"Lönsamhet och lagereffektivitet har stått i fokus under kvartalet vilket har resulterat i ett starkt kassaflöde och god vinstutveckling. Vi tar ytterligare steg mot våra mål och skapar förutsättningar för lönsam tillväxt över tid”, säger vd Helena Helmersson.
Omsättningen steg 6,0 procent till 60 897 miljoner kronor (57 450). Utfallet är helt överensstämmande med de preliminära uppgifterna.
Bruttoresultatet ökade med 10 procent till 31 015 miljoner kronor (28 160), vilket motsvarar en
bruttomarginal om 50,9 procent (49,0).
Rörelseresultatet blev 4 739 miljoner kronor (902), väntat rörelseresultat var 4 576. Rörelsemarginalen var 7,8 procent (1,6). Tredje kvartalet 2022 belastades med engångskostnader för avvecklingen av den ryska verksamheten om 2 104 miljoner kronor.
Resultatet före skatt var 4 373 miljoner kronor (689), analytikerkonsensus 4 270.
Resultatet efter skatt blev 3 319 miljoner kronor (531), analytikerkonsensus 3 263.
Under det tredje kvartalet förbättrades kassaflödet från den löpande verksamheten med
118 procent till 12 257 miljoner kronor (5 630).
"Försäljningen under september månad 2023 förväntas minska med 10 procent i lokala valutor
jämfört med september 2022. Den avvecklade verksamheten i Ryssland står för 4 procentenheter av minskningen. Septembersiffran ska ses i ljuset av ett ovanligt varmt väder på flera av bolagets marknader i Europa, vilket har haft en kraftigt negativ effekt på försäljningen under månaden", skriver bolaget i rapporten.
H&M:s styrelse har med stöd från årsstämmans bemyndigande beslutat om återköp av egna B-aktier om 3 miljarder kronor med start 27 september i år.
Vidare uppger bolaget att H&M har en bra utveckling i Latinamerika och planerar att öppna första butiken och online i Brasilien 2025. H&M planerar att gradvis återöppna de flesta av sina butiker i Ukraina från november 2023.