Amazons rapport: AWS tillväxt accelererar

Vi höjer vårt estimat för verkligt värde för detaljhandelsaktien efter ett bra resultat för första kvartalet, som visade ett rekordhögt rörelseresultat

Dan Romanoff 2024-05-02 | 10:49
Facebook Twitter LinkedIn

Amazon Prime

Amazon (AMZN) släppte sin kvartalsrapport den 30 april, den senaste av Magnificent Seven-aktierna som publicerade Q1-rapporter. Här är vad vår analytiker tyckte om rapporten.

Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde för Amazon till 193$ per aktie från 185$ tidigare, efter att det rapporterade bra resultat för första kvartalet. Företagets utsikter för andra kvartalet var blyga för våra aggressiva uppskattningar, medan det noterade planer på att väsentligt öka investeringarna i datacenter 2024 för att möta generativ AI-efterfrågan.

Förändringarna i vår modell är blygsamma men centrerade kring fortsatta lönsamhetsförbättringar. Många av de positiva trenderna från de senaste kvartalen fortsatte med en betydande förbättring av efterfrågan från AWS och ytterligare kostnadsbesparingar inom fulfilment och cost to serve. Starka kvartalsresultat har drivit aktien betydligt högre under det senaste året, och därför ser vi endast en blygsam uppsida till vårt verkliga värde för investerare.

Morningstarbetyg för Amazon

• Fair Value Estimate: $193
• Morningstar Rating: 3 stars
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High

Tillväxt inom AWS och reklam

Den totala efterfrågan fortsätter att utvecklas positivt inom alla affärsenheter. Intäkterna för första kvartalet ökade med 13% jämfört med föregående år enligt rapporterade siffror och med 13% i konstant valuta och uppgick till 143,3 miljarder USD, jämfört med den övre delen av guidningen på 143,5 miljarder USD. I förhållande till våra uppskattningar härrörde den största delen av uppsidan från onlinebutiker, reklam och Amazon Web Services medan fysiska butiker, tredjepartstjänster, prenumerationer och övrigt i allmänhet var i linje. De två nyckelsegmenten, AWS och reklam, ökade med 17% respektive 24%, som rapporterat, jämfört med samma period föregående år. Amazons annonstillväxt har överträffat de stora internetjättarna under det senaste året eller så, medan AWS tillväxt accelererade både jämfört med föregående år och sekventiellt.

Marginalerna är fortfarande en ljuspunkt och vi fortsätter att tro att det finns utrymme för expansion. Lönsamheten under första kvartalet var imponerande, med ett rörelseresultat på 15,3 miljarder dollar, vilket är det bästa någonsin, jämfört med den övre delen av prognosen på 12,0 miljarder dollar. Detta resulterade i en rörelsemarginal på 10,7%, jämfört med 3,7% för ett år sedan. Även den internationella verksamheten genererade positiva rörelseresultat för första gången på mer än två år, vilket bådar gott på lång sikt.

Amazon förbättrar leveranshastigheten

På detaljhandelssidan har Amazon fokuserat på den övergripande kundupplevelsen genom att utöka sitt urval och förbättra leveranshastigheten. Dessa faktorer fortsätter att driva orderfrekvensen och orderstorlekarna upp för prime-medlemmar. Ledningen noterade att ökad leveranshastighet inte innebär högre kostnader, vilket är en vanlig missuppfattning bland investerare. Bolaget bekräftade att konsumenterna fortsätter att handla mindre och söka erbjudanden när det är möjligt, vilket har varit vårt arbetshypotes med tanke på makromiljön. Från ett detaljhandelsperspektiv ökade intäkterna från online-butiker med 7%, fysiska butiker med 6%, tredje part med 16% och abonnemangstjänster med 11% (samtliga jämfört med föregående år, som rapporterat). Tillväxten för betalda enheter accelererade till 12% jämfört med samma period föregående år.

AWS har gått från stabilisering till tillväxt, med ett betydande bidrag från AI. Ledningen anser att de optimeringsinsatser som sågs inom AWS under hela 2023 har avtagit helt och att kundernas fokus har skiftat tillbaka till att modernisera arbetsbelastningar. Detta markerar en återgång till prepandemisk migrering av arbetsbelastningar som företaget karakteriserade som lågt hängande frukt, eftersom de flesta användningsfall förblir lokalt. Amazon har redan uppnått en intäktstakt på flera miljarder från generativ artificiell intelligens eftersom kunderna tecknar större och mer långsiktiga åtaganden. Mycket av denna kommentar överensstämmer med de senaste kommentarerna från Microsoft om sin Azure-verksamhet, och vi tycker att det bådar gott för tillväxt under de närmaste åren. AWS-intäkterna accelererade till 17% tillväxt jämfört med föregående år till 25,0 miljarder dollar, jämfört med 13% tillväxt förra kvartalet och 16% för ett år sedan.

Generativ AI på Amazons sida

Vi tror att Amazon är väl positionerat inom generativ AI och bör gynnas när teknikens antagande får ånga. Ledningen tror att generativ AI kan lägga till tiotals miljarder dollar till intäkterna under de närmaste åren och tillkännagav olika nya AI-relaterade lösningar och tjänster, inklusive Q, en generativ AI-driven assistent för mjukvaruutveckling. När det gäller AWS anser vi att migreringen till det publika molnet är en enorm möjlighet och fortfarande befinner sig i ett tidigt skede av utvecklingen, med AWS som den tydliga ledaren. Baserat på stark efterfrågan på AI planerar Amazon att öka kapitalinvesteringarna i datacenterkapacitet under 2024, med investeringar i kvartalet på 14,9 miljarder dollar som förväntas vara årets lägsta punkt, vilket i stort sett överensstämmer med vad vi förväntade oss.

Enligt vår uppfattning har Amazons lönsamhetsförbättringar varit anmärkningsvärda, och vi fortsätter att tro att det finns utrymme för ytterligare förbättringar. Inom detaljhandeln har modellen med regionala hubbar gett både kostnadsbesparingar och förbättrade leveranshastigheter. Ledningen har redan identifierat förbättringar som kan göras i de regionala hubbarna, även om man fortsätter att angripa andra marginaleffektivitetsvektorer. Vi noterar också att fraktpriser, bränslepriser och en mer rationell arbetsmarknad bidrog till marginalförbättringar under kvartalet. Styrkan i reklam med höga marginaler var också en medvind för marginalen och bör förbli så under 2024 och därefter när annonser tar sig in i Amazons streamingportfölj.

Även om det är något under våra uppskattningar är vi inte oroliga över Amazons vägledning för andra kvartalet och ser i slutändan ingen avvikelse från vårt långsiktiga tänkande. Företagets utsikter för andra kvartalet inkluderar intäkter på 144.0 miljarder dollar till 148.0 miljarder dollar och rörelseresultat på 10.0 miljarder dollar till 14.0 miljarder dollar. Dessa är blyga för våra uppskattningar. Våra årliga uppskattningar var dock något under FactSet-konsensussiffrorna, vilket lämnade skillnaden mestadels oväsentlig. Efter att ha tagit hänsyn till en uppsida under kvartalet och utjämnat olika utgiftslinjer under nästa år eller så, höjde vi vår uppskattning av verkligt värde blygsamt. Vi ser en väg till kontinuerlig marginalförbättring över tid, även om dessa vinster inte kommer på ett linjärt sätt.

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc197,12 USD-0,64Rating

About Author

Dan Romanoff  är en aktieanalytiker på teknik-, media- och telekommunikationsteamet för Morningstar i Chicago.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar