Maersk har vänt skutan, så att säga.
Efter ett 2023 som lämnade investerare besvikna, där Maersk (MAERSK B) underpresterade Morningstar Europe All Cap-index, har den första veckan på det nya året bjudit på en helt annan historia.
Den danska fraktjätten har redan seglat mot toppositionen i Europa och stigit med 15,1% under årets första handelsdagar. Uppgången kommer i kölvattnet av fartyg som tar omvägar efter attacker i Röda havet, något som i sin tur lett till högre fraktpriser.
De senaste händelserna är emellertid relativt oviktiga för Morningstars syn på aktien. Den europeiska marknadsstrategen Michael Field betonar ett rättvist värde på 17 600 danska kronor på aktien med en hög osäkerhetsgrad, vilket indikerar att den är undervärderad med cirka 20%. Han tilldelar inte aktien en ekonomisk vallgrav främst på grund av att dess kärnverksamheter, ocean och APM Terminals, ofta är föremål för betydande konkurrenstryck.
Varför uppmärksammas Maersk?
De pågående attackerna mot kommersiella fartyg i Röda havet av Iran-stödda Houthi-rebeller har resulterat i kaos för världens försörjningskedjor. Det har fått många fartyg att ändra rutt från Röda havet, som är en kritisk passage till Suezkanalen, som i sin tur är en vital handelslänk som förbinder Asien och Europa.
Den nya rutten, förbi Godahoppsudden i Sydafrika, gör resorna längre och dyrare. Ungefär 15% av världens sjöhandel passerar genom Röda havet på väg till Suezkanalen och in i Medelhavet.
MSC, det största containerrederiet, meddelade i mitten av december att man undvek Röda havet. Maersk, det näst största med kontroll över ungefär en sjättedel av världens containerhandel, stoppade tillfälligt transit genom Röda havet innan man återvände till området i slutet av december. Under den senaste veckan har man återigen dragit sig tillbaka efter att ett av dess fartyg - Maersk Hangzhou - attackerades.
Omvägen runt Afrika ökar restiden med minst 10 dagar. Som ett resultat har fraktpriserna skjutit i höjden: Priserna från Asien till Europa har nästan fördubblats sedan mitten av december till över 4 000 dollar per 40-fots ekvivalent enhet (FEU), enligt Freightos-data per den 3 januari, skriver Reuters.
Finns det några positiva aspekter av attackerna i Röda havet?
De stigande fraktpriserna har fått investerare att driva upp aktiepriset för fraktföretag, något som vi förmodligen inte skulle ha sett under ett normalt år. Morningstars seniora aktieanalytiker Michael Field förklarar att överkapaciteten nu är så allvarlig att allt som ger investerare hopp om en bättre marginal leder till ett enormt intresse.
"Eftersom företagen blev giriga och försökte dra nytta av den stigande efterfrågan genom att öka utbudet under pandemin hamnade vi tillbaka i samma cykel där det nu finns för mycket kapacitet", säger han.
"Så har det varit det senaste året, fram till attackerna i Röda havet".
Industrin för havsbaserad frakt hade "ett fruktansvärt decennium" före pandemin, för att sedan se kapaciteten plötsligt pressas och priserna exploderar. Som ett resultat omsatte Maersk mer under 2021 än de gjorde under hela det tidigare decenniet. 2022 var siffran ännu högre. Men 2023 hade historien återigen tagit en ny riktning. I sin rapport för tredje kvartalet meddelade Maersk att man skulle dra ned på 10 000 tjänsterefter en kraftig nedgång i vinsten under det tredje kvartalet, till följd av överkapacitet.
Enligt Field är sjöfarten, trots all sin industrialisering, en skör bransch.
"Marginalerna mellan vinst och förlust är extremt små i den här branschen", säger han.
"Om det bara finns några fartyg för många slår det allt ur balans och fraktpriset sjunker. På samma sätt, om det är en pressad situation, som den vi ser nu, och en högre efterfrågan, skjuter priset i höjden."
Hur länge kan Maersk dra nytta av situationen?
Under det senaste året har investerare visat litet intresse för Maersk och många andra rederiföretag. Konsensus har varit att det kommer att ta cirka två till tre år för sektorn att återhämta sig.
"Bara för några månader sedan låg fraktpriserna på en nivå där vissa företag faktiskt gick med förlust. En ökning från den nivån gör en enorm skillnad, eftersom det bokstavligen innebär skillnaden mellan vinst och förlust", förklarar Field.
Varje månad som störningen och de medföljande högre fraktpriserna kvarstår innebär färre månader tills dess att utbud och efterfrågan återbalanseras.
"Om det till exempel pågick i sex månader skulle det betyda sex månader mindre av negativa prissättningar, och istället sex månader av att bolagen faktiskt tjänar pengar", säger han.
Även om det inte finns några bevis för att störningarna i Suezkanalen kommer att pågå i sex månader, hävdar Field att det är mer troligt att det tar ungefär tre eller fyra månader för situationen att stabiliseras. Det innebär tre eller fyra månader med högre fraktpriser för att kompensera för mindre kapacitet på marknaden.
Morningstar-betyg för Maersk
- Fair Value Estimate: 17.600 danska kronor
- Morningstar Rating: 4 stjärnor
- Morningstar Economic Moat Rating: Ingen
- Morningstar Uncertainty Rating: Hög