USA är känt för sin kärlek till stora fordon, men det är pickupen som har en speciell plats i miljontals medborgares hjärtan.
Enligt uppgifter från reklambyrån Hedges & Company registrerades 2022 respektive 2023 hela 2,7 miljoner och 2,8 miljoner pickup-truckar i landet. Ford F-Series tog hem förstaplatsen som den mest sålda lastbilen för 48:e året i rad.
Men det finns ett varumärke som försöker utmana Fords dominans med ett grönt alternativ.
Rivian grundades av vd Robert Joseph Scaringe och är en tillverkare av elfordon som fokuserar på att revolutionera vad Scaringe säger är "det minst effektiva fordonet på vägen". Med hänvisning till klädmärket "gorpcore", som är älskat av urbana millenniegenerationer, beskriver han Rivian som pickupens Patagonia: ett lyxigt äventyrsfordon som är bra för miljön. Det här är en övertygande historia. Men investerare kanske inte känner sig så självsäkra.
Ingen soppa i tanken för Rivians aktie
Rivian har kämpat för att möta investerarnas förväntningar sedan dess börsnotering på NASDAQ i november 2021. Ursprungligen prissatt av företaget till 78 dollar öppnade Rivian till 129.95 dollar. Men aktier i företaget är nu prissatta till 15.29 dollar. Dessutom har företaget ännu inte gjort någon vinst.
Enligt uppgifter från Morningstar Pitchbook i september 2023, minskade EV-tillverkarens nettoresultatmarginal med över 4.9 miljoner dollar, vilket gav en nettovinstmarginal på -148.97%.
Rivian har dock en stor institutionell eldkraft i ryggen.
Ben James, investeringsdirektör och specialist på amerikanska aktier hos Baillie Gifford, stöder Rivian på grund av dess långsiktiga tillväxtförväntningar.
"Det som lockar oss med Rivian-aktien är för det första exponeringen mot den långsiktiga strukturella förändringen i samhället, bort från förbränningsmotorn mot elektrifiering", säger James till Morningstar UK.
"Kulturen - det är en viktig sak för oss i vår portfölj - med RJ Scaringe har du någon som är ganska speciell och som har byggt ett mycket starkt team runt honom."
James tror också att Rivians vd är äkta vara och att han har ett personligt uppdrag att minska koldioxidutsläppen i trafiken. Han studerade för en doktorsexamen vid Massachusetts Institute of Technology innan han startade Rivian 2009 efter den globala finanskrisen.
Han hävdar att Rivian bygger ett starkt varumärke för sig själv med ett Net Promoter Score (ett mått på kundupplevelse) på 23 - över FedEx (FDX), men strax under EV-rivalen Tesla (TSLA).
Seth Goldstein, aktiemarknadsstrateg på Morningstar och ordförande för dess kommitté för elfordon, är samtidigt övertygad om den totala spridningen av elfordon i USA.
"EV-försäljningen växte med ungefär 50% i USA 2023", säger han.
"Vi tror att försäljningen av elbilar kommer att fortsätta växa, tack vare skattelättnaden på 7 500 USD som nu gäller i förskott och dras av från inköpspriset, trots att färre modeller kvalificerar sig.
"Vi pekar också på utbyggnaden av fler elbilsladdare som en katalysator för tillväxt, vilket kommer att minska [den] reseångest som håller vissa konsumenter tillbaka från att köpa elbilar."
"Därför sålde jag mina Rivian-aktier"
Risker kvarstår. Goldstein tror fortfarande att det finns ihållande hinder för inträde som avskräcker konsumenterna från att köpa Rivians produkter.
"Om man tittar på pickupmarknaden så finns det prisvärda pickups och sedan finns det lyxiga pickups. Rivian är en lyxig pickup. Så där har du en mindre total adresserbar marknad av konsumenter som skulle vara intresserade och ha råd med Rivian", säger han.
Goldstein pekar också på bristen på laddinfrastruktur i stora delar av USA - särskilt i landsbygdsområden som är beroende av tillförlitlig användning av terrängfordon eller SUV:ar. "Tyvärr finns laddstationer i USA främst på öst- och västkusten, närmare storstäder där det finns mindre efterfrågan på pickup-bilar", säger Goldstein.
Rivian har uppenbarligen gjort ansträngningar för att ta itu med detta. Enligt Eric Clark, portföljförvaltare för AccuvestGlobal Advisors Alpha Brands Core Equity-fond, kommer Rivians nya fabrik i Atlanta att hjälpa företaget att producera fler bilar till mer attraktiva priser. "När Tesla gjorde till synes ingenting och deras lönsamhet plötsligt sköt i höjden, var det för att de ökade produktionen av Model 3 och Model Y avsevärt." Han tror att Rivian, om de upprepar denna taktik, kan uppnå en liknande lönsamhetsnivå.
Men Clark tror inte tillräckligt på det; han sålde sin position i Rivian i samband med högre räntor. "Problemet är att Rivian gör det med en mycket högre kapitalkostnad än Tesla. Tesla hade fördelen av nollränta, medan Rivian inte har den fördelen. Det kommer att kosta mycket mer att skala upp. Jag är inte säker på varför människor skulle ha aptit för en sådan aktie. Lönsamhet baserad på kvalitetssiffror lockar pengar, och vinstlös spekulativ tillväxt är just inte dit pengarna går just nu."
Dessutom anser Clark att en stor del av EV-marknaden redan har utnyttjats. Vanliga konsumenter, som redan är misstänksamma mot elbilar, kanske föredrar att ta sin första tur i en hybrid snarare än en elbil. Han är därför förvånad över att ett rent hybridmärke ännu inte har lanserats för amerikanska konsumenter för att ge dem möjlighet att köra på både bränsle och el - särskilt med tanke på begränsningarna med laddningsinfrastruktur.
"Därför har jag kvar mina Rivian-aktier"
Ben James på Baillie Gifford är däremot fortfarande övertygad. Han anser att aktien för närvarande har en särskilt attraktiv värdering och att allt pekar på fortsatt tillväxt och därmed stark avkastning: "Amerikaner köper pickuper i hundratusentals, om inte miljontals. Kulturellt skiljer det sig mycket från Europa."
Rivians nästa modell, R2 (väntas 2026), är inriktad på marknadssegmentet 50 000 USD - prissättningen kommer att ligga runt 40 000-50 000 USD med basutförandet under 50 000 USD. Men även över 50 000 USD är marknaden enorm. Det innebär att det finns gott om utrymme för Rivian att öka försäljningen betydligt under de kommande fem åren."
James är också optimistisk när det gäller företagets potential att bli populärt över hela USA. Med tiden skulle Rivian kunna tilltala både demokrater vid kusten och republikaner på landsbygden som är mer knutna till förbränningsmotorn.
Den enda som redan satsar allt är Scaringe. För honom finns det ingen väg tillbaka. Efter att ha ägnat sitt livsverk (hittills) åt att fysiskt bygga upp konsensus kring elbilar skulle en övergång till en hybridmodell förmodligen vara en alltför långtgående kompromiss. För tillfället verkar det som om Rivian håller sin egen kurs.