Oktober, präglad av konflikten i Mellanöstern, har varit en utmanande månad för de europeiska aktiemarknaderna. Morningstar Europe NR-indexet sjönk med 3,8% i euro, men den siffran återspeglar inte fullt ut skillnaderna som har funnits på nivån av investeringsstil hos de företag som utgör det indexet.
Denna månad, även om det har funnits en disparitet i avkastning mellan värdeföretag och tillväxtföretag (Large Value-stilen i vår europeiska Style Box minskade med 2,1% jämfört med en förlust på 3,0% för segmentet Large Growth), har de största skillnaderna uppstått mellan stora och små företag.
Förra månaden upplevde de stora europeiska företagen en genomsnittlig nedgång på 2,9%, jämfört med en minskning på 4,6% för de små företagen. Men detta är inte en isolerad situation. Om vi jämför avkastningen över längre tidsperioder (1 år eller 3 år), så är de stora företagen fortfarande mer lönsamma än de små företagen.
Som alltid beror skillnaderna i avkastning på investeringsstil på skillnaderna i avkastning på sektornivå.
I oktober upplevde nästan alla sektorer förluster, med två undantag: energisektorn som var oförändrad och försörjningssektorn som ökade med en lätt 0,3% i euro. Därav kommer den bättre relativa prestandan för värdeinvesteringar jämfört med tillväxtinvesteringar. Bland de sektorer som hade störst nedgångar bör nämnas cyklisk konsumtion (-5,2%) och hälsosektorn (-4,6%).
Inom sektorn för cyklisk konsumtion påverkades två branscher särskilt av nedgångarna: lyxindustrin (LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE LVMH minskade med 5,8% och Kering SA KER med 11,3% under oktober) och den tyska bilindustrin (Mercedes-Benz Group AG MBG och Bayerische Motoren Werke AG BMW tappade 15,9% respektive 9,1%).
Inom hälsosektorn kunde den starka prestationen av Novo Nordisk NOVO (+5,0%), det företag med högst börsvärde inte bara inom sektorn utan i hela den europeiska aktiemarknaden, inte kompensera de kraftiga nedgångarna hos företag som Sanofi SA SAN (-15,6%) eller AstraZeneca PLC AZN (-8,1%).
Slutligen, när det gäller värderingar, är det också värt att nämna att det finns mycket stora skillnader mellan stora och små företag. I slutet av oktober låg Price/Fair Value för de stora företagen på 0,88 jämfört med 0,73 för de små företagen. Den bifogade grafen visar också att det billigaste segmentet är small value, med ett Price/Fair Value på 0,68. Det minst attraktiva i värderingstermer är fortfarande Large Growth med ett Price/Fair Value på 0,99.