Apple (AAPL)-aktien har stigit med 15% under de senaste 12 månaderna. Inför den kommande rapporten för det fjärde kvartalet som släpps på torsdag delar Morningstars sin syn på vad man ska hålla utkik efter.
Apples rapportsläpp: torsdagen den 2 november 2023.
Den överlägset viktigaste delen av Apples historia är fortfarande iPhone, så nu kommer vi får vår första inblick i efterfrågan på iPhone 15-serien. Apple har inte gett en officiell resultatguide på flera kvartal, men vi kommer att söka efter en vägledning om intäktsökning från år till år för iPhone, såväl som eventuella avslöjanden om försäljning i slutet av september och in i oktober.
Artificiell intelligens (AI) är fortfarande en prioritet i rapporter om teknologiintäkter. Vi förväntar oss att Apple kommer att vara angelägna om att marknadsföra sina AI-framsteg inom befintliga produkter men kommer sannolikt att hålla sina framtida AI-ambitioner för sig själva. Investerare kommer sannolikt fortfarande att försöka förstå Apples AI-ansträngningar mer i detalj.
Tjänster är nästa del av en meningsfull tillväxt för Apple. Vi ser fortfarande tjänster som lite av en eftersläpande indikator, eftersom många av dessa tjänster är kopplade till tidigare köp av Apple-hårdvara. Detta är fortfarande inte en dålig sak, eftersom dessa tjänster skapar klibbighet till iOS-ekosystemet, vilket underbygger Apples breda vallgrav. Förutom iPhone-intäkter kommer vi att vara intresserade av alla kommentarer kring tjänster, särskilt med vissa makroekonomiska problem och den finansiella hälsan hos konsumenter över hela världen.
Morningstarbetyg för Apple
• Uppskattning av verkligt värde: 150 USD
• Morningstars betyg: 3 stjärnor
• Morningstar Economic Moat Rating: Bred
• Morningstar Uncertainty Rating: Hög
Uppskattning av verkligt värde för Apple-aktien
Med sitt 3-stjärniga betyg tror vi att Apples aktie är rättvist värderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde (FVE).
Vår uppskattning av verkligt värde på Apple-aktien är 150 USD per aktie. Vår uppskattning innebär ett 2023 (slutade september 2023) GAAP-pris/vinstkvot på 25 gånger. Under räkenskapsåret 2023 förväntar vi oss att de totala intäkterna kommer att minska med 2%, eftersom tjänstetillväxt och bärbara intäkter kommer att kompenseras av blygsamma minskningar av intäkter från iPhone och iPad och en kraftig nedgång i Mac-intäkter. Vi ser minskningen av intäkterna från iPhone, iPad och Mac som rimliga efter flera starka år förknippade med trender för arbete och lärande hemifrån på grund av Covid-19.
Per produkt modellerar vi iPhone-intäkter med en sammansatt årlig tillväxttakt på 3% under de kommande fem åren, med sådan tillväxt som kommer efter ett starkt räkenskapsår 2022, återigen på grund av en ökning av försäljningen under Covid-19. Vi räknar med låg ensiffrig tillväxt i både försäljningen av iPhone-enheter och genomsnittliga försäljningspriser för iPhone under vår prognosperiod. Vi förväntar oss oförändrade CAGRs i både iPad- och Mac-intäkter, återigen från en stark bas under räkenskapsåret 2022.
Vi förväntar oss att tjänsterna kommer att växa med 6,5% CAGR under de kommande fem åren när iOS-användare köper fler och fler av företagets tjänster som Apple TV+, Apple Music, och så vidare. Vi modellerar Apples segment för wearables, hem och tillbehör för att växa med 17% CAGR under de kommande fem åren. Vi räknar med en stark tillväxt av Apple Watches och AirPods under de kommande åren, samtidigt som vi förväntar oss lanseringen av ett AR/VR-headset under de kommande fem åren. Vår uppskattning av verkligt värde förutsätter en lansering med minimala intäkter under räkenskapsåret 2024, men växande till en affär på 11 miljarder USD till räkenskapsåret 2027.
Vi förväntar oss att bruttomarginalerna kommer att ligga kvar i intervallet 42-43%, tack vare Apples exceptionella premiumprisstrategi och stabila iPhone-marginaler. Vi förutspår att produkternas bruttomarginaler ligger i mitten av 30% och bruttomarginalerna för tjänster ligger på lite över 70%. Även om vi tror att tjänstesegmentet med högre marginaler kommer att växa bra, förutser vi att andra produkter med lägre marginaler, som Apple Watch, kommer att fungera som en kompensation. Vi förväntar oss att rörelsemarginalerna kommer att ligga kvar på cirka 30% under vår femåriga prognosperiod.
Ekonomisk vallgrav
Vi tilldelar Apple ett brett Economic Moat-betyg som härrör från kombinationen av byteskostnader, immateriella tillgångar och nätverkseffekter som är förknippade med dess iOS-ekosystem. I kombination med en affärsmodell som är lättillgänglig tror vi att det är nästan säkert att Apple kommer att generera överavkastning på kapital under det kommande decenniet och mer troligt än inte under de kommande 20 åren.
