Med sitt 4-stjärniga betyg anser Morningstar att Ubers aktie är undervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde.
Vår uppskattning av verkligt värde på 68 dollar representerar ett företagsvärde på fyra gånger vår intäktsuppskattning för 2023. Vi förutspår att Ubers intäkter kan växa med 17% i genomsnitt årligen under de närmaste fem åren.
Vi förväntar oss att intäkterna kommer att öka snabbare än delar av Ubers intäktskostnader, inklusive hosting, transaktionshantering och försäkringskostnader, vilket kommer att leda till en ökning av bruttomarginalen. Med sin nätverkseffekt anser vi att Uber också bör kunna öka intäkterna i snabbare takt än försäljning, allmänna och administrativa kostnader, särskilt inom försäljning och marknadsföring, samtidigt som man spenderar relativt mindre på drifts- och supportkostnader.
Vi förutser att kostnader för forskning och utveckling kommer att förbli höga, eftersom Uber troligtvis kommer att investera i nya satsningar inom marknaden för on-demand-leveranstjänster, även om vi förväntar oss minskningar i forskning och utveckling som en andel av nettointäkten också. Vi antar att företaget kommer att börja generera GAAP-operativ inkomst år 2024, och vi förväntar oss en ökning av rörelsemarginalen till 8% år 2027.
Viktiga Morningstarbetyg för Uber Technologies
Fair Value Estimate: $68
Morningstar Rating: 4 stars
Morningstar Economic Moat Rating: Narrow
Morningstar Uncertainty Rating: Very High
Vallgravsbetyg
Vi tilldelar Uber en smal ekonomisk vallgrav baserad på dess nätverkseffekter och värdefulla immateriella tillgångar i form av användardata.
Ubers nätverkseffekter gynnar förare och passagerare och skapar en kontinuerlig positiv cykel. Som pionjär på denna marknad började Uber att locka passagerare främst genom mun-till-mun-marknadsföring. Tillväxten i efterfrågan och ytterligare mun-till-mun-marknadsföring lockade fler förare, vilket ökade företagets fordonstillgång. När antalet förare har ökat har tjänstens snabbhet och pålitlighet förbättrats, vilket har lockat ytterligare användare, vilket i sin tur lockar fler förare - allt detta indikerar en nätverkseffekt.
Vi tror emellertid inte att Uber drar nytta av kundbytekostnader. Enligt vår uppfattning saknar ride-hailing-industrin hinder för inträde eller utträde för både kunder och förare, som enkelt kan byta till Lyft eller andra konkurrerande plattformar. Kunder har också andra transportalternativ som taxibilar och kollektivtrafik. Även om företag med nätverkseffekter gynnas av den positiva hjuleffekten när ett nätverk expanderar, löper de också risken för en negativ hjuleffekt om kunder, förare eller båda lämnar, särskilt när nätverket saknar meningsfulla bytekostnader.
Uber samlar in data från passagerare och förare, lär sig om platsen och timingen för färdbegäranden. När företaget gör detta kan det få en tydligare bild av användarnas tendenser. I kombination med användargenererade förarrankningar tror vi att sådan information hjälper Uber att förbättra snabbheten i att matcha passagerare med förare. En sådan övergripande förbättring av tjänsten kan hjälpa företaget att stärka sin nätverkseffekt genom att öka antalet användare och färdbegäranden per användare, vilket hjälper till att samla in ytterligare data och möjligen ytterligare öka det övergripande värdet av datan.
UBER - optimisterna säger
Ubers position i den autonoma fordonstävlingen kan jämna ut brutto- och nettoinkomsterna om de inte längre behöver betala förare.
Trycket att betala ett minimibelopp per resa till kontrakterade förare kan skapa en tröskel för mindre aktörer, vilket hjälper Uber på lång sikt.
Ubers aggregering av multimodala erbjudanden kommer att driva in-app lojalitet, vilket gör det till en enda plats för alla transportbehov.
UBER - pessimisterna säger
Utvecklingen av autonoma fordon, och särskilt Googles Waymo, kan eliminera behovet av alla befintliga ride-hailing-plattformar.
Ride-hailing är fortfarande en relativt ny bransch, vilket lämnar gott om utrymme för ökande regleringar som kan skada Uber.
Ubers allmänna uppfattning har lidit de senaste åren på grund av dataintrång och avslöjanden om dess dåliga kultur av sexuella övergrepp och interna problem med rasdiskriminering.
Risk och osäkerhet
Vi tilldelar Uber en mycket hög osäkerhetsgradsbetyg baserat på antalet konkurrenter på marknaden och dess nätverkseffekt.
Uber står inför intensiv konkurrens i USA från Lyft (LYFT), som har ökat sin marknadsandel. Dessutom är det möjligt att Lyft överträffar Uber och blir den främsta ride-hailing-leverantören. Det finns också oro för om företagets nätverkseffekt kan förbli en ekonomisk vallgrav om det tvingas bära ytterligare kostnader som adderas genom regleringar på kommunal, delstats- och/eller federal nivå. Till exempel kan Uber tvingas genomföra mer omfattande bakgrundskontroller för alla föraransökningar, som att lägga till dyrare fingeravtryck i föraransökningsprocessen överallt i USA. En sådan oro är också en ESG-risk relaterad till mänskligt kapital, eftersom bristen på tillräckliga bakgrundskontroller kan utsätta passagerare för risk och minska kvaliteten på företagets tjänster. Samtidigt kan insamlingen av mer förar- och passagerardata öka företagets ESG-risker kring dataskydd och säkerhet.
Andra regleringsfrågor kan också hämma Ubers nätverkseffekt, som om det kommer att tvingas betala ett minimibelopp till varje förare eller kurir per resa. Medan företaget kanske måste ge efter och genomföra sådana policys, kommer det sannolikt också att ta en övergripande högre procentandel av den bruttoinkomst som genereras per resa, eftersom dess pris troligen kommer att förbli konkurrenskraftigt med Lyfts. Brist på adekvat ersättning och/eller förmåner utgör också en ESG-risk för mänskligt kapital, enligt vår uppfattning, eftersom det kan leda till att förare hoppar till andra plattformar och omvänder nätverkseffekten. Vi noterar att både Uber och Lyft sannolikt kommer att kräva högre avgifter.
Artikeln sammanställdes av Brendan Donahue.