Volkswagen: Fair Value-estimat höjs efter Rivian JV-affär

Morningstar höjer sitt redan höga Fair Value-estimat på VW:s preferensaktie ytterligare efter tisdagskvällens tillkännagivande om mjukvarusamarbete.

Nicolas Owens 2024-06-27 | 9:18
Facebook Twitter LinkedIn

VW's ID.Buzz minivan at an industry event

Vi förväntar oss att Volkswagens [VOW3] aviserade investering och joint venture med den nystartade elbilstillverkaren Rivian [RIVN] kommer att betala sig i form av stegvis lägre krav på mjukvaruinvesteringar. Som ett resultat av detta har vi ökat vårt estimat för verkligt värde till 351 EUR från 346 EUR per preferensaktie i Volkswagen som handlas i Europa.

Estimatet, det högsta bland analytiker på säljsidan som följs av Morningstar Pitchbook, innebär en uppsida på 235% från Volkswagens onsdagsstängningskurs på 104,80 euro.

Ledningens prognos för 2024 omfattar konsoliderade intäkter på upp till 338 miljarder EUR och en justerad EBIT för koncernen på 7%-7,5%. Vi uppskattar den totala fordonsvolymen till 9,2 miljoner och konsoliderade intäkter på 312 miljarder EUR, mot bakgrund av ökad konkurrens för mer prisvärda bilar. Vi antar en marginal på 7,1% eftersom den höga osäkerheten från motvind i branschen kvarstår under 2024.

Under de senaste 15 åren har Volkswagens koncernjusterade EBIT-marginal haft en hög, låg och median på 8,1% (2022), 1,8% (2009) och 6,3%. Våra antaganden inkluderar en genomsnittlig justerad EBIT-marginal på 6,8% under vår prognos i steg I. Vi antar att marginalen minskar under de två sista åren av prognosen till vår normaliserade marginal på 5,5% i mitten av cykeln, 80 baspunkter under Volkswagens 15-åriga historiska median. Biltillverkarna kan visserligen få en tillfällig marginalökning när batteridrivna elfordon når mer optimala nivåer, men på grund av branschens starka konkurrens tror vi att marginalerna i sektorn kommer att ligga kvar på historiska nivåer på lång sikt.

Vi använder en vägd genomsnittlig kapitalkostnad på 10,3% för att diskontera Volkswagens kassaflöde. En systematisk risk över genomsnittet, som ger en kapitalkostnad på 11%, är resultatet av känslighet för ekonomiska cykler och ogynnsam operativ hävstång men med relativt lägre finansiell hävstång. Vi antar en skuldkostnad före skatt på 6,5%, med tanke på den spread som kreditgivare sannolikt kommer att kräva med tanke på kreditkvaliteten. Vi antar en långsiktig effektiv skattesats på 22,5% baserat på den tyska lagstadgade skattesatsen och Volkswagens historiska resultat. Vi viktar eget kapital till 89% och skulder till 11%, vilket resulterar i vår skattepåverkade vägda genomsnittliga kapitalkostnad på 10,3%.

Volkswagen utnyttjar sin skala med Rivian-investering för att påskynda byggandet av en plattform för elfordon

Vi anser att Volkswagen framgångsrikt genomför en global fordonsstrategi med en av de mest aggressiva planerna i branschen för att byta till batteridrivna elfordon från förbränningsdrivlinor. Ett brett utbud av varumärken, som betjänar flera segment, minskar beroendet av en enskild fordonskategori. Som en av världens ledande volymproducenter möjliggör Volkswagens skalfördelar från gemensamma plattformar för ett antal modeller kostnadsbesparingar som inte kan uppnås av mindre konkurrenter.

Företaget äger premiummärkena Audi och Porsche, ultralyxmärket Bentley och den italienska tillverkaren av exotiska sportbilar Lamborghini. De potentiella fördelar som dessa anrika varumärken erbjuder kompenseras av massmarknadsvarumärkena Volkswagen, Skoda och Seat samt den mer cykliska verksamheten med kommersiella fordon. Före pandemin och chippkrisen uppgick fordonsleveranserna till nästan 11,0 miljoner. År 2023 levererade VW 9,4 miljoner fordon globalt.

Volkswagens MEB-plattform ligger till grund för den nuvarande BEV-offensiven. I slutet av 2022 hade företaget 27 BEV-modeller som härrörde från MEB och hade lanserat sin enhetliga battericellsstrategi som siktar på 80% volympenetration 2030 och förväntar sig en 50% kostnadsminskning för battericeller i instegssegmentet samt 30% besparingar i volymsegmentet. År 2025 förväntar sig Volkswagen att BEV ska stå för 20% av den globala försäljningen. Under 2025 kommer företaget också att introducera sin Scalable Systems Platform för nästa BEV-generation och som alla märkens modeller kommer att baseras på. Den nya plattformen kommer att vara helt digital och använda företagets operativsystem VW.OS, som utvecklats internt av Volkswagens mjukvarugrupp Cariad, kompletterat med befintlig teknik och framtida utveckling inom det nyligen tillkännagivna samriskföretaget med Rivian för att förbättra VW:s kapacitet för "mjukvarudefinierade fordon".

Vi gillar att Volkswagen framgångsrikt har tillämpat en tillverkningsstrategi med gemensam arkitektur. Vi tror att strategin, som ökar stordriftsfördelarna, kommer att fortsätta att sänka kostnaderna. Strategin med en gemensam arkitektur för MEB utgör dock en risk om konsumenternas efterfrågan på BEVs inte materialiseras. Volkswagen siktar på en justerad EBIT-marginal på 7-8% 2025, vilket är en ökning från den 15-åriga historiska medianen på 6,0%.

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Rivian Automotive Inc Class A11,85 USD-0,13
Volkswagen AG83,05 EUR-0,18Rating

About Author

Nicolas Owens  Nicolas Owens is an industrials equity analyst for Morningstar Research Services, LLC, a wholly owned subsidiary of Morningstar, Inc.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar