Novo Nordisk (NOVO B), Europas största bolag sett till börsvärde, släppte sin kvartalsrapport den 2 maj.
Den danska läkemedelsjätten såg en fortsatt ökad efterfrågan på sina viktminskningsläkemedel Ozempic och Wegovy och rapporterade ett resultat för första kvartalet som översteg analytikernas estimat.
Läkemedelsbolagets nettovinst för kvartalet uppgick till 25,41 miljarder danska kronor, en ökning från 19,81 miljarder kronor för ett år sedan. Försäljningen av Ozempic och Wegovy ökade med 25% jämfört med föregående år, och försäljningen i bolagets nordamerikanska verksamhet ökade med 34%, hjälpt av insuliner med längre hållbarhet. Läkemedelstillverkarens rörelseresultat var +9% jämfört med konsensus (+3% jämfört med UBS uppskattningar).
”Ökningen återspeglar starkare försäljning och det faktum att konsensus förutspådde en mycket starkare ökning av SG&A [försäljnings- och allmänna kostnader] för 1Q medan detta kom in mer i linje med UBS estimat. Ökningen jämfört med UBS estimat drivs helt av den starkare försäljningen i USA", skrev UBS analytiker i en kommentar efter resultatrapporten och tillade att de ser detta som ’mer en lågkvalitetsökning med tanke på att vi känner till utvecklingen av amerikanska receptvolymer’.
Morningstarbetyg för Novo Nordisk
• Fair Value Estimate: 600 DKK
• Morningstar Rating: 1 stjärna
• Morningstar Economic Moat Rating: Bred
• Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Novo Nordisk höjer utsikterna för 2024
Novo Nordisk uppdaterade även sina utsikter för 2024 och räknar nu med en försäljningstillväxt på mellan 19-27% i fasta valutakurser, en liten ökning från den tidigare prognosen på 18-26%. Bolaget höjde också sin prognos för rörelseresultattillväxten med en procentenhet i båda ändar till 22-30% i fasta valutakurser.
”Uppgraderingen för utsikterna återspeglar fördelen med prisjusteringarna brutto till netto under 1Q, med affärs- och kapacitetsutvidgningen i linje med företagets förväntningar”, skrev UBS-analytiker.
Fetmaläkemedel - priserna sjunker, konkurrensen ökar
Trots att Novo Nordisk slog konsensus och höjde prognosen för försäljningstillväxt och rörelseresultat något föll aktiekursen initialt med 4,5%, men återhämtade sig till -2% på eftermiddagen.
Lägre priser för Wegovy kan vara orsaken till att aktien handlades lägre. Försäljningen av detta läkemedel steg visserligen med hela 86% till 8,2 miljarder danska kronor, men på en telefonkonferens med journalister sade Novo Nordisks finanschef Karsten Munk Knudsen att priserna på produkterna var ”något lägre” förra kvartalet och att bolaget förväntar sig att de fortsätter att sjunka i år, enligt Reuters.
Wegovys och Ozempics främsta konkurrent på den amerikanska marknaden är Eli Lillys (LLY) tirzepatid, som marknadsförs för viktminskning under namnet Zepbound och för diabetes under namnet Mounjaro. Den amerikanska läkemedelsjätten redovisade sitt resultat på onsdagen, och siffrorna visade på en hög efterfrågan på Novo-konkurrenten Zepbound.
Morningstar höjer verkligt värde, men aktien övervärderad
Morningstars strateg Karen Andersen höjde sin uppskattning om verkligt värde för Novo Nordisk till 600 DKK per aktie, från 570 DKK, efter kvartalsrapporten, vilket innebär att aktiekurserna fortfarande är 45% högre än det uppskattade verkliga värdet.
"Även om vi fortsätter att se Novo Nordisk som ett företag med stor potential och starka immateriella tillgångar kring sin kardiometaboliska verksamhet, anser vi att den höga efterfrågan på läkemedel mot fetma och det knappa utbudet har drivit aktiekurserna över deras inneboende värde", skriver Karen Andersen och tillägger:
"Vi anser att nuvarande aktiekurser inte tar tillräcklig hänsyn till förväntade prisnedgångar och konkurrens, för att inte tala om risken för att patienter avbryter behandlingen på grund av tolerans, kostnader eller långsiktiga säkerhetsproblem."
Strategen förväntar sig att Novo och konkurrenten Eli Lilly kommer att fortsätta att utsättas för prispress på GLP-1-marknaden i takt med att volymerna ökar, även innan ett tredje företag kommer in på marknaden.