Vi tror att företagets primära källa för vallgraven härrör från höga kundbyteskostnader, baserat på en mängd olika aspekter av Apples hårdvara, mjukvara och tjänster. Först tänker vi på risken att kunder flyttar bort från dagens elektroniska apparater, som smartphones. Vi ser smarttelefonen som den viktigaste datorenheten för användare, och trots innovationer inom andra typer av elektroniska enheter som smarta högtalare, AR/VR-headset och Internet of Things, ser vi inte att smarttelefonen försvinner inom någon snar framtid. Apples iPhone har främjat branschen och har behållit sin position som den främsta smartphonen, och vi förväntar oss att företaget i allt högre grad kommer att tjäna pengar på sin värdefulla installerade bas med iPhone som katalysator.
Utöver iPhone fyller Apples andra viktiga hårdvaruprodukter som iPad, Mac, Apple Watch och AirPods var och en en datornisch som förbättrar användarens upplevelse. Vi förutser inte att Apples primära elektroniska enheter (smarttelefoner, surfplattor, datorer, bärbara enheter och "hearables") blir irrelevanta. Den kanske klibbigaste aspekten av Apple iPhone är integrationen av iOS på flera enheter. Användare av tilläggsprodukter (inklusive iPad, Mac, Watch och AirPods) förlorar betydande funktionalitet när de paras ihop med en annan smartphone än iPhone. Dessutom, om en iPhone-användare skulle byta till en Android-enhet, skulle de förlora betydande funktionalitet med andra iOS-användare.
Utöver byteskostnader tror vi att Apples expertis inom hårdvara, mjukvara, halvledare och tjänster utgör en immateriell tillgång som även de starkaste teknikföretagen har kämpat för att replikera. Medan Android-kohorten har replikerat en liknande känsla av appar, appbutiker och integrerad upplevelse, har vi inte sett tredje parter inom Androids ekosystem fungera tillräckligt bra tillsammans för att leverera enheter och tjänster som är klart överlägsna Apples. Apples immateriella tillgångar inom hårdvara, mjukvara, tjänster och chipdesign ger oss förtroende för att företaget sannolikt inte kommer att hamna för långt bakom om någon revolutionerande teknik skulle dyka upp.
Nätverkseffekter representerar en annan källa till Apples breda vallgrav. När iOS-användare dras till Apple App Store för att köpa nya applikationer, lockar den ökande storleken på Apples installerade bas utvecklare att bygga nya appar för iOS. Även om appbutiken Google Play som stöder Android-användarbasen också uppnår en liknande nätverkseffekt, tror vi att iOS-användarbasen är mer värdefull ur ett utvecklarperspektiv med tanke på att denna användarbas vänder sig mot rikare konsumenter, vilket gör dem mer benägna att spendera pengar på köp i appar.
Baserat på dessa tre källor områden förutser vi inte att Apples användarbas tar sig upp ur vallgraven någon gång snart.
Risk och osäkerhet
Vi tilldelar Apple ett högt osäkerhetsvärde. Som det största företaget i världen är Apple utsatt för materiell konkurrens. Konsumenthårdvara är till sin natur utsatt för hård konkurrens eftersom korta produktcykler och kunder som är sugna på ständigt överlägsna funktioner gör marknadsledarskapet svårt att upprätthålla. Även om Apple har lyckats bra med att behålla sin vallgrav, konkurrerar företaget med kinesiska tillverkare av originalutrustning och Samsung på alla nivåer.
Vi misstänker också att många kunder håller kvar sina telefoner längre än tidigare, eftersom premiumenheter är mer än bra nog för dagens behov (webbsurfning, streaming och sociala medier). Analogt med nedgången av datorer, står Apple inför möjligheten av smartphone-enhetsstagnation eller till och med nedgångar när tillväxtmarknaderna mättas eller konsumenter dras till medelnivåenheter. Skulle Apple inte kunna förnya sig kan Apple förlora sin förmåga att ta ut premiumpriser för hårdvara som inte längre är unik i förhållande till enheter från konkurrenter.
Vad optimisterna säger
Mellan större smartphonepenetration på tillväxtmarknader och återkommande försäljning till nuvarande kunder har Apple gott om möjligheter att skörda frukterna av sin iPhone-verksamhet.
Apples iPhone- och iOS-operativsystem har konsekvent rankats i topp när det gäller kundlojalitet, engagemang och säkerhet, vilket bådar gott för långsiktig kundbehållning.
Vi tror att Apple fortfarande förnyar sig med introduktioner av Apple Pay, Apple Watch, Apple TV och AirPods; var och en av dessa kan leda till ökade intäkter men, mer avgörande, hjälpa till att behålla iPhone-användare över tid.
Vad pessimisterna säger
Apples beslut att upprätthålla en premiumprisstrategi kan hjälpa till att avvärja komprimering av bruttomarginalen men kan begränsa försäljningstillväxten för enheter, eftersom enheter kan vara oöverkomliga för många kunder.
Om Apple någonsin skulle lansera en buggig mjukvaruuppdatering eller underordnade tjänster, kan det försvaga företagets rykte för att bygga produkter som "bara fungerar".
Apple tros ligga steget bakom företag som Alphabet och Amazon.com i utvecklingen av artificiell intelligens (särskilt Siri röstigenkänning), vilket kan vara problematiskt eftersom teknikföretag vill integrera AI för att leverera premiumtjänster till kunder.
Den här artikeln sammanställdes av Adrian Teague