Varför det kommer att vara "exceptionellt svårt" att utmanövrera Novo Nordisk och Eli Lillys "duopol" inom fetmaläkemedel

"Den största risken är helt klart att något företag kommer med ny teknik som vi inte räknar med

Sarah Hansen 2024-07-01 | 10:38
Facebook Twitter LinkedIn

Ozempic UK Main

Nya viktminskningsläkemedel som Ozempic skapar vågor i läkemedelsvärlden, och aktierna i deras tillverkare stiger kraftigt.

De två namn som är synonyma med trenden är Novo Nordisk (NVO), som tillverkar Ozempic och Wegovy, och Eli Lilly (LLY), som producerar Mounjaro och Zepbound. Morningstar bedömer för närvarande båda aktierna som övervärderade, men de har ändå sett massiva vinster under det senaste året. Novo Nordisk har gått upp med mer än 82%, medan Eli Lilly har gått upp med mer än 97%.

Eftersom dessa läkemedel - kända som GLP-1, ursprungligen utvecklade för att behandla diabetes - fortsätter att förfinas och aktierna fortsätter att klättra, säger vissa strateger att det kommer att vara nästan omöjligt för konkurrenterna att få en meningsfull fördel.

"Vi förväntar oss att Novo Nordisk och Eli Lilly kommer att behålla den stora majoriteten av marknaden så långt du kan se - förmodligen 80% till 90-plus%", säger Fayez Sarofim & Co. investeringschef Gentry Lee vid en panel under 2024 Morningstar Investment Conference.

Läkemedelsaktier mot fetma

Morningstar Direct

Ett bestående duopol

De två företagen "har pumpat in miljarder dollar i forskning och utveckling, kapitalinvesteringar och tillverkning", säger Lee. De har också genomfört vetenskapliga studier som gör det möjligt för dem att få ersättning från försäkringsbolag, vilket gör deras marknadsdominans ännu mer varaktig.

"När man väl har gjort dessa [studier] litar läkarna på en, man har ett varumärke på marknaden och man har en säljkår som representerar dessa läkemedel", tillägger Lee.

Sammantaget innebär dessa faktorer att konkurrerande företag kommer att finna det "exceptionellt svårt att bryta sig in på marknaden på ett meningsfullt sätt", fortsatte han.

"Vår förväntan är att duopolet kommer att förbli intakt under en lång, lång period."

För att inte tala om potentialen för en mycket större marknad under de kommande åren. Lee påpekade att patenten för GLP-1-läkemedel kommer att börja löpa ut under 2030-talet, varefter mer prisvärda versioner kommer att bli tillgängliga för fler patienter. Naturligtvis öppnar utgångna patent också dörrarna för konkurrerande tillverkare.

En föränderlig marknad för läkemedel mot fetma

I takt med att efterfrågan på GLP-1-läkemedel ökar, tävlar tillverkarna om att utveckla bättre läkemedel och skala upp produktionen. "Vi befinner oss i fas ett", säger Debra Netschert, portföljförvaltare för hälsovårdsstrategier på Jennison Associates. "Den här marknaden kommer att se helt annorlunda ut om 10 år."

Det är ytterligare en motvind för konkurrenterna. Netschert påpekade att läkemedelstillverkarna (inklusive Lilly och Novo) redan utvecklar nya versioner av GLP-1-läkemedel och planerar för de kommande åren. "Om [en konkurrent kommer ut] med ett läkemedel 2030 som slår Mounjaro och Zepbound idag, är det inte riktigt relevant, eftersom Lilly kan ha sina första orala data i början av 2025." För att inte tala om de ytterligare data från andra tillverkare som kommer framöver.

Naturligtvis är det svårt att veta för den här marknaden, och dagens toppspelare är inte immun mot framtida konkurrens, särskilt med tanke på hur snabbt viktminskningsläkemedel utvecklas.

"Den största risken är helt klart att något företag kommer med ny teknik som vi inte räknar med", säger Lee.

"De måste fortsätta att förnya sig för att hinna före patentutgångarna också."

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Sarah Hansen  är marknadsreporter på Morningstar.com

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar