Netflix (NFLX) rapporterade betydande abonnenttillväxt under fjärde kvartalet, med bidrag från alla regioner. Den genomsnittliga intäkten per abonnent steg igen efter flera kvartal av nedgång, vilket resulterade i en betydande acceleration i intäktstillväxten. Vi ser ytterligare positiva effekter under de kommande åren, men vi tror att abonnenttillväxten kommer att avta.
Vi höjer vår uppskattning av verkligt värde till 425 dollar från 410 dollar efter resultaten och utsikterna för 2024, men vi tror att aktiekursen har kommit före sig själv även om vi förväntar oss att Netflix förblir dominerande. Aktien stängde på Wall Street i tisdags på 492 dollar och är därför övervärderad enligt Morningstar.
Fjärde kvartalets intäkter ökade med 13% från år till år då Netflix ökade med mer än 13 miljoner nya nettoprenumeranter över hela världen, det högst siffran sedan första kvartalet 2020, där varje region lade till fler nya prenumeranter än under första eller andra kvartalet 2020, då Pandemirelaterade nedstängningar precis hade tagit fart. Det resulterade i 2,8 miljoner nya abonnenter i USA och Kanada.
Även om vi förväntar oss att abonnenttillväxten kommer att förbli relativt hög, tror vi att de katalysatorer som ledde till överdimensionerad tillväxt förra året kommer att minska avsevärt under 2024. Netflix började slå ner på lösenordsdelning i början av 2023 och rullade gradvis ut policyn över marknaderna samtidigt som de erbjuder nya alternativ för billigare annonsstödda planer eller medlemstillägg till befintliga planer.
Öka annonsintäkterna
ARM (genomsnittlig intäkt per medlemskap) växte med 1% jämfört med föregående år under fjärde kvartalet, hjälpt av prishöjningar i USA, Storbritannien och Frankrike, och vi tror att Netflix har utrymme att avsevärt öka ARM under de kommande åren tack vare dess reklamintäkter. Netflix fortsätter att uppnå betydande operativ inflytande. Bolagets rörelsemarginal var 17% under fjärde kvartalet och mer än 20% för helåret, en ökning med nästan tre procentenheter från 2022.
Ledningen förväntar sig en marginal på 24% 2024. Det fria kassaflödet var cirka 7 miljarder USD 2023, men cirka 1 miljard USD i förväntade innehållsutgifter sköts upp på grund av strejkerna. Vi förväntar oss mer än 6 miljarder dollar i fritt kassaflöde till 2024.
Imponerande tillväxt
Vår nyktra blick på storleken på abonnenttillväxten förändrar inte hur imponerande Netflix prestation har varit. Kundavgången är lägre än vad företaget förväntade sig, och ARM minskade endast något under 2023 trots att de införde billigare planer, väntade till fjärde kvartalet för att höja priserna på utvecklade marknader och sänka priserna på vissa marknader, särskilt i Asien.
Annonsstödda prenumerationer utgör nu nästan 10% av den totala abonnentbasen och kommer sannolikt att växa avsevärt eftersom många basprenumeranter, ett format som Netflix är ute efter att fasa ut på fler marknader, övergår till den annonsstödda nivån.
Trots sin stora abonnentbas optimerar företaget ännu inte sin annonsförsäljning, och annonsförsäljningen är inte en betydande del av den tvåsiffriga intäktsökning som företaget förväntar sig under 2024. Vi förväntar oss att annonsering kommer att vara en mycket större bidragande orsak till ARM-tillväxt i 2025.
Nya erbjudanden
Netflix har också tecknat ett avtal med Worldwide Wrestling Entertainment om att sända WWE:s flaggskeppsshow, Raw, i USA och flera internationella marknader med början 2025. Vi tror att detta avtal är en bra början för återkommande liveevenemang. Med tanke på Netflix nuvarande ledarskap bland konkurrenter tror vi att det skulle vara en stor risk att spendera miljarder dollar årligen för att säkra stora sporträttigheter. När det gäller WWE kommer Netflix att betala cirka 500 miljoner dollar per år i 10 år, med alternativ att avsluta efter fem år eller förlänga med ytterligare 10 år.