Aktierna i flygjätten Boeing har sjunkit med 11% i förhandeln i USA efter två dramatiska incidenter under årets inledande vecka.
I Japan bröt en Airbus A350, Japan Air Lines flight 516, ut i lågor efter att ha kolliderat med ett kustbevakningsplan förra veckan. I ett andra separat säkerhetsfel kollapsade en flygkroppspanel på en Boeing 737 MAX-9 som flögs av Alaska Airlines på flight 1282.
Ingen av händelserna orsakade några dödsfall, även om man tror att dödsfall undveks i den första incidenten tack vare en snabbt agerande besättning som rådde passagerare att lämna sina tillhörigheter bakom sig.
Morningstars industrianalytiker Nicolas Owens säger att Boeing, som är noterat på New York Stock Exchange och är en viktig beståndsdel i Dow Jones-indexet, fortfarande arbetar ut brister i sina 737 och 787 plan. Investerare kan få förlåtelse för att de är försiktiga.
"Investerare i Boeing och Airbus förlitar sig på den långsiktiga hållbarheten och säkerhetsdatan för företagens produkter och företagens pågående skyldighet att följa de strängaste produktstyrningsstandarderna för att möta säkerhetskraven", säger han.
"De dödliga kraschen av två Boeing 737 MAX-8 flygplan 2018 och 2019 orsakade allvarliga konsekvenser för Boeing, inklusive att hela 737 MAX-flottan flygstoppades av globala flygtillsynsmyndigheter i nästan två år, just för att de ifrågasatte Boeings förmåga att uppfylla dess produktstyrningsåtagande."
"Till denna dag arbetar Boeing med att fasa ut brister i sina tillverkningsprocesser för nya 737- och 787-jetplan som uppdagades under intensiv granskning efter 737 MAX-8-kraschen. 737 MAX-7 och MAX-10-varianterna har ännu inte certifierats som flygvärdiga av US Federal Aviation Administration (FAA), även om vi tror att de så småningom kommer att bli certifierade."
Den 6 januari meddelade FAA att 171 Boeing MAX-9-jetplan av den typ som flygs på Alaska Flight 1282 måste inspekteras innan de kan flyga igen.
"I dagsläget tror vi inte att dessa inspektioner eller någon revidering av hur 737 MAX-9 flygkropparna tillverkas av Spirit Aero Systems som leverantör till Boeing kommer att ha en väsentlig ekonomisk inverkan på Boeing eller dess kunder, och vår uppskattning av verkligt värde på 232 dollar är oförändrad", säger Owens.
"Men den dramatiska karaktären av bristen kommer att få till följd att Boeings produktstyrning återigen ifrågasätts av kunder, tillsynsmyndigheter och den flygande allmänheten."
I USA förbereder sig nu investerare för en dämpad måndag efter att Dow Jones Industrial Average visade att Boeing var under särskild press. Förtidshandel i indexet visade på en nedgång på nästan 200 punkter, mitt i ett kraftigt fall i Kinas aktier.