Aktierna i flygplanstillverkaren Airbus (AIR) noterade den största nedgången på Parisbörsen efter att bolaget utfärdat en vinstvarning på grund av problem med leveranskedjorna och nedskrivningar av tillgångar. Klockan 11:42 svensk tid var aktiekursen ned 11,2% till 132,84 euro.
Lägre finansiella mål för 2024
I ett pressmeddelande som publicerades efter börshandeln måndagen den 24 juni meddelade Airbus att man endast skulle kunna leverera 770 flygplan i år istället för 800 som tidigare meddelats.
Produktionstakten för A320, det bäst säljande flygplanet, kommer inte att nå 75 enheter per månad förrän 2027, varnade företaget - ett år senare än prognostiserat.
Koncernen meddelade också att man gjort en avsättning på 900 miljoner euro efter en översyn av sina rymdprogram, en kostnad som kommer att påverka räkenskaperna för första halvåret 2024, som ska redovisas den 30 juli.
Baserat på dessa faktorer förväntar sig Airbus nu ett justerat rörelseresultat på 5,5 miljarder euro under 2024 (jämfört med 6,5-7 miljarder euro tidigare) och ett justerat fritt kassaflöde före kundfinansiering på cirka 3,5 miljarder euro (jämfört med 4 miljarder euro tidigare).
Nyheten kommer samtidigt som andra stora flygplanstillverkare har problem med säkerhet och leveransmål för tillverkning. Airbus huvudkonkurrent Boeing (BA) står inför en rad problem, inklusive möjliga brottsanklagelser, på grund av en uppskjuten uppgörelse efter två dödliga krascher.
Morningstarbetyg för Airbus
• Fair Value Estimate: €163
• Price/Fair Value: 0.91
• Morningstar Rating: ★★★
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
• Economic Moat: Bred
Offentliggörandet av Airbus senaste vägledning är en besvikelse för flera analytiker.
Deutsche Bank har sänkt sin åsikt om aktien från "Köp" till "Håll" och har reviderat sitt riktpris från 186 EUR till 155 EUR.
"Rymdsystem fortsätter att underprestera, efter ett redan svårt 2023", skrev bankens analytiker i en kommentar som publicerades på tisdagen.
"Situationen påminner om 2022, men den här gången har rymd gjort det ännu värre. Dammet måste lägga sig innan vi kan bli positiva igen. Leveranserna i juni är uppenbarligen tröga och det finns ingen garanti i detta skede för att det nya leveransmålet kommer att vara lätt att uppnå i slutet av året."
I en kommentar som också publicerades på tisdagen reviderade Citi-analytikerna ned sina prognoser med 12%-19% för perioden 2024-2027, men anser att kursfallet utgör ett köpläge.
"Vi tror att orderboken på 8.500 flygplan stöder värderingen och att den nuvarande svagheten utgör ett köptillfälle", skrev de.
RBC Bank delar en liknande uppfattning. I en anteckning daterad 24 juni sa dess analytiker:
"Vi tror att många av motvindarna i rymd- och kommersiella verksamheter återspeglas i aktiekursen, och vi behåller vår 'outperform'-syn med ett prismål på 180 euro."
Nic Owens, analytiker på Morningstar, behåller sin uppskattning av verkligt värde på 163 euro per aktie i en kommentar daterad den 25 juni.