Naturgaspriserna i Europa har varit volatila under våren på grund av kallare väder och lägre leveranser från Norge. Men när vi nu går in i sommaren förbereder sig EU redan för nästa vinter.
Hittills är utsikterna lovande: De europeiska gaslagren är fyllda till 63,2% (per den 5 maj), en nivå som är högre än 2023 och högre än genomsnittet för de senaste fem åren (47%). Denna nivå är den näst högsta sedan 2020, då kollapsen av den globala efterfrågan under covidpandemin pressade futureskontrakten under 9 euro. Och en analytiker förutspår att de europeiska gaslagren kan nå 100 procents kapacitet i början av vintern 2024. Men det finns risker framöver när den kinesiska efterfrågan på LNG ökar och Europa konkurrerar om leveranserna.
På den nederländska TTF-marknaden handlas naturgasterminen för första månaden till cirka 31 euro per megawattimme (den 8 maj), vilket är samma nivå som för tre år sedan och nästan hälften av de 54 euro/MWh som nåddes den 8 oktober förra året, dagen efter Hamas attack mot Israel som utlöste en massiv militär motoffensiv.
"Naturgaspriserna i Europa upplevde en hel del volatilitet i april", sade Warren Patterson, chef för råvarustrategi på ING, i en analys som publicerades den 7 maj.
"Enmånadsterminen på TTF steg från drygt 25 euro/MWh i början av april till nästan 34 euro/MWh i mitten av månaden, innan den föll under 30 euro/MWh i slutet av månaden. Priserna steg dock igen i början av maj. Minskade norska gasflöden till Europa och en sen köldknäpp över stora delar av kontinenten ökade efterfrågan på uppvärmning under andra halvan av april."
Enligt Patterson kommer denna volatilitet dock att vara övergående: "Europa kommer att nå 100% lagring före starten av nästa uppvärmningssäsong."
"Detta bör hålla nedåttrycket på priserna och vi förväntar oss att TTF i genomsnitt kommer att vara 25 €/MWh under resten av förvintersäsongen."
Tabellen nedan visar skillnaderna mellan länderna när det gäller gaslagring.
EU mindre beroende av Ryssland Energi
Efter den ryska invasionen av Ukraina lyckades EU överge importen av rysk gas. Efter de smärtsamma ökningarna av energipriserna 2022 har vi sett en stadig minskning, tack vare en kombination av milt väder och minskad efterfrågan. Samtidigt växer LNG-importen (flytande naturgas) och infrastrukturen för att stödja den snabbt.
Enligt uppgifter från Bruegel, en Brysselbaserad politisk-ekonomisk tankesmedja, har EU minskat den ryska importen av fossila bränslen från maximalt 16 miljarder USD per månad i början av 2022 till cirka 1 miljard USD per månad i slutet av 2023.
Även om Ryssland inte längre har de extraordinärt höga exportintäkter som landet hade i början av 2022, är intäkterna från exporten av fossila bränslen fortfarande jämförbara med 2019, främst eftersom landet har flyttat olje- och gasexporten till Kina, Indien och Turkiet. För att kompensera för den minskade ryska importen har Europa ökat importen från andra länder.
Europa behöver mer LNG
Globalt sett är efterfrågan på LNG rekordhög. Samtidigt som Europa importerar allt mer LNG konkurrerar man också med Kina om råvaran.
Europas LNG-import fördubblades från 20 procent 2019 till 40 procent 2023, främst tack vare en femfaldig ökning av importen från USA. Importen av rysk LNG ökade också, men i absoluta tal motsvarade denna ökning mindre än 10% av den gas som transiterades genom Nord Stream-ledningen när den var i drift.
Enligt Energy Outlook Advisors (EOA) visar fartygsspårningsdata att den globala efterfrågan på LNG nådde en rekordhög nivå 2023, till 401 miljoner ton (mt), upp från 390 mt 2022, som i sig redan var ett rekordår. Denna efterfrågan kommer mot bakgrund av begränsade tillskott av ny kapacitet och lägre spotpriser jämfört med 2022.
Denna ökade efterfrågan på LNG har gjort de europeiska länderna sårbara för marknadsvolatilitet, särskilt eftersom 70% av denna import köps på kortfristiga kontrakt. Förra året ledde det exceptionellt milda vintervädret till minskad efterfrågan på uppvärmning i både Europa och Asien. Förutom det milda vädret ledde den ekonomiska nedgången i Kina mellan 2022 och första delen av 2023 till att Pekings LNG-import minskade, men detta kan vara på väg att förändras.
Den kinesiska ekonomin rör på sig igen
Drivet av den kinesiska efterfrågan förblev Asien den främsta destinationen för sjöburna LNG-laster under 2023 och tog emot mer än 258 ton eller 64% av den globala efterfrågan. Enligt EOA:s uppgifter gick Kina om Japan som världens största LNG-importör förra året, med en importökning på 13,7%, efter att den kinesiska gasefterfrågan under 2022 påverkats av en svag industri på grund av covidkontrollåtgärder och höga spotpriser på LNG till följd av en aldrig tidigare skådad efterfrågan i Europa.
Nu visar dock den kinesiska ekonomin tecken på uppvaknande: under första kvartalet 2024 ökade BNP med +5,3% på årsbasis, vilket var över marknadens förväntningar och till och med högre än det redan ambitiösa mål som regeringen i Peking hade satt upp för sig själv (som förutspådde en tillväxt på cirka +5%).
Enligt uppskattningar från Kinas statligt kontrollerade Economics and Technology Research Institute (ETRI) nådde den totala kinesiska importen av naturgas, både via pipelines och flytande via fartyg, en rekordhög nivå under första kvartalet på 33 ton. Enbart i mars ökade importen med 21% jämfört med samma period föregående år. Samtidigt förväntas Kina, enligt ETRI, lägga till en rekordstor ny LNG-mottagningskapacitet på 60 mt per år under 2024, vilket innebär att landets totala LNG-mottagningskapacitet kommer att uppgå till 176 mt per år, en ökning med 52% jämfört med 2023.
Enligt US Energy Information Administration (EIA) är "den växande LNG-konsumtionen i Asien en viktig osäkerhetsfaktor med potentiellt stora konsekvenser för de globala marknaderna".
"Bristen på långsiktiga kontrakt i Europa ökar leveransrisken under kallt väder och pristoppar och kan också intensifiera konkurrensen om spot-LNG mellan regioner". Inte minst eftersom, som EIA:s analytiker påpekar, de globala LNG-marknaderna kommer att se blygsamma utbudsökningar under de kommande åren.
Priserna kommer sannolikt att förbli volatila
Så det finns gott om okända faktorer. "Gaspriserna i Europa kommer sannolikt att förbli volatila under en tid eftersom EU måste konkurrera med det mer priskänsliga Kina och i mindre utsträckning med Indien och Thailand om LNG-laster", säger Stephen Ellis, strateg på Morningstar med inriktning på allmännyttiga företag.
"Denna dynamik medför en större oförutsägbarhet i priserna, eftersom tillförlitligheten i LNG-lasterna inte kan garanteras på mycket kort sikt till det mest optimala priset."
Marknaden förväntar sig dock för närvarande inte några enorma toppar under de kommande månaderna. På TTF handlas terminskontrakt för naturgas som förfaller i december 2024 till 37,5 €/MWh (cirka 20% över nuvarande nivåer), medan de för januari och februari 2025 handlas till cirka 37,9 €/MWh.
"Eftersom lagringsanläggningarna i EU och USA är mycket fulla kommer gaspriserna sannolikt att förbli extremt låga under 2024, innan de återhämtar sig under 2025 när den förnyade efterfrågan på LNG kommer igång", tillägger Ellis.
I detta sammanhang anser Morningstars analytiker att de bästa möjligheterna representeras av företag som utnyttjar efterfrågan på gas till rabatterade priser, till exempel Kinder Morgan (KMI) och TC Energy (TRP), som kommer att dra nytta av ökad efterfrågan och tillgång på LNG-råvara.
Tabellen ovan visar också vilka börshandlade råvarufonder som har exponering mot naturgas.