att påverka dess marknadsandel. Eftersom andra tillverkare kämpar i detta mycket konkurrensutsatta område, har vi sammanställt en lista över vad man särskilt bör fokusera på i Teslas resultat nästa vecka.

Företagets rörelsevinstmarignaler

Teslas rörelsevinstmarginaler minskade både jämfört med föregående år och sekventiellt under första kvartalet. Även om vi förväntar oss en ytterligare minskning jämfört med föregående år under andra kvartalet, kommer vi att fokusera på hur marginalerna utvecklas jämfört med föregående kvartal för att se om den förbättring som ledningen antydde under sitt resultatmeddelande för första kvartalet faktiskt förverkligas.

Uppdatering om förmånligare fordon

Ledningen bekräftade att de arbetar med ett billigare fordon, som vi förväntar oss kommer att börja säljas i slutet av 2025. Vi kommer att leta efter en uppdatering om fordonets pris, lanseringsdatum och specifikationer. Vår hypotes är att detta fordon kommer att driva nästa våg av leveranstillväxt för Tesla, så vi kommer att se om vår prognos för större leveranstillväxt 2026 förblir på rätt spår.

Uppdatering om programvara för fullständig självkörning

Enligt vår uppfattning kan FSD-programvaran vara en differentierande faktor som uppmuntrar konsumenter att välja en Tesla framför andra lyxbilar. Vi kommer att leta efter en uppdatering från ledningen om FSD-anpassningen. Dock, med nästa månads Robotaxi-evenemang i åtanke, kan ledningen föredra att vänta med att dela med sig av fler detaljer

Energiproduktion och lagring

Ledningen förväntar sig att denna verksamhet kommer att växa med minst 75 % under 2024 jämfört med 2023, till stor del drivet av efterfrågan på Megapack (större batterier). Även om vi redan vet att Tesla levererade ett rekord på 9,4 GWh energilagringsprodukter under andra kvartalet, kommer vi att analysera hur detta segments vinster och vinstmarginaler påverkades av rekordvolymerna. Vår hypotes är att denna verksamhet kommer att bli allt viktigare för Teslas totala vinster under de närmaste åren, eftersom den förväntas generera snabbare vinsttillväxt än fordonsverksamheten.

Centrala Morningstarbetyg för Tesla

• Fair Value Estimate: $200.00
• Morningstar Rating: 3 stjärnor
• Morningstar Economic Moat Rating: Smal
• Morningstar Uncertainty Rating: Mycket hög

Uppskattning av ett verkligt värde för Tesla

Med sitt 3-stjärniga betyg anser vi att Teslas aktie är rättvist värderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av det verkliga värdet på 200 USD (2122,25 SEK) per aktie. Vi använder en vägd genomsnittlig kapitalkostnad på strax under 9 %. Vår värdering av eget kapital inkluderar konvertibla skuldebrev utan regressrätt och utan utspädningseffekt. Vi tror att Teslas leveranser kommer att vara något högre under 2024 än de 1,81 miljoner som levererades under 2023. Vi förväntar oss lägre genomsnittliga försäljningspriser, eftersom företaget sannolikt kommer att behöva sänka priserna på viktiga marknader som Kina, i linje med konkurrenterna. Vi förutspår att bruttomarginalerna för fordonsindustrin kommer att vara 19 % under 2024, i linje med resultaten för 2023.

På längre sikt antar vi att Tesla kommer att leverera nästan fem miljoner fordon per år 2030. Detta inkluderar försäljning av vagnparker, en växande möjlighet för företaget. Vår prognos ligger långt under ledningens ambitiösa mål att sälja 20 miljoner fordon i slutet av detta decennium. Det är dock nästan tre gånger så många som de 1,8 miljoner fordon som levererades 2023.

Ekonomisk vallgrav

Vi tilldelar Tesla en smal vallgrav baserat på dess immateriella tillgångar och kostnadsfördelar. Företagets starka varumärke som lyxbilstillverkare möjliggör premiumprissättning, medan dess expertis inom elbilstillverkning gör det möjligt att producera fordon till lägre kostnad än konkurrenterna.

Genom att initialt fokusera på lyxbilsmarknaden har Tesla genererat stor publicitet. Detta har skapat en stark efterfrågan på de efterföljande billigare fordonen, såsom Model 3 och Model Y. När nya fordon lanseras, som Cybertruck eller den förmånligare SUV:en
(känd som $25 000-fordonet), förväntar vi oss att företagets starka varumärke fortsätter att stimulera efterfrågan.

Teslas egenutvecklade teknik bidrar också till dess konkurrensfördelar. Immateriella tillgångar är särskilt viktiga för elbilar på grund av deras innovativa och högteknologiska natur. Även om patent för elbilsteknik har något mindre värde eftersom konkurrenter kan utveckla liknande produkter, har Tesla sedan lanseringen av Model S 2012 varit branschledande inom elfordon. Företaget investerar nästan 6 % av sin försäljning i forskning och utveckling, ligger långt före konkurrenterna när det gäller kilometer per kilowattimme, och fortsätter att förbättra andra fordonspecifikationer som effekt. Tesla investerar även kraftigt i sin egenutvecklade teknik för autonoma fordon och bygger en av världens största superdatorer för att träna självkörande artificiell intelligens. Vi tror att företaget kommer att behålla sin teknologiska fördel på lång sikt.

Läs mer om Teslas ekonomiska vallgrav

Finansiell styrka

Tesla har en utmärkt finansiell hälsa. Företagets kassa, likvida medel och investeringar uppgick till 26,9 miljarder dollar den 31 mars 2024, vilket översteg den totala skulden med stor marginal. Den totala skulden var cirka 4,8 miljarder dollar, medan den totala skulden exklusive finansiering av fordon och energiprodukter (skuld utan regressrätt) var något över 50 miljoner dollar.

Historiskt har Tesla använt kreditgränser, konvertibel skuldfinansiering och aktieemissioner för att skaffa kapital till sina tillväxtplaner. År 2020 samlade företaget in 12,3 miljarder dollar genom tre aktieemissioner. Detta är en rimlig strategi, eftersom att enbart finansiera massiv tillväxt genom skuld kan medföra ytterligare risker i en cyklisk bransch.

Läs mer om Teslas finansiella styrka

Risk och osäkerhet

Vi tilldelar Tesla ett mycket högt osäkerhetsbetyg på grund av det breda spektrumet av potentiella utfall för bolaget. Fordonsmarknaden är mycket cyklisk och kan drabbas av kraftiga nedgångar i efterfrågan beroende på ekonomiska förhållanden. Som marknadsledare inom elbilar är Tesla sårbart för ökande konkurrens från både traditionella biltillverkare och nya aktörer. Om nya, billigare elbilar introduceras på marknaden kan företaget tvingas fortsätta sänka priserna, vilket kan påverka dess branschledande vinster negativt. Med fler alternativ på marknaden kan konsumenterna börja betrakta Tesla som mindre attraktivt.

Företaget investerar kraftigt i kapacitetsutvidgningar, vilket medför risker för förseningar och kostnadsöverskridanden. Tesla investerar också i forskning och utveckling för att upprätthålla sin tekniska fördel och generera mjukvarubaserade intäkter, men det finns ingen garanti för att dessa investeringar kommer att ge önskat resultat. Teslas VD äger praktiskt taget lite mer än 20 % av aktierna och använder dem som säkerhet för personliga lån, vilket ökar risken för att behöva sälja aktier för att återbetala skulder.

Tesla står även inför miljömässiga, sociala och styrningsrisker. Som biltillverkare är företaget utsatt för potentiella produktdefekter som kan leda till återkallelser, inklusive problem med dess programvara för autonom körning. Vi bedömer risken för en måttlig påverkan vid sådana händelser. En annan risk är företagets förmåga att behålla sina anställda. Om Tesla inte lyckas behålla nyckelpersoner som VD Elon Musk kan företagets varumärkesimage påverkas negativt. Dessutom kan svårigheter att behålla personal vid produktionslinjerna leda till förseningar. Vi bedömer sannolikheten för dessa risker som låg, men deras potentiella betydelse som måttlig.

Läs mer om Teslas risk- och osäkerhetsfaktorer

TSLA optimister säger

Tesla har potential att revolutionera både fordons- och kraftproduktionsbranscherna med sin teknik inom elbilar, självkörande fordon, batterier och solenergisystem.

Företaget förväntas uppnå högre vinstmarginaler när produktionskostnaderna per enhet minskar under de kommande åren.

Teslas programvara för fullständig självkörning (FSD) förväntas generera ökande vinster framöver i takt med att tekniken förbättras. Detta bör leda till ökad adoption bland Tesla-ägare och fler licensavtal med andra biltillverkare.

TSLA pessimister säger

Traditionella biltillverkare och nya aktörer investerar kraftigt i utvecklingen av elbilar, vilket leder till att Tesla upplever en inbromsning i försäljningstillväxten och tvingas sänka priserna på grund av ökad konkurrens. Detta kan pressa vinstmarginalerna.

Teslas beroende av batterier tillverkade i Kina för sina prisvärda bilmodeller, som Model 3, kan påverka försäljningen negativt, eftersom dessa bilar inte kommer att kvalificera sig för amerikanska subventioner.

Vidare förväntas priserna på solpaneler och batterier sjunka snabbare än Tesla kan sänka sina kostnader, vilket kan resultera i små eller inga vinster för företagets verksamhet inom energiproduktion och lagring.

Denna artikel har sammanställts av Renee Kaplan

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Tesla Inc320,72 USD3,07Rating

About Author

Seth Goldstein  Seth Goldstein, CFA, är aktieanalytiker hos Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar