Lönsamheten var stark och förväntas förbli god den närmaste tiden. Även om e-handeln var stabil och ständigt återhämtade sig, har Amazon Web Servicesoptimering stabiliserats, även om tillväxten föll något mindre än våra förväntningar. Omdömena var uppmuntrande om att AWS skulle förbättras ytterligare under de kommande kvartalen. Fortsatta operativa förbättringar till följd av flytten till regionala nav har resulterat i bättre operativ hävstång än väntat. Vi serfortsatt sund långsiktig tillväxt driven av e-handelsspridning, AWS och reklam, och tror att det största problemet på kort sikt förblir konsumentens hälsa snarare än molnkostnader. Efter att ha blygsamt ökat våra lönsamhetsantaganden baserat på resultat och vägledning, ökar vi vår uppskattning av verkligt värde till 155 USD per aktie, från tidigare 150 USD, och ser aktier som attraktiva.
Vi fortsätter att se en positiv utveckling på efterfrågefronten. Tredje kvartalets intäkter växte med 13% och 11% i konstant valuta, till 143,1 miljarder USD jämfört med den högsta vägledningen på 143 miljarder USD. De två nyckelsegmenten, AWS och reklam, växte med 12% respektive 26% jämfört med föregående år. Amazons reklamtillväxt fortsätter att överträffa dess största konkurrenter. I förhållande till vår modell, ger onlinebutiker, tredjepartssäljartjänster eller 3P och reklam majoriteten av uppsving. AWS, fysiska butiker, med flera, var något lägre än våra förväntningar.
Lönsamheten var imponerande, med rörelsevinsten på 11,2 miljarder dollar, jämfört med den övre delen av vägledningen på 8,5 miljarder dollar, vilket resulterade i en rörelsemarginal på 7,8 %, jämfört med förra årets 2,0 %. Detta är den näst högsta marginalnivån på minst fem år. Nordamerika, International och AWS-segmentet såg alla marginalerna öka sekventiellt.