A.P. Moller Maersk (MAERSK B) rapporterade intäkter för helåret ner mer än en tredjedel från 2022-nivåer och EBITDA ner tre fjärdedelar på torsdagen.
"Detta var dock väl flaggat före resultatrapporten, så om du undrar varför aktierna föll kraftigt är det inte anledningen", säger Morningstars europeiska marknadsstrateg Michael Field.
I rapporten gav Maerskmarknaden en uppdatering om oroligheterna i Röda havet och uppgav att störningar inte skulle vara ett stort lyft för företaget och att ett överutbud av fartyg skulle slå mot resultatet i år.
Nyheten gjorde marknaden besviken och aktien sjönk med nästan 15%.
Morningstarbetyg för Maersk
- Uppskattning av verkligt värde: 17 600 DKK
- Aktuellt pris: 10 720 DKK
- Morningstar Rating: ★★★★
- Morningstar betyg för ekonomisk vallgra: Ingen
- Morningstar osäkerhetsbetyg: Hög
Varningen, som också fick den danska koncernen att avbryta sitt aktieåterköpsprogram, står i stark kontrast till investerarnas senaste optimism om sektorn.
"Vi tror att det breda prognosintervallet för 2024 och pausen i aktieåterköpen är orsaken, där investerarna fruktar den höga osäkerhetsnivån", förklarar Field. Analytikern behåller sin uppskattning av verklgit värde på 17.600 DKK och anser att mycket negativitet är inbakat i aktiekursen vid denna tidpunkt
Fraktbolag har varit bland de bäst presterande aktierna i Europa hittills under 2024, och Maersk inledde den första handelsveckan 2024 som den bäst presterande aktien i Europa, efter de stigande fraktpriserna på grund av attackerna i Röda havet. Attackerna från Iran-stödda Houthi-rebeller har lett till att fartyg ändrat sin rutt från Röda havet,, som är en kritisk passage till Suezkanalen, som i sin tur är en vital handelslänk som förbinder Asien och Europa.
Den nya rutten, förbi Godahoppsudden i Sydafrika, gör resorna längre och dyrare. Ungefär 15% av världens sjöhandel passerar genom Röda havet på väg till Suezkanalen och in i Medelhavet.
"En viktig slutsats från rapporten den 8 februari var att utbudssituationen på shippingmarknaderna är fortsatt svår. Utbudet som kommer 2024 kommer att överträffa efterfrågetillväxten, vilket innebär pressade fraktpriser under en tid framöver. Situationen i Röda havet, med attacker mot kommersiella fartyg, har hjälpt till viss del, men störningarna påverkar bara en tredjedel av havsvolymen, så det är inte en universallösning för det strukturella överutbudet. Detta är en viktig orsak till att aktieåterköpsprogrammet har avbrutits", säger Field.
Ett annat stort tillkännagivande, och en möjlig förvirring, var att Maersks bogseringsverksamhet, Svitzer, kommer att knoppas av.
"Detta förändrar inte spelplanen på något sätt och kommer sannolikt inte att frigöra något betydande värde. Det är dock ytterligare ett steg mot att Maersk blir ett mer förenklat shipping- och logistikföretag", enligt Michael Field.