När Teslas [TSLA] svenska mekaniker försökte förhandla om fackliga avtal höll Tesla fast vid sin vanliga linje och avböjde. Istället för att följa samma mönster som tidigare försök att fackansluta Tesla, har en månadslång strejk sedan dess lamslagit den elektriska biltillverkarens distribution i landet, eftersom arbetare även utanför fordonssektorn vägrar stödja Teslas verksamhet.
Nu har strejken blivit internationell, då danska transportarbetare säger att de inte längre kommer att transportera Teslor till Sverige. Fordonsfackföreningar i Frankrike, Tyskland och USA följer situationen noga.
Strejken började i slutet av oktober, efter att IF Metall hade försökt få Tesla att acceptera kollektiva förhandlingar i flera år. Teslas vägran att förhandla med sina svenska mekaniker "utgör ett betydande hot mot det nordiska landets arbetsmodell", säger IF Metall. Strax efteråt vidtog flera fackföreningar industriella åtgärder i solidaritet med mekanikerna och, vägrade att utföra arbete som gynnar biltillverkaren tills en överenskommelse nåddes. Strejken omfattar nu mekaniker, elektriker, byggnadsarbetare, hamnarbetare, brevbärare och målare.
"Vi måste besegra Teslas affärsmodell"
Med en global arbetsstyrka på 120 000 har Tesla konsekvent motstått fackanslutning och hotat arbetare med repressalier om de försökte. Svenska fackledare har tydligt fördömt detta.
"Elon Musks affärsmodell är att undvika att respektera mänskliga rättigheter. Nu utmanas han av en av våra starkaste fackföreningar. Vi måste besegra Teslas affärsmodell, och Sverige är den bästa platsen att börja", säger IndustriALL:s generalsekreterare Atle Høie.
Till skillnad från många andra europeiska länder har Sverige ingen lagstadgad minimilön och lite i form av lagstadgad arbetsmarknadsreglering. Istället är systemet i grunden frivilligt – en grundlinje för lön och andra villkor, inklusive pensioner, sätts av kollektiva avtal. Mer än 90% av Sveriges arbetskraft omfattas av dessa avtal, vilket har resulterat i en anmärkningsvärt fredlig arbetsmarknad, även enligt nordiska mått mätt. Sverige förlorade i genomsnitt 8 100 arbetsdagar per år till arbetskonflikter mellan 2010 och 2021, jämfört med över 120 000 i Norge och Finland.
Trots koordinerad aktion mellan olika fackföreningar i Sverige – något som tekniskt sett är olagligt i många andra europeiska länder såväl som i USA – lyckades Tesla snabbt hitta sätt att kringgå de olika strejkerna och fortsatte att leverera nya Teslor till svenska köpare.
Det var inte förrän fackföreningen Seko meddelade sina solidaritetsåtgärder som det verkligen hettade till om öronen för den elbiltillverkaren. Sekos strejk innebar en blockad mot leverans och hämtning av försändelser, brev, paket och pallar från PostNord och CityMail till alla Teslas anläggningar i Sverige. Med andra ord kan inga nya Tesla-bilar få svenska registreringsskyltar.
På tisdagen vägrade danska hamnarbetare representerade av 3F, Danmarks största fackförening, att hjälpa till med att transportera amerikansktillverkade Tesla fordon till Sverige. Fellesforbundet, Norges största fackförbund inom privat sektor, varslade även på tisdagen om blockad mot leverans av Tesla-bilar, som en sympatiåtgärd med IF Metall.
Även det finska facket meddelade den 8e december att de nu går in i konflikten mot Tesla och hamnarbetare kommer att blockera transporten av Teslabilar från och med 20 december.
"Vansinne"
Teslas VD och största enskilda aktieägare Elon Musk gick till sociala medieplattform X, som han även äger, för att fördöma blockaden mot brevleveranser som "vansinne".
Biltillverkaren lämnade in två separata stämningar mot Transportstyrelsen och PostNord AB som svar på postarbetares vägran att leverera registreringsskyltar. Medan en domstol gynnade Tesla, avvisade en annan den för så kallade interimistiska säkerhetsåtgärder. Ingen slutlig dom har presenterats ännu, och nya Teslor står fortfarande utan sina registreringsskyltar.
Ett Sverige utan Tesla
Striden mellan Tesla och fackföreningarna har väckt en polariserad debatt i Sverige. Oberoende ekonomen Claes Hemberg hävdar att fackföreningen IF Metall har förlorat fokus i sin kamp mot Tesla.
"Jag tror inte att det är fackets roll att jaga bolag ur Sverige. Jag tror att de har missförstått sin roll och har identitetsproblem", sade han till Dagens Industri.
Günther Mårder, tidigare VD för Företagarna, håller med Hemberg:
"De maffialiknande åtgärder som vi nu ser såväl IF Metall som de sympatiserande facken genomföra mot Tesla gör mig orolig. Alla andra avtal som skrivs under tvång och hot ogiltigförklaras med all rätta. Varför är det både giltigt och accepterat när facken är inblandade? "
Fackföreningarna ser inte ut att backa, redo för ett Sverige "utan Tesla" när de ökar takten på koordinerade industriella åtgärder. Om de lyckas kan detta vara en enorm symbolisk seger, vilket skulle stärka fackföreningsrörelsens position gentemot Tesla både på båda sidor om Atlanten.
AMF, ett av Sveriges största tjänstepensionsbolag med 755 miljarder SEK under förvaltning, har skickat ett brev till Teslas amerikanska styrelse och krävt förbättringar och att de "anpassar sig till landets sedvänjor". AMF är en av de största svenska institutionella ägarna till Tesla, med aktier värda cirka 337 miljoner dollar vid början av december enligt Morningstar Direct-data.
Tesla dominerar försäljningen trots striden med facket
Tesla lyckades komma på andra plats på listan över mest sålda bilar i Sverige i november, med 1 236 nya registreringar av Tesla Model Y, vilket visar biltillverkarens motståndskraft trots striden med fackföreningarna. Under hela 2023 har Model Y dominerat den nya bilmarknaden och fått 3 675 fler registreringar än landets näst mest populära modell, Volvo XC40 kompakta SUV.
Svenskar älskar Teslor, men företagets årliga försäljning där, överträffad av försäljningen i USA, Kina och Tyskland, är inte en avgörande fråga för företaget. Däremot kan den nuvarande fackföreningskonflikten visa sig vara tongivande för dess arbetsrelationer globalt.
Globalt intresse
I Tyskland, Teslas största europeiska marknad och hem för dess Grünheide-fabrik där cirka 10 000 anställda tillverkar elfordon och batterier, följer arbetare noggrant fackföreningskampen i Sverige.
IG Metall, Tysklands största och mäktigaste fackförening, säger att medlemmar som är anställda vid Teslas fabrik har klagat över dåliga arbetsförhållanden, extrem arbetsbelastning och överdrivna produktionsmål. Lönerna uppskattas vara ungefär en femtedel lägre än de skulle vara med ett kollektivavtal, enligt IG Metall.
"Bara för några veckor sedan uttryckte över 1 000 arbetare på Teslas fabrik i Grünheide sin missnöjdhet med de befintliga arbetsförhållandena genom att bära en IG Metall-knapp på sina kläder under sina skift. Genom att göra det bröt de Teslas klimat av rädsla en gång för alla. Denna åtgärd togs i samma anda som våra svenska kollegers strejk", sa IG Metalls Dirk Schulze i slutet av oktober. Men tyska lagar förbjuder solidaritetsstrejker, trots begäran från deras svenska kollegor.
Anställda i USA har också frekvent klagat över arbetsförhållandena på Tesla. Det är den enda stora amerikanska biltillverkaren som inte är representerad av en fackförening i USA, och United Auto Workers (UAW) har försökt organisera på Tesla i flera år.
Branislav Rugani, den internationella konfederala sekreteraren för den franska fackföreningen Force Ouvriere, har också sagt att det som händer i Sverige kommer att påverka vad som händer runt om i världen.
"Som fransk fackföreningsman håller jag helt med om fackföreningens strejk i Sverige", säger Rugani. "Åttio procent av arbetarna omfattas av fackliga avtal. Vi kan inte låta ett utländskt företag komma till europeisk mark och bryta mot de regler vi har satt upp. Om vi låter dem komma in och de vägrar förhandla – det är början på slutet. Arbetarrättigheter skulle gå förlorade."
Hur kan detta påverka Teslas aktier?
Genom att gå emot de svenska mekanikerna kan Tesla ha placerat sig självt vid ett vägskäl där framtiden för dess affärsmodell kommer att avgöras.
Investerare bör följa utvecklingen under de kommande veckorna och månaderna. Det kommer antingen resultera i framgång för de svenska fackföreningarna, något som kan komma att användas som en hävstång i andra länder där fackföreningar kämpat med samma strid i åratal. Å andra sidan, om Tesla håller fast vid sin ståndpunkt, är det troligt att de svenska fackföreningarna kommer att intensifiera sina ansträngningar för att driva ut Tesla från landet.
Morningstar-analytikern Seth Goldstein är optimistisk och tror inte att det kommer att gå så långt: "Jag föreställer mig att Tesla förhandlar med sin fackförening i Sverige för att nå en lösning och jag förväntar mig att de båda sidorna till slut kommer att nå en överenskommelse. Som ett resultat tror jag inte att det kommer att ha en enorm påverkan på Tesla